{ 'anonymize_ip': true }
Posts tonen met het label alfabetchallenge. Alle posts tonen
Posts tonen met het label alfabetchallenge. Alle posts tonen

vrijdag 31 december 2021

De Z van

De Z van...


De bloem die ik maak bij de Z, het kan maar eentje zijn: de zonnebloem.



Voor mijn moeders verjaardag haakte ik begin dit jaar een slingertje met o.a. zonnebloemen. Toen dacht ik al, dat dit de bloem voor de Z zou worden. Met behulp van de foto's die ik toen maakte + het slingertje zelf dat ik vorige week zag liggen bij m'n ouders thuis, kon ik 'm nu weer haken.

Deze zonnebloem haakte ik met bruine en gele katoen en haaknaald nummer 3. Maar kies gerust ander garen en een haaknaald die je zelf goed vindt passen bij je garen.

Begin met bruin en haak in een magische ring 6 vasten.


Haak spiraalsgewijs door, in de volgende toer in elke steek 2 vasten. Let op: doe dit afwisselend in de voorste en de achterste lus.


Nog steeds spiraalsgewijs doorhaken en weer afwisselend in de voorste en in de achterste lus: *in de eerste steek 1 vaste, in de volgende steek 2 vasten*, zo rond tot je 18 steken hebt. Sluit af met 1 halve vaste.



Nu verder met geel, haak in de volgende steek 1 halve vaste.


*In de volgende steek 1 halve vaste, 8 lossen, 1 halve vaste*, herhaal van * tot * tot je helemaal rond bent. 



Draad afknippen en afhechten, klaar:


Dit was de bloem 26, de allerlaatste van het alfabet.
Alle bloemen die ik maak voor deze challenge vind je terug onder het label "Bloemen-ABC".
Wat was dit ontzettend leuk bedacht door Elizabeth en Marjan!
Ik zou haast zeggen: Laten we het nog eens doen! Maar misschien komen we dan toch te veel op dezelfde woorden uit.


Nog even over de alfabetchallenge: al is dit een tweewekelijkse challenge, er zijn veel deelnemers die iedere week iets plaatsen. Daarom deel ik ook deze week het lijstje met links, zodat je even kunt rondkijken 🙂




Dit is de laatste dag van 2021. Dit is mijn wilde breiwerk dat hier aan de schutting hangt. Met een zonnebloem!


Graag wens ik je een fijne oudejaarsdag en een hele goede jaarwisseling! Graag "tot blogs" in 2022!
En een heel fijn weekend.
Geniet ervan en denk aan de happy momentjes 🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

vrijdag 24 december 2021

Crea 2021 De Z van...

Crea 2021 De Z van...

In 2021 doe ik mee aan de alfabetchallenge en vandaag is de Z aan de beurt. 


Deze Z is van Zeger.

Dit is ook echt de laatste letter die ik kon toevoegen aan m'n vlaggenalfabet. En ineens waren er zelfs 2 namen waarvoor ik een slinger maakte met een Z erin. Die andere heb ik nog niet eens laten zien, dat komt nog. De P en de W zijn de enige letters die niet in een door mij gehaakte naamslinger zitten tot nog toe. 

Maar goed, vandaag gaat het over de letter Z. De Z van zomer, dat vind ik een heel fijn seizoen. Ik heb een keer een kleurenanalyse laten doen en ik blijk een zomertype te zijn. Toen ik een paar jaar geleden mee mocht doen aan de Mystery Blanket die dat jaar als thema de seizoenen had, koos ik dan ook de zomerdeken.


Ik lees net in de laatste blog daarover dat ik de rand nog wel zou breien. Is nog niet gedaan 😊

Ik heb nog een deken met een Z, de Zeeuwse mee-brei-deken!


Wat een geweldig project was dat, met heel veel plezier aan gebreid en de deken is nog steeds in gebruik. Veel meer informatie en foto's vind je terug onder het label, zie boven deze foto.

Toen ik die foto zocht, zag ik ook foto's van dit zeepaardje. 


De blogs met zeepaardjes bleken geen speciaal label te hebben, nu heb ik
zeepaard toegevoegd.

De Z is ook van zuster, onder dat label vind je heel wat verpleegstertjes terug. Ooit haakte ik voor een opdracht 51 zustertjes! Dit is een foto van een tussenfase:


De Z is ook van Zussen. Ik heb 1 zusje, maar toen ik mijn 50ste verjaardag vierde vierde ik een erg leuk zussenfeest, met meer "zussen". Het was erg leuk, dierbare herinneringen, af en toe lees ik met veel plezier de blogs terug die ik erover schreef. Die hebben het label "zussendag".

Volgende week voeg ik de laatste bloem toe aan m'n bloemenalfabet. Die bloem heeft al een label, dat wordt een zonnebloem. Dat is een van m'n lievelingsbloemen.



Ik ben heel benieuwd wat anderen bedacht hebben met de letter Z bij deze alfabetchallenge.

Hier is mijn lijstje met linkjes. Dit kan altijd weer aangepast worden.


Marjan ( van Marjan Maakt) en Elizabeth (van Busy Bessy) organiseren in 2021 samen de Alfabetchallenge Crea 2021.
Je  kunt hier bij Marjan en hier bij Elizabeth alles lezen.
Dit is de laatste letter van deze challenge. Volgende week nog een zonnebloem om het af te sluiten.

Graag wens ik je een mooie dag en een hele fijne kerstdagen 🎄🎄🎄
Geniet van dit kerstweekend en denk aan de happy momenten 🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

vrijdag 17 december 2021

De IJ van...

De IJ van...


Vandaag haak ik een bloemetje bij de letter IJ, omdat in mijn Nederlandse ABC-boekje van vroeger stond dat de IJ van ijsbeer is. En ik vind ijzerhard zo leuk. Zeg zelf: die had niet bij de letter I gekund, want dat is niet de eerste letter van die bloem.

Van ijzerhard weet ik ook heel goed de Latijnse naam: Verbena Bonarienses. Ik wilde 'm heel graag in de tuin, het is echt een vlinderