{ 'anonymize_ip': true }
Posts tonen met het label Sneek. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Sneek. Alle posts tonen

donderdag 9 april 2026

Sterk en sVeer is weer open!

Sterk en sVeer is weer open!


Sterk en sVeer is een winkel in Sneek. Een hele leuke winkel met van alles. "Je hebt het niet nodig, maar je wordt er wel blij van", dat is hun slogan.

5 december, dat is normaal gesproken de meest feestelijke dag van het jaar, volgens Piety, de eigenaresse. Afgelopen december was er 's ochtends brand. Gelukkig alleen materiรซle schade, maar toch... Wat een pech! 

Er is een paar maanden keihard gewerkt. Er werd steeds van alles gedeeld op social media en de laatste tijd zag het pand er zo uit:


Even ingezoomd, zodat je de tekst kunt lezen. En zie je het? Kijkgaten voor als je al vast even wilde gluren ๐Ÿ™‚


Vandaag is het zo ver, 9 april 2026, de eerste dag van het openingsweekend! Deze foto heb ik geknipt van Instagram.


Als je in de buurt van Sneek woont, ga je vast kijken. En als je verder weg woont, kijk zeker op hun Instagram. Ik word altijd heel blij van hun posts! Je zult daar de laatste nieuwtjes kunnen vinden en de acties.
En mocht je dan eens in Sneek komen om te winkelen, op Grootzand 42 vind je deze leuke winkel.
Je zou ook op hun website kunnen kijken, mocht Sneek te ver zijn.

Ik heb eerder over deze winkel geschreven. Er is zelfs al een eigen label, "Sterk & sVeer".


Fijne dag ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—


Reacties zijn welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 25 maart 2026

Krรบsrak

Krรบsrak


In 2008 kwam die mooie brug, het Krรบsrak, onze wijk verbinden met de stad.


Een bijzondere constructie van hout. Ik ben er vaak overheen gelopen, gefietst, gereden.


Er is af en toe onderhoud gepleegd. Op de volgende foto zie je delen die gelakt zijn, dit waren testen.


De hele brug is vorig jaar weggehaald en in naast de weg geplaatst.


Er werd een loods omheen gebouwd:


In die loods staat de brug nog steeds op dit moment. De bedoeling was om het te laten drogen, het hout goed te behandelen en de brug weer terug te plaatsen.

Vorige week kwam het nieuws dat het hout te erg beschadigd is. Er zijn allemaal scheuren ontstaan, daar is vocht ingekomen, dat is gaan rotten.... Zo jammer!

Er blijkt een pagina op Wikipedia te zijn over de brug, daar lees je meer.

Mijn vader, die in zijn werkzame leven bij een houthandel werkte en veel van hout weet, zei altijd al dat ze het verkeerde hout gebruikt hebben. 

We zullen het nog wel een tijd met de "tijdelijke" brug moeten doen. En zo'n mooie brug krijgen we vast niet meer terug. De tweede brug, het Duvelsrak, die iets kleiner is, ligt er nog.

Op mijn leuke Sneek-tegeltje staat de brug ook nog:





Fijne dag ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

donderdag 31 juli 2025

Morgen begint de Sneekweek!

Morgen begint de Sneekweek!


Dit jaar is de Sneekweek van 1 t/m 7 augustus, morgen begint het!

Hier vind je het programma met alle activiteiten.
Er zijn allerlei leuke activiteiten in de stad, er is kermis, er is veel muziek. En eigenlijk gaat het om zeilwedstrijden. Dat deel van de Sneekweek is op het water, het Sneekermeer.

Een hele leuke manier om daar te komen is om met de Poieszboot te gaan. Die boot wordt al jaren gesponsord door de supermariktketen van het noorden. Voor een heel klein bedragje kan je praktisch in het centrum van Sneek op die boot stappen en dan heb je een hele leuke vaartocht naar het Starteiland. Hier vind je de informatie over prijzen, tijden en achtergrond.




Fijne dag en een hele fijne Sneekweek ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€




Met liefs uit Sneek, Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 16 augustus 2024

Vriendelijke vrijdag en seinvlaggen

Vriendelijke vrijdag en seinvlaggen


Tijdens de Sneekweek hingen er slinger met seinvlaggen in de Sneek.


Dat deed me weer denken aan jaren terug. Onze zoon was dol op vlaggen, een van z'n lievelingsboeken was een vlaggenboek.
Hij had samen met papa een hut gemaakt en ik bedacht dat het leuk zou zijn om daar een vlag aan te kunnen hangen.

En wat nou als ik seinvlaggen maakte? Wist je dat die seinvlaggen allemaal een betekenis hebben? Elke vlag staat voor een letter รฉn heeft nog een extra betekenis. Hier is een link naar informatie op Wikipedia.

Ik koos natuurlijk voor de letters van de naam van zoon:


Deze vlaggen vond ik weer terug op zolder en ze mochten weer even aan de schutting hangen. Ik heb ze gemaakt van fleece. Volgens mij gebruikte ik daarvoor gewoon wat ik had, een blauwe fleecedeken, een rode fleecetrui, een witten en zwarte fleecesjaal en misschien had ik nog net een stukje over van die gele fleecestof van deze vlaggetjes?


Ik heb bij het blauwe vlaggetje aan beide kanten een wit vierkant erop genaaid en dat geldt ook voor de zwarte cirkel op het gele vlaggetje. Dat zijn de P en de I.


De andere twee vlaggen bestaan uit aan elkaar genaaide banen. Dat zijn de E en de T.

Aan de zijkant maakte ik een "tunnel" met een breed stuk band. Daar heb ik touw door geregen. 
Ik heb gezocht naar een foto van de hut, maar die heb ik nog niet gevonden. Leuk dat de vlaggen er nog wel zijn ๐Ÿ™‚


Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

vrijdag 2 augustus 2024

Vriendelijke vrijdag en de Sneekweek

Vriendelijke vrijdag en de Sneekweek



Vandaag begint de Sneekweek!

Hรฉt symbool van Sneek is natuurlijk de Waterpoort.

Hier zie je een gehaakte versie van mijn hand:


Het is een deel van mijn "Sneek-deken". Die heb ik gemaakt voor De Grootste Gehaakte Deken van de Wereld.

Hier is mijn gebreide versie van de Waterpoort:


Dit was een telefoonhoesje, ik heb maakte dit voor mijn zoon, tien jaar geleden, in deze blog vertel ik er meer over.

En hier is de enige echte:


Vanavond begint het hele programma met de vlootschouw. 
Er is kermis, een rubberbootrace, een braderie, straattheater, enz. O ja, en er wordt gezeild ๐Ÿ™‚

Ben je geรฏnteresseerd wat er wanneer allemaal te doen is? Het hele programma vind je hier.

Ik ga vast en zeker kijken op de Sneekweekbraderie, die is op woensdag. Verder is het mij wel goed, zoveel drukte in de stad. Dan is het thuis ook leuk ๐Ÿ˜‰


Hier is nog een gebreid huisje in de kleuren van Sneek, en het hangt hier voor de foto in onze tuin.
Hoe je gebreide huisjes maakt, dat leg ik hier uit.

De stad is al feestelijk versierd, met veel vlaggetjes:


We "slingeren" hier vrolijk de Sneekweek in!


▼๐Ÿ’›▼๐Ÿ’›▼๐Ÿ’›▼๐Ÿ’›▼๐Ÿ’›▼

En op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.



woensdag 2 augustus 2023

Zomertip: Sneekweek 2023

Zomertip: Sneekweek 2023


Deze tip mag niet ontbreken, de Sneekweek begint bijna, overmorgen is 't zover.
Het is dit jaar van 4 t/m 10 augustus.


Het programma voor alle dagen kun je
hier vinden.

Zelf vind ik in ieder geval de Hardzeildagbraderie op woensdag leuk om te bezoeken. Misschien goed om te weten dat sommige winkels er op woensdag voor kiezen om dicht te zijn. Dat is Hardzeildag en ja, uiteindelijk gaat de Sneekweek officieel om het zeilen ๐Ÿ˜„


In mijn archief zocht ik weer even de foto's van m'n Sneekdeken op om deze blog wat op te leuken. En kijk, daar ben ik zelf ook nog, 5 jaar jonger dan nu:


De deken maakte ik in 2018 voor De Grootste Gehaakte Deken van de Wereld. Zo benieuwd waar die uiteindelijk terecht is gekomen ๐Ÿค”

Fijne dag ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€


Met liefs uit Sneek en liefs van Akkelien van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

vrijdag 5 augustus 2022

Week 31

Week 31

Op de eenendertigste vrijdag van dit jaar is hier deel 31 van mijn eigen challenge, 52 weken in 2022.
Ik ga proberen iedere week iets leuks te verzinnen met een getal en vandaag is dat met het getal


De zomermaanden juli รฉn augustus tellen allebei 31 dagen. Dat geldt overigens ook voor de winterse maanden december en januari. En ook voor maart, mei en oktober.

Ik ben al 31 jaar getrouwd met m'n leuke echtgenoot! We trouwden op 30 mei in het jaar 1991. En wat een leuke dag was dat!


Daar staan we, bij het stadhuis in Bolsward ๐Ÿ’—๐Ÿ’—

Op de volgende foto zie je 31 verschillende knoopjes. Er zitten veel meer in m'n knopenpot, hoor, dit is gewoon omdat het best een leuk plaatje oplevert en je moet wat met zo'n challenge ๐Ÿ˜‰


Nog een feitje: 31 is het landnummer voor internationale telefoongesprekken naar Nederland.

De eenendertigste vrijdag van 2022 is gevuld!
Zou ik het jaar volmaken? 

Mocht je dit ook leuk vinden en zin hebben om mee te doen? Dat kan ook voor 1 of 2 keer, een keer per maand, ieder kwartaal of elke week? Leuk, laat het weten! In dat geval voeg ik een link naar je blog toe!

Vandaag ook wat toeristische tips over steden die belangrijk waren op onze trouwdag.

We trouwden in Bolsward.
In Bolsward is uiteraard ook een van de 11 fonteinen. Die bevindt zich voor de Broerekerk. In die Broerekerk hangt op dit moment Gaia, een hele grote wereldbol. Nog tot en met 14 augustus. Ik vond het heel mooi om te zien. Je leest er hier meer over.


Wij vierden ons feestje met familie en vrienden in Sneek. Hier wonen we ook al weer bijna 20 jaar, helemaal naar ons zien.
In Sneek begint vandaag de Sneekweek!
Hier vind je het hele programma.

Een deel van de Sneekdeken, die ik in 2018 gehaakt heb.


Zomer 2022, ook in deze periode vind je in principe 5x per week een blog met inspiratie, handwerkjes, tips of andere gezelligheid. Gezellig dat je komt kijken en lezen!

Fijne weekend, fijne zomertijd ๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€

Liefs van De Breimeisjes ๐Ÿ’—๐Ÿ’—๐Ÿ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

donderdag 8 augustus 2019

Terugblik op donderdag Sneekweek

Terugblik op donderdag Sneekweek


Het is Sneekweek! Al bijna een week lang en het duurt nog tot en met zondag. Vroeger was het op donderdag de laatste dag trouwens en ik lees nu ook over plannen om het weer wat in te korten. Nu kan je nog genieten van een aantal leuke activiteiten. Hier is de link naar alle informatie en het programma.

Ik laat vandaag wat Sneek-gerelateerd handwerk van mezelf zien.


Dit telefoonhoesje maakte ik in de zomer van 2014 voor zoon, zie ook deze blog.

Voor de Grootste Gehaakte Deken van de Wereld bedacht ik een schema met de Waterpoort:


Bij mijn weten is deze niet gemaakt. 
Ik maakte zelf wel een Sneek-deken, die laat ik wel vaker zien, vandaag ook met eerst een detailfoto. 


Als je meer "pixels" tot je beschikking hebt, wordt de Waterpoort duidelijk mooier ๐Ÿ˜‰
Meer over deze deken lees je onder het label "Sneek-deken".

En over dekens gesproken: vandaag staat er bij Breiclub.nl een blog van mij online over Mystery Blankets. Je leest 'm hier.

Ik ben benieuwd waar Marjan en Cรฉline op terugblikken.
Vind je de "terugblik op donderdag" ook een leuk thema om aan mee te doen? Ik plaats graag een linkje, laat het maar weten!
Volgende week is 't trouwens ook Granny Square Day, op donderdag 15 augustus. Best kans dat ik daar aan mee doe. En dat valt ook te combineren met de terugblik, denk ik zomaar ๐Ÿ˜‰



Fijne dag en liefs uit Sneek!






Liefs van De Breimeisjes!



Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.


woensdag 10 oktober 2018

Wolcom in Sneek

Wolcom in Sneek


Het ziet er een beetje apart uit, dat eerste woord en toch... het is goed. Heel goed zelfs: een nieuwe wolwinkel in Sneek en die winkel heet WOLCOM:


De winkel is in de Nauwe Noorderhorne, dat is iets buiten het centrum, wรฉl op haar plaats, vlakbij de tekenwinkel en de Wereldwinkel รฉn vlakbij de bibliotheek. 

