{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 1 maart 2024

Vriendelijke vrijdag en wol vilten (3)

Vriendelijke vrijdag en wol vilten (3)


Op deze vrijdag laat ik je zien hoe het ging met de mandjes die ik haakte van sokkenwol. Ik scheef daarover in deze blog.
Maandag kon je al zien dat ik gehaakte hartjes had gewassen.

Het grote wasexperiment bestond eruit dat ik een mandje bij de was deed, bij een was op 40º met o.a. spijkerbroeken, of een was op 60º met o.a. handdoeken.

En dan is 't afwachten, wat gaat er gebeuren?


Op de laatste foto van elke collage zie je het resultaat na het wassen. Bij het eerste mandje zijn de bloemetjes vervilt, het mandje zelf helemaal niet.

Het volgende mandje is mooi gelukt qua vilten:


Het was vlak voor Valentijnsdag dat ik met deze mandjes aan het haken was. Vandaar dat er ook een mandje met de hartjessteek kwam 💜


De sokkenwolletjes die ik ervoor gebruikte blijken niet te vervilten. Jammer voor dit mandje, maar ook wel weer goed om te weten!

Dit mandje vond ik zelf ook erg leuk om te maken. Mozaïek haken is zo leuk! Het vervilten is ook nog eens goed gelukt.


Het patroontje komt niet helemaal goed uit, omdat de basiskleur ook in het verloopgaren zit. Daarom haakte ik er nog eentje, met een andere combinatie. Ik wist in ieder geval al dat het garen met de pastelkleurtjes goed vervilt.
Na de 40º-was viel het resultaat me nog tegen, daarom mocht het ook nog een keer meedraaien op 60º. 


Het tweede mandje is ook groter, 8 steken meer. 


Deze mandjes staan nu bij mijn handwerkplekje, gevuld met o.a. steekmarkeerders:


Ik vond dit een ontzettend leuk project, ook leerzaam. Ik weet nu van een aantal wolletjes dat ik ze best kan gebruiken voor sokken. Voor de andere wolletjes heb ik nu ook een goede bestemming. Ik ga hier vast en zeker nog eens wat mee doen!
Heb jij wel eens iets met opzet te heet gewassen? En was je blij met het resultaat?

Mijn andere blogs over dit onderwerp vind je onder het label "vilten".


Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

6 opmerkingen:

  1. Je hebt het stevig aangepakt hoor, maar hoe leuk is dit...
    En tegelijk heb je ook iets gemaakt wat je gewoon kunt gebruiken; vervilt of niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het leuk en spannend op het moment dat de wasmachinedeur opengaat! Je hebt een flinke voorraad uitgeprobeerd, zo kan je mooi de resultaten vergelijken.
    Ooit heb ik ook eens gevilt. Ik moest het even opzoeken op mijn blog (label vilten, label tas en label vilttas, waarvan de tas uit 2014 nog steeds mijn favoriet is).
    Ik heb toen geleerd dat eigenlijk alleen 100 % wol goed gaat vilten.
    Toevallig dacht ik vorige week aan het vervilten van sokken van zelfgesponnen wol. Daar heb ik namelijk nog een heleboel strengen van liggen. Ik wil een paar grote sokken van dubbele draad breien en die dan vervilten tot huissloffen. Het idee is al klaar in mijn hoofd, maar nu nog tijd vinden.... 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik denk wel dat je gelijk hebt dat het eigenlijk iets is voor 100% wol. Toch heb je soms sokkenwol die ook blijkt te vervilten. Op deze manier kan je er dan ook nog wat leuks mee maken. En vervilte sloffen, dat lijkt me ook heel er leuk! Ik ga even zoeken op je blog naar die tas.

      Verwijderen
  3. Ja niet iedere wol vervilt heel makkelijk. Zelfs schapenwol is elke keer anders. Leuke mandjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel leuk experiment. Ik heb ooit eennheel leuke trui gehaakt, maar je raadt het vast al, na de eerst was op 40°C enorm gekrompen en vervilt, zo jammer! Ik heb het garen in nog een andere kleur liggen en daar zou ik natuurlijk heel goed zoiets mee kunnen maken. Ik heb alleen nog geen idee wat, misschien een warm vloerkleedje of heb jij misschien nog een goed idee? Het garen is in diverse lichtbruine tinten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee om die mandjes te vervilten. Zo weet je inderdaad hoe je wol blijft na het wassen en dat lijkt me handig met sokken maken en truien bijvoorbeeld, maar je houdt er ook nog eens gezellige mandjes aan over voor je steekmarkeerders. Een win-win situatie dus. Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen