{ 'anonymize_ip': true }
Posts tonen met het label sokken. Alle posts tonen
Posts tonen met het label sokken. Alle posts tonen

donderdag 11 juni 2026

Sokken stoppen

Sokken stoppen


Voor zoon heb ik een aantal keer sokken gebreid. In 2018 heb ik een paar gebreid van Scheepjes Nevada, het is zijn favoriete paar. Hier vertelde ik erover.


Hij draagt ze bijna elke dag, zegt hij. En nu waren er gaten ontstaan... Niet gek natuurlijk, na 8 jaren!


Nu heb ik sinds begin dit jaar zo'n mooie stop-paddenstoel in huis, zie ook deze blog. Dit was hΓ©t moment om deze te testen. Ik had zelfs nog wat van dezelfde wol in huis.


De stop-paddenstoel stop je in de sok. Dat elastiek kun je gebruiken om het vast te zetten. Al moet ik zeggen dat ik het ook gewoon vast hield. Dus ik weet niet zeker of dat elastiek heel noodzakelijk is.


Het is wel heel fijn om zo het gat goed voor je te hebben, mooi plat. Zo zie je wat er gestopt moet worden!


Eerst horizontale lijnen en dan er verticaal doorheen weven.


De gaten zijn gedicht, zoon kan ze weer gebruiken als hij koude voeten heeft!


En ik vind de stop-paddenstoel een handige tool.


Ik kreeg deze van Elly van Heart for wood. Je vindt haar hier op Instagram. En ze heeft een eigen website. Ze maakt veel meer moois van hout.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 3 juni 2026

Kindersokken voor het goede doel

Kindersokken voor het goede doel


Sokken breien, dat doe ik graag. Ik draag zelf altijd zelfgebreide sokken, sinds een aantal jaren. Ik heb er best veel. Zoon en echtgenoot hebben ook al door mij gebreide sokken, al hoeven zij dat niet voor elke dag. Dus soms brei ik sokken voor iemand anders en deze keer heb ik sokken gebreid voor "het goede doel". Kindersokken.


Er is nog genoeg sokkenwol in dit huis, ik zou er nog heel veel kunnen maken! Gebreid met naalddikte 3. Op basis van 40 steken.


Ik gebruikte weer een soort van verspringend boordpatroon, 2 recht, 2 averecht, en dit laat ik dan na zes toeren verspringen.


De beginboord heeft zelfs 12 toeren, daarna 4 blokjes van 6 toeren. De hiel is versterkt gebreid. Op de voet zitten og 6 blokjes van 6 toeren en daarna heb ik de teen gebreid. Dit is een beetje op gevoel en een beetje op basis van een matentabel die ik online vond.

De sokjes lever ik morgen in als ik naar het Creatief CafΓ© ga. Er is vast een kind blij met warme voeten!

🧦  🧦  🧦  🧦  🧦  🧦

In 2026 heb ik nu 6 paar sokken gebreid, 4 paar volwassen sokken, 1 paar hele kleine sokjes en 1 paar kindersokken. Ze zijn terug te vinden onder het label "sokken2026".


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 24 april 2026

Vriendelijke vrijdag en nieuwe sokken voor Koningsdag

Vriendelijke vrijdag en nieuwe sokken voor Koningsdag


Deze maand kleurt de blog op vrijdag rood, wit, blauw en oranje op de vrijdagen en vandaag laat ik zien welke sokken ik aanstaande maandag draag.


Het garen kocht ik bij Boekenvoordeel. Het is heerlijk zacht, er zit merinowol in en een heel klein beetje kasjmier. Dit paar gaat dus in de handwas, daar ga ik geen risico mee nemen. 
Ik vind het garen prachtig! En het breit heerlijk en vlot: ik wilde er steeds een kleurtje bij.

De eerste sok was zomaar klaar en wat is die leuk geworden:


De tweede volgde snel. Ik ben gewoon direct met de tweede begonnen en die heeft dus een rode teen:


De eerste werd heel leuk, met precies dat rood/wit/blauwe randje voordat de hiel gebreid is en bovenaan weer dat randje! En de tweede is anders en toch ook heel erg leuk!


Ik heb ze geblockt, vooral voor de foto's.


Dat levert ook een vrolijke collage op:


Super blij mee! Ik heb nog garen over, maar niet genoeg voor nog een paar sokken. Misschien brei ik daar dan maar mittens van, haha!

🧦  🧦  πŸ§¦   πŸ§¦  🧦

In 2026 heb ik nu 5 paar sokken gebreid, 4 paar volwassen sokken en een paar babysokjes, terug te vinden onder het label "sokken2026".

Wil je op de valreep zelf ook nog wat leuks maken in de kleuren rood, wit, blauw en oranje? Onder het label "rood/wit/blauw/oranje" vind je heel veel inspiratie.


🧑  🧑  🧑  🧑  🧑  🧑  🧑


Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€
Extra lang, vanwege Koningsdag!  🧑🧑🧑


Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 10 april 2026

Vriendelijke vrijdag en rood/wit/blauw/oranje aan je voeten

Vriendelijke vrijdag en rood/wit/blauw/oranje aan je voeten


Jaren terug breide ik een paar sokken met rode, witte, blauwe en oranje sokkenwol.


Het was in 2019, ik bedacht dit patroon voor Breicllub.nl. Er zit ook een schaduwbrei-effectje in, maar ik heb geen foto's waarop dat te zien is. Ik gaf de sokken toen aan Lydia.


Het is oranje boven, zie je wel? De boord is bij beide sokken oranje, de teen en de hiel heb ik bij gewisseld van kleur. In deze blog vertel ik er iets meer over. Misschien ga ik het patroon eens opzoeken en nader bekijken, of het leuk genoeg is om in mijn Ravelry-winkeltje te plaatsen.

Nu leek het me al heel lang leuk om zelf ook rood/wit/blauw/oranje sokken te hebben. Maar dan moet je ook de wol hebben om het te breien. En toen zag ik zomaar deze mooie bol bij de Boekenvoordeel:


"Hot Socks Cashmere" staat erop. Deze wol bestaat uit 75% merino extrafine, superwash, 20% polyamide en 5% kasjmier. Het is heel zacht! En de kleuren! Ik kon maar 1 ding denken: Hebben!

Het is niet helemaal echt rood, toch ben ik hier echt heel blij mee. Beter wordt het vast niet.


Hier zie je al een begin. Uiteraard zijn ze op tijd af voor Koningsdag. Ik laat ze vast deze maand nog zien.

Nu nog een rood/wit/blauw/oranje haakideetje dat ik al vaker liet zien:


Gehaakte confetti in diverse maten. Als je dat aan een draad rijgt, heb je een hele leuke slinger! Hier vind je een uitleg om ermee aan de slag te gaan.

Veel meer ideeΓ«n vind je onder het label rood/wit/blauw/oranje.


Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 16 januari 2026

Vriendelijke vrijdag en sokkennieuws

Vriendelijke vrijdag en sokkennieuws


Op de eerste vrijdag van dit jaar liet ik hier zien dat ik wat projecten heb liggen op sokkengebied, twee enkele sokken die nog op een maatje wachten en eentje die ik nog een stukje ging uithalen ook. 
DÑÑr gaat het nu heel goed mee!


Van sok tot teen, dat bevalt me heel erg goed. Al die halve paren hier op de bank brei ik op die manier:


Op zich ben ik wel tevreden met de enigszins saaie look van de sok, maar ik besloot dat de boord wel iets kleur mocht hebben.


Ik. heb er een ander sokkenwolletje door "gehelixed" πŸ™‚
Even gepast, het zit heerlijk. Dus ben ik snel begonnen met sok twee. 
En binnen een paar dagen was ik al bij de boord en dacht er nog net aan om een foto te maken vΓ³Γ³r die sok ook af was:


Zaterdag was de sok klaar, zondag heb ik de draadjes afgehecht en foto's gemaakt.


De hoofdkleur is een "fruitige" wol van Opal, Funny Fruits en deze kleur heet "Kicherfeige". Ik neem aan dat dit vijgen zijn, maar vind het daarvoor een dubieuze kleur πŸ€”
Het leek me in eerste instantie wat grijs/zwart, maar het heeft ook wel wat een blauwe gloed. Prima kleur voor bij mijn spijkerbroeken, blauw of zwart!


En om ze iets specialer te maken mengde ik in de boord een restje van een mooikleurige Regia. Het lijkt net wat noorderlichtachtig, vind ik.


Hierboven liggen ze in de sneeuw! Het was nog allemaal sneeuw hier in Sneek op zondag ⛄

Dit is het eerste paar dat klaar is in dit nieuwe jaar, een paar voor mezelf.

🧦


Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 2 januari 2026

Vriendelijke vrijdag en sokken voor het nieuwe jaar

Vriendelijke vrijdag en sokken voor het nieuwe jaar


In de laatste dagen van 2025 keek ik terug naar hoeveel sokken ik gebreid had in dat jaar. Bij de blogs had ik het label "sokken2025" toegevoegd, dat is makkelijk terug kijken!

Hier zijn ze:


Het eerste paar voor een goede vriend, het tweede paar was een proefje en is nu voor een pop hier in huis, het derde, zesde en negende paar zijn voor mezelf, het vierde en zevende paar zijn voor zoon en de andere twee paren zijn babysokjes die ik weg gaf.

Ik heb aan meer sokken gebreid trouwens. Dat werden nog geen paren. Ik laat je op deze eerste vrijdag van het nieuwe jaar wat er nog ligt aan sokkenprojecten:


Ik draag bijna altijd een spijkerbroek, vaak een blauwe, soms een "zwarte". Het leek me wel wat om een paar sokken te hebben die dan niet zo opvallend van kleur zijn. En ik begon met een kabel, maar het werd niet wat ik wilde. Ik heb nu besloten dat ik "gewoon" voor koffieboontjes ga! Ik heb een klein stukje uitgehaald en heb al heek wat rijen koffieboontjes klaar.


Voor Clarisse van Steekje bij beetje mocht ik een patroon testen, van de druivenoogstsokken. Heel leuk. Toch kwamen er toen ineens allerlei andere ideeΓ«n voorbij. Ik ga de tweede sok dit jaar breien, hoor, ik vind het patroon mooi, het komt ook goed uit bij dit mooie garen en ik denk dat het fijne sokken zijn als het weer warmer wordt.


Ja, ik kocht prachtig garen in Japan, daar ga ik zeker sokken van breien, de eerste is klaar, zoals je ziet. Ik bedacht ook een op de Japanse reis geΓ―nspireerd patroon waar ik zelf erg tevreden over ben. Dus reken maar dat dit een paar wordt!

Dus er volgt vast en zeker sokkennieuws in dit nieuwe jaar.


Fijne vriendelijke dag en alvast een heerlijk weekend. Het eerste van dit jaar! πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 13 juni 2025

Vriendelijke vrijdag en vrolijke zomerse sokken

Vriendelijke vrijdag en vrolijke zomerse sokken



Weet je nog dat ik sokken aan het breien was van twee restant bollen op basis van katoen?
Ik vertelde erover in deze blog.

Ze zijn klaar!


Op de volgende foto zie je de teldraadjes nog zitten. Ik heb de 2 kleuren om en om gebruikt, ik wisselde elke toer. Omdat het al bonte sokken werden, heb ik het patroon simpel gehouden en dan is een teldraadje wel handig om ze even lang te krijgen πŸ˜‰


Om de klueren goed te laten zien, heb ik ze buiten op de foto gezet. Ted kwam direct ook even keuren 🐈


Gebreid vanaf te teen. De tenen heb ik met de ene kleur gedaan, de hielen met de andere kleur. En de rest dus gewisseld per toer.


Ze zijn echt heel vrolijk en zoon is er erg blij mee, want ze zitten heerlijk. Lekkerder dan alle andere sokken die ik voor hem gebreid heb. Hij heeft dus een voorkeur voor garen op basis van katoen. Dan weet ik dat.


Ha, nog een foto dan, met Ted!


Er is weer een paar sokken klaar dit jaar. Ik zit nu op 3 paar volwassen sokken en 1 paar hele kleine sokjes.

🧦  🧦  🧦  🧦


Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 16 mei 2025

Vriendelijke vrijdag en een sok herstellen

Vriendelijke vrijdag en een sok herstellen


Vorige week vertelde ik hier over het herstellen van het vest van mijn moeder.
Ik had nog een herstelklusje:


Er bleek nu al een gaatje in mijn Japanse sok te zitten πŸ€”
Zelfgebreide sokken zijn sterker!
Deze sokken zijn wel speciaal voor me, daarom wilde ik het herstellen. En ik was het al een paar keer tegengekomen: Kintsugi. Dat is een Japanse manier van herstellen van keramiek. Het betekent "gouden reparatie". Het houdt in dat iets dat gebroken is, zichtbaar gerepareerd wordt met goudkleurige lak. Dat inspireerde me!

Ik pakte m'n doosje borduurgaren erbij. Eerst heb ik het gat dichtgemaakt met een kleur die juist helemaal niet opvalt, zie de bovenste foto in de volgende collage:


Met de gele kleur die ook in de sok voorkomt heb ik daarop een klein stukje stopwerk geborduurd, zoals je vroeger een sok ging stoppen. En toen heb ik nog witte bloemblaadjes toegevoegd. Nu heb ik een madeliefje op mijn teen πŸ™‚


Dat wilde ik ook even in mijn slippers laten zien:


En dat bleek een lastige foto om te nemen, want er was iemand heel nieuwsgierig 🐈


Haha, die Ted! Hij keurt het goed πŸ˜‰
En ik vind het zelf ook heel geslaagd.


Stop jij nog wel eens sokken?

Nu maar hopen dat we vaak slipperdagen hebben de komende tijd!


Fijne vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

donderdag 15 mei 2025

Hele vrolijke zomerse sokken

Hele vrolijke zomerse sokken


Als ik een paar sokken brei, dan houd ik praktisch altijd wat over. De resten worden meestal ook sokken, dan combineer ik gewoon wat. Nu heb ik twee keer sokken gebreid van garen op basis van katoen. Dit paar heb ik gebreid in 2022, in deze blog kun je er meer over lezen en van zien.


Het tweede paar heb ik vorig jaar gebreid.
In deze blog lees en zie je meer van dit paar.


Dit zijn de restjes:


Het is zo'n 75 gram, ruim voldoende voor een paar sokken voor zoon. Het lijkt hem wel fijn: katoenen sokken in plaats van wollen sokken.

Dus ik ben gestart. Van teen tot boord. De teen heb ik gebreid van het bovenste bolletje.


De volgende foto is buiten genomen, dat geeft de kleuren beter weer.
Je ziet hier dat de hiel ook al klaar is, die heb ik gebreid van de andere bol.
Verder "helix" ik het. Dat houdt in dat je afwisselend een toer met de ene en dan met de andere kleur breit.


Super vrolijk en heel zomers worden ze!

Als je meer wilt weten over van teen naar boord breien, kijk dan even in deze blog. Daar deel ik mijn tips.

Binnenkort hoop ik je het eindresultaat van dit paar te kunnen laten zien.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.