Wolcom opende eind september, toen ik naar Rijswijk was. Dus ik ging de dinsdag daarna kijken. Wat een mooie garens en kleuren in de winkel:


Leuk om kennis te maken met Foekje, ze vertelt graag over haar garens. Ze verkoopt alles van het merk Annell, dat is een Belgisch merk. 


Allerlei soorten garens, mooi en overzichtelijk gesorteerd.


Ik heb zelf een paar bolletjes katoen meegenomen. Je ziet dat garen op de volgende foto helemaal links in de kast liggen.


Het valt me op dat de kleuren een mooie zachte uitstraling hebben. Het is iets dunner dan de katoengarens van andere merken, het heeft 170 meter op een bolletje. Op de wikkel wordt haaknaald 3 รก 3½ geadviseerd, maar ik denk dat het ook zeker geschikt is voor dunnere haaknaalden.



Foekje is van plan om ook workshops te geven en ze begint met een garenproeverij. Je leest er alles over bij haar op Facebook. En daar kun je ook altijd het laatste nieuws vinden van Wolcom.
Fijn, een extra garenwinkel in de buurt!


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.



vrijdag 3 augustus 2018

Zomer 2018 - Feest in Sneek, Sneekweek

Zomer 2018 - Feest in Sneek, Sneekweek


Vandaag begint de Sneekweek!

In mijn hele blogtijd heb ik nog niet Sneker vlaggetjes gehaakt, alhoewel...

In mijn Sneek-deken zat wel degelijk de Sneeker vlag:

Meer hierover lees je hier

En de Friese vlag!

Ook heb ik de Sneeker vlag wel eens gebreid, in een telefoonhoesje:

Meer hierover lees je hier

Vandaag begint de Sneekweek, er is de hele week van alles te doen. De Sneekweek ging eigenlijk om zeilwedstrijden en is in de jaren uitgegroeid tot een steeds groter feest, met allerlei andere activiteiten, kermis en heel veel muziek.
Hier vind je het complete programma. Het begint vanavond en duurt t/m 12 augustus!

Als je verkoeling zoekt kun je dit weekend terecht in Leeuwarden. Van 4 t/m 6 augustus zijn er in het kader van European Sports for All allemaal activiteiten op het ijs van de 11stedenhal! Klik hier voor alle informatie.

En over ijs gesproken: toevallig is het bij De Breimeisjes volgende week "De week van het ijs", te beginnen met een blog bij Breiclub.nl, al op zondag ๐Ÿฆ๐Ÿง๐Ÿจ

Met de Sneeker vlaggen รฉn vakantietips zwaai ik het weekend in: fijn weekend gewenst en denk aan de happy momentjes ๐Ÿ€ 


Zomer 2018, natuurlijk gaan de haak- en breipennen gewoon door bij De Breimeisjes!
Ook nog steeds vaak een nieuw blogje, wรฉl iets minder uitgebreid, misschien soms met wat "oud nieuws", ook happy momentjes en inspiratie.
Leuk dat je komt kijken en lezen!
Een fijne zomer gewenst met heel veel happy momentjes ๐Ÿ€



Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

maandag 29 mei 2017

Haak-maar-aan Nieuwe ideeรซn

Haak-maar-aan Nieuwe ideeรซn


Anderhalve week terug was er weer een Haak-maar-aan-middag in de bibliotheek in Sneek. En ik was weer van de partij, natuurlijk. Zo gezellig was het weer!
Zelf was ik vooraf even naar de supermarkt vlakbij voor wat boodschappen en ik nam een rol haverkoekjes en een zak caramel mee, als lekkers voor bij de koffie/thee. De bieb zorgt altijd voor de koffie/thee en meestal hebben ze er ook wel iets lekkers bij. Deze keer niet, dus 't kwam heel goed uit dat ik wat mee had.


Zelf heb ik ter plekke slechts anderhalve granny gehaakt, maar thuis heb ik die avond nog m'n elfde rijtje compleet gehaakt en inmiddels is zelfs rijtje 12 al klaar.
(Mijn plan is dat ik drie delen haak van 14 x 6 lapjes die ik vervolgens met elkaar verbind met een rij granny's ertussen. Dit is m'n tweede deel.)

Op o.a. de facebookgroep en in de media was een oproep voor meer Friese dekens en dat zette me aan het denken. Ik tekende dit uit:



Mijn idee is om dan alleen witte en blauwe granny's te haken en achteraf losse gehaakte pompeblรชden erop te zetten, op de plaats van de rode vakjes. Zoiets bijvoorbeeld:




Deze is gehaakt naar mijn patroon voor pompeblรชd-onderzetters. Het patroon is staat daar in 't Fries, maar tegenwoordig vertaald google dat ook. Mocht er belangstelling zijn, dan wil ik het zelf ook wel vertalen en de Nederlandse vertaling op m'n blog delen. Laat het dan maar weten.

En toen ik toch aan het tekenen was, bedacht ik ook nog een Sneeker deken:


Het zou leuk wezen als we een sponsor vonden voor het garen! Een aantal dames wilde wel een kopietje mee van deze ideeรซn om er mee aan de slag te gaan. En ik deel ze hier ook, ter inspiratie. Ik ben benieuwd of iemand wat gaat doen met deze ideeรซn. Ik werk voorlopig door aan die ene deken van mij. En al die andere projecten, haha!

Er waren ook weer twee complete dekens:



De bovenste deken is in elkaar gezet door Willy van de bibliotheek, met lapjes die door vele anderen zijn ingeleverd. De deken is al "geteld" door de organisatie, op 3 mei. Ik kan 't nu even niet meer terugvinden welk nummer. Inmiddels zijn er al ruim 2800 dekens geteld, iedere maand komen er meer bij.
De ander deken is nummer 6 van mevrouw Koolmoes! Die meld ik vandaag ook aan bij de facebookgroep. Zullen we kijken welk nummer de deken daar krijgt!

Update: het is nummer 2886



Wij haken 15 juni weer aan in de bibliotheek in Sneek, we haken van 14.30 -16.00 uur.
Voor die tijd laat ik nog wat meer zien van wat er deze keer gehaakt is.

In het weekend las ik ook nog een leuke blog over dit project bij collega blogster Mirjam.

Meer blogs van mij hierover kun je vinden onder het label Haak-maar-aan.



Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

maandag 12 september 2016

Haak maar aan en/op De frUITmarkt

Haak maar aan en/op De frUITmarkt


Afgelopen zaterdag was de frUITmarkt in Sneek, ik schreef er vrijdag al iets over. Echtgenoot en ik zijn er geweest en wat was het ontzettend leuk! Ik heb wat foto's die ik graag deel.


Echtgenoot had nog een leuk gesprek met iemand van Stichting LAS


En ik keek natuurlijk even bij de bibliotheek en inderdaad: daar was een Haak-maar-aan-tafel:


Ik heb geen aanhakers gezien, daar was het weer net iets te mooi voor. Ik heb wel even de dekens beter bekeken:


Leuk hรฉ, die smiley in de linkerdeken! En zelfs het teken van de bieb zit erin!


Donderdag is de eerste Haak-maar-aan-middag in de bibliotheek in Sneek, van 14.30 - 16.00 uur en ik ben er weer bij als het even kan. Hier lees je er meer over. En ik zag dat je die ochtend aan kunt haken in de bieb in Bolsward, kijk hier voor meer informatie.

Toen ik deze zomer aan het opruimen was in m'n hobbykamer, vond ik nog allemaal garen van de soort die ik tot nog toe gebruikte voor dit project. Ik kan nog even vooruit :-)


Ik heb 's middags thuis nog even een granny af gehaakt. Het garen was de vorige keer op en nu kon ik weer verder :-)  Dat groene is overigens ander garen, maar qua dikte matcht het goed en 't is ook katoen.


Persoonlijk heb ik nog niet de ambitie om een complete deken in te leveren, maar omdat ik eerst vierkantjes in een afwijkende maat had (met een vijfde toer met halve stokjes), had ik bedacht dat het wel zo aardig en handig is dat ik mijn deel wel aan elkaar ga zetten. Dat doe ik met aan elkaar haken in de laatste toer en daarvoor ga ik voorlopig het donkerblauwe en zwarte garen gebruiken dat ik terug vond in mijn voorraad katoen garen.



Donderdagmiddag ga ik kijken, of er veel dames komen en of er door hen veel aan dit project gewerkt is tijdens de zomerperiode.




Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.