{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 7 maart 2024

Als je de sok vanaf de teen breit: opzetten en afhechten

Als je de sok vanaf de teen breit: opzetten en afhechten


Meestal brei ik sokken vanaf de boord. Ik weet precies hoe dat moet, daar hoef ik niet meer over na te denken. Afgelopen jaar heb ik voor 't eerst een paar vanaf de teen gebreid. Daarover lees je hier meer.


Het derde paar sokken van dit jaar brei ik ook vanaf de teen.

Voor de opzet kijk ik dan nog even naar dit filmpje. Ik zet minstens 2 steken extra op en ik moest het wel 5x opnieuw doen, maar uiteindelijk lukt het dan heus wel 😉


Als je afhecht, dan moet je een elastische manier van afhechten gebruiken. Dat is de boord, dus die moet ook over je hiel passen. Bij die vorige sokken heb ik iets gebruikt dat ik niet terug kan vinden. Ik vond nu een andere manier en deze lijkt me beter. Volgens mij kan ik dit wel goed onthouden. 
Ik vond dit hier bij Wolplein. Volgens mij klopt de beschrijving niet helemaal en toch snapte ik het. Ik vond ook een filmpje bij Garnstudio.


Ik voeg toe hoe dat dan is bij de boord van mijn sokken:
1 steek gedraaid recht, *1 steek averecht, neem met de linkernaald de 2 steken terug en brei ze nu recht samen door de achterlussen, 1 steek gedraaid recht, neem met de linkernaald de 2 steken terug en brei ze nu recht samen door de achterlussen*, herhaal van * tot * tot alle steken afgehecht zijn. Knip de draad door en haal door en hecht af.


1 sok is al klaar, binnenkort laat ik m'n derde paar van 2024 zien.


Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

4 opmerkingen:

  1. Mooi geworden en nummer 2 breit altijd lekker als ie op de pennen staat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze manier van afhechten gebruik ik ook, alleen brei ik de gedraaide steek gewoon recht. Ik vind de gedraaide rechte steek er mooier uitzien, maar de 'rek' vind ik wat minder dan bij de gewone rechte steek. Maar ieder z'n smaak en werkwijze natuurlijk 😉.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goede tip, Marjan! Ik ga eerst ervaren hoe rekbaar dit is en misschien stap ik dan over naar jouw methode.

      Verwijderen