{ 'anonymize_ip': true }

maandag 22 april 2024

Sokken van 2024, het vierde paar

Sokken van 2024, het vierde paar


Vorig jaar heb ik op verzoek 2 paar sokken gebreid. Ik liet de opdrachtgeefster zelf garen kopen en ze bestelde heel mooi garen van Lang Yarns, Super Soxx Silk Superwash. Hier en hier zie je de sokken die ik maakte.

Van allebei de bollen hield ik wat garen over, in totaal had ik zo'n 40 gram. 


Dat zou best eens genoeg kunnen zijn voor een paar sneakersokken voor mezelf, bedacht ik. En ik ben zelf ook heel benieuwd naar hoe dit garen blijft als je er sokken van gemaakt hebt, ze regelmatig draagt en gaat wassen.

Als je zo weinig garen hebt, kun je het beste bij de teen beginnen. Dan kun je de boord uiteindelijk zolang maken, als dat je garen hebt.

Het teengedeelte heb ik gebreid van de rechterkleur van de eerste foto, dat heb ik bij beide sokken gedaan, de hielen heb ik van de linkerkleur gebreid. Verder heb ik de sokken met de helixmethode gebreid. Dan brei je afwisselend een toer met de en met de andere kleur en gaat het spiraalsgewijs door.


Toen de eerste sok weer op het basisaantal steken zat, in dit geval 52 steken, ben ik begonnen met sok 2. De hiel is dan helemaal klaar.
Per ongeluk was ik bij de eerste sok bij de ene bol van binnenuit en bij de andere bol van buitenaf begonnen. Ik liet de draden aan die sok en begon dus net andersom aan die tweede sok. Volg je het nog? 


Ook die sok was op een gegeven moment weer zover dat ik 52 steken had. Ik heb in totaal 4 toeren in de basissteek gebreid (3 recht, 1 averecht) en ben toen aan de boord begonnen, 1 gedraaid recht, 1 averecht. Steeds 2 toeren aan de ene sok en 2 toeren aan de andere sok, zodat het gelijk opging.


De ene bol was iets eerder op, dus de laatste 2 toeren zijn van de andere bol gebreid. Ik heb nu boorden van 11 toeren. En heb minder dan 1 meter garen over.


Nog even draadjes afhechten, 4 per sok, en klaar zijn ze:


En ze passen perfect:


Nu moet het nog korte-broeken-weer worden, dan ga ik ze echt dragen.


Ze zijn helemaal naar m'n zin.


- Gebreid met 2 restjes Lang Yarns Super Soxx Silk Superwash, ongeveer 40 gram in totaal.
- Breinaalden (sokkenwonder en sokkennaalden) van dikte 3.
- Ik gebruikte dit patroon van Wol & Co. Uiteraard met wat persoonlijke aanpassingen 🙂
- Zo heb ik op de bovenvoet *3 recht, 1 averecht* gebreid. 
- Voor de opzet kijk ik nog steeds even naar dit You tube-filmpje. En ik zet dan een paar steken te veel op. Als ik dan ga breien, stop ik op 't juiste moment en laat de rest gewoon weer vallen.
- Voor het afhechten gebruik ik nu dezelfde methode die ik al in deze blog beschreef.

Het vierde paar sokken van dit jaar is klaar! En het is weer een paar voor mezelf.
Nog steeds op schema voor de challenge op Instagram #24monthlysocks. Daar is wel een voorwaarde dat er maximaal 1 kleiner paar bij mag zitten, dat zou dus ook nog kunnen. Al doe ik niet echt beslist mee voor een prijs of zo. Ik vind het leuk om het voor mezelf bij te houden, hoeveel sokken ik brei!

🧦  🧦  🧦  🧦


Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

6 opmerkingen:

  1. Dat heb je handig gedaan! En ik vind ze nog hartstikke leuk ook, lekker niet identiek...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Netjes gebreid, ze zitten vast heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn leuk zo, de kleurtjes combineren goed.
    Ja beter weer mag wel :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een prachtig zomers sokje geworden. Leuk idee. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zijn erg leuk geworden en inderdaad bij de teen beginnen kun je een sneaker sok breien lekker voor als het goed weer word.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vind ze echt enig geworden Akkelien, en dat ongelijke van kleurverdeling vind ik juist zo leuk. een mooi zomers sokje!!!

    BeantwoordenVerwijderen