{ 'anonymize_ip': true }
Posts tonen met het label vlas. Alle posts tonen
Posts tonen met het label vlas. Alle posts tonen

vrijdag 19 juni 2026

Vriendelijke vrijdag en de vlasroute 2026

Vriendelijke vrijdag en de vlasroute 2026


Juni is de maand dat vlasbloemetjes vaak bloeien. En morgen begint de Vlasroute in het hoge noorden van Friesland. Dat is leuk genoeg om hier te delen als tip.


Morgen is de openingsdag. De route "Follow the blue line" kun je natuurlijk naar eigen inzicht rijden, maar de speciale dingen zijn niet elke dag open. Op de website vind je alle informatie.


Vlas is een zeer handwerkgerelateerd bloemetje, omdat van deze plant linnen wordt gemaakt.
Als je de route volgt, kom je langs verschillende locaties, waar je iets kunt leren of vinden of zien dat met vlas en/of linnen te maken heeft. Ook kom je langs vlasvelden.


Het noorden van Friesland is sowieso een prachtig gebied, heel bijzonder. Als je erheen gaat, ga dan ook even kijken bij de Waddenzee.

Het vlasbloemetje zit niet in mijn bloemen-ABC. Ik heb wel een leuk lichtblauw slingertje gehaakt:


Vergeet-me-nietjes hebben ook 5 bloemblaadjes. What's in a name!


Stel dat je deze haakt van mooi blauw linnen garen, dat zou leuk zijn! In deze blog vertel ik hoe ik dit gehaakt heb.
Ik heb vaker over deze route geschreven, die blogs vind je onder het label "vlas".


Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 21 juni 2024

Vriendelijke vrijdag en de langste dag

Vriendelijke vrijdag en de langste dag


Vandaag, 21 juni, is het de langste dag van het jaar. Het hoogtepunt van de zomer?
In ieder geval wel een goed idee om juist vandaag een zomerse blog te maken! Een blog met een zomertip.


Dit is een bloemetje van vlas. Van vlas wordt het zomerse linnen gemaakt. Ik heb in een ander jaar wel eens een blog geschreven over de Vlasroute en meer foto's vind je in deze blog, die ik schreef met als onderwerp linnen.


Ook dit jaar is er een vlasroute, deze heet hier in Friesland Follow the blue line en alle informatie vind je hier. Het gaat om een route van zo'n 30 kilometer in het noordoosten van Friesland. Je komt langs vlasvelden, het vlasmuseum, er is een tentoonstelling onderweg en nog andere plekken die "iets" met vlas hebben. Die leuke wolwinkel van Nynke, Selden SΓ‘, is opgenomen in de route!

In de maanden juni, juli en augustus kun je op ontdekkingsreis langs deze mooie en zomerse route!

Linnen is heerlijk zomers, ik heb zelf een sjaaltje gemaakt van een bol lino en dat is echt een van m'n favorieten. De bol linnen zat bij een pakket voor het maken van deze vlaggetjes:


De vlaggetjes heb ik niet gemaakt. Ik denk nog steeds na over een ander project met het vrij dikke Barbante garen. Ik ben meer van het maken van soepeler vlaggetjes πŸ˜‰
Van het maken van vlaggetjes en slingers houd ik wel, veel inspiratie vind je onder de labels "slingers" en "vlag".

Dan kun je ook deze slinger tegenkomen:


Wij zijn geen liefhebbers van voetbal, maar je kunt er niet omheen: momenteel is er "iets met voetbal" ⚽ Deze slinger maakte ik een aantal jaren terug voor onze neef. En eigenlijk vind ik nog steeds dat ik dat wel leuk had bedacht πŸ˜‰
In deze blog beschrijf ik hoe ik de slinger gehaakt heb.


Ik slinger een eind aan deze blog, en slinger het weekend in, laten we er een feestje van maken πŸŽ†πŸŽ†πŸŽ†


Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

woensdag 20 juli 2022

Linnen

Linnen


Iemand die graag handwerkt, houdt van garen. En wat zijn er veel soorten!
Wol, katoen, zijde, jute, maar ook acryl en allerlei combinaties. En linnen! Linnen is een natuurlijk materiaal en het wordt gemaakt van vlas.


Deze foto maakte ik een paar jaar terug in het noorden van Frankrijk. Het wordt ook dichter bij huis verbouwd, weet ik inmiddels. Kort geleden reed ik met echtgenoot een deel van de Vlasroute in het noorden van Friesland. Ik schreef er hier al eerder over.


We begonnen in Blije. Wat een fantastische plaatsnaam, daar word je blij van πŸ™‚
Vlak buiten Blije is dit vlasveld. Prachtig in bloei toen wij er waren!


Er blijken meerdere soorten vlas te bestaan. Bij het vlasveld van de vorige foto zag ik allemaal varianten in wit en blauwtinten. Wist je dat de bloemetjes slechts 1 dag bloeien? Er zitten wel meerdere bloemen aan 1 steel, dus zo'n veld blijft wel een flinke tijd kleur houden. En het ziet er fantastisch uit, zo'n golvend wei vol blauwe bloemetjes.


Vlas wordt al heel lang geteeld, meer dan 6000 jaar. Er zijn twee hoofdsoorten, vezelvlas en olievlas. Olievlas is voor lijnzaadolie. Deze vlas is korter, meer vertakt en wordt verbouwd voor het zaad: lijnzaad. Daar wordt dan weer olie van gemaakt.

Mij gaat het uiteraard meer om de vezelvlas. Deze soort wordt flink hoog, 80 tot 120 cm. 
Het is best een snel proces: het wordt in april gezaaid, bloeit in juni en half juli wordt het geoogst. Om zo lang mogelijke vezels te behouden, wordt het vlas met wortel en al uit de grond getrokken. 

Om er linnen van te maken moet er nog wel heel wat gebeuren. De vezels moeten van het stro gescheiden worden. Van de korte vezels kan touw gemaakt worden, de lange worden gebruikt voor textiel, bijvoorbeeld kleding. Daarvoor worden de vezels gesponnen zodat het garen wordt.

Een paar eigenschappen van linnen: het ademt goed en het draagt licht, heel prettig voor de zomertijd dus. Het kreukt vreselijk trouwens. Het is heel sterk, veel sterker dan katoen. Wat ook heel mooi is: het is ook nog eens milieuvriendelijk. Zeker als je het vergelijkt met katoen. 

Een onderdeel van de vlasroute is een "aardappelautomaat" waar je diverse producten kunt kopen (uien, aardappels, kaas, etc.) en kun je een handwerkpakket in zo'n vakje vinden, zie ook deze blog. Tot mijn grote vreugde was er nog zo'n pakket toen ik er kwam (ik heb inmiddels begrepen dat dit steeds weer wordt aangevuld). En nu heb ik deze mooie bol linnen in huis:


Lino van Borgo de Pazzi, gemaakt in ItaliΓ«. Het is 100% linnen, het bolletje weegt 50 gram en dat is ongeveer 165 meter. En wat wassen betreft: handwas.
Deze kleur is grijs, kleurnummer 87.

Het ziet er prachtig uit en voelt ook mooi. Het is de bedoeling dat ik van het pakket vlaggetjes haak en/of brei en daarop "vlasbloemetjes" borduur met dit linnen garen. Dit garen lijkt me ook fantastisch voor een mooi zomertruitje of -vestje. Of een mooie sjaal.

Heb jij wel eens iets gemaakt met linnen garen? En wat zijn jouw ervaringen?


Mocht je nu meer willen weten over vlas en linnen, dan kun je uiteraard van alles vinden op het wereldwijde web. Je zou ook de Vlasroute kunnen volgen. In de route is ook een museum opgenomen, Vlasmuseum "Het Braakhok" in Ee.
Als dat te ver voor je is, er zijn meer musea ontdekte ik:
- In Koewacht (Zeeuw-Vlaanderen) is museum "'t Vlasschuurken".
- In Klundert (Noord-Brabant) is museum "Vlasserij-Suikermuseum".
- In Kortrijk (BelgiΓ«) is museum "Texture".
Nog een toevoeging n.a.v. een reactie: In Borne is "Museum Bussemakerhuis" over de textielindustrie in Twente, hier is ook veel informatie over linnen te vinden.

Misschien leuk om eens naar toe te gaan in de vakantietijd!

Deze blog schreef ik voor Breiclub.nl. Ik heb 'm hier en daar iets aangepast voor m'n eigen blog. De versie voor Breiclub.nl vind je hier.


Zomer 2022, ook in deze periode vind je in principe 5x per week een blog met inspiratie, handwerkjes, tips of andere gezelligheid. Gezellig dat je komt kijken en lezen!

Fijne dag, fijne zomertijd πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

donderdag 23 juni 2022

Vlas

Vlas


Toen we vorig jaar bij de alfabet-challenge aangekomen waren bij de V en  ik daar een bloemetje bij haakte, dacht ik in eerste instantie aan vlas, al koos ik uiteindelijk voor een ander bloemetje. In deze tijd van het jaar bloeit vlas en het bloemetje is mooi genoeg om er toch eens wat aandacht aan te schenken.

Een paar jaar terug waren we in juni in Frankrijk en daar zag ik voor 't eerst prachtige velden vol blauwe bloemetjes:


Hele mooie fijne bloemetjes:


En vorig jaar tijdens een wandeling zag ik deze:


Vlas is de grondstof van linnen, een natuurlijk materiaal, heel geschikt voor handwerken.

En waarom vertel ik dit allemaal? Om jullie te attenderen op de Vlasroute in Friesland!
Hier is de website met allemaal informatie.

"Follow the blue line" is de naam van een route die het verhaal vertelt van de teelt van vlas tot en met het eindproduct van handbedrukt linnen. 
Er zijn op verschillende dagen tot en met in augustus allerlei activiteiten en demonstraties, de data vind je op de website. Ik las hierover op social media bij Selden SΓ‘, van Nynke Seldenrijk. Zij heeft een prachtig handwerkpakketje bedacht, helemaal passend bij het thema vlas, Flaaks flagjes. 

De route is dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd, een mooi jubileum. De route op mijn zomerplanning.

Nu ga ik nog even nadenken over een gehaakt vlasbloemetje, ik kom hier vast nog eens op terug.


Fijne dag πŸ€

Liefs van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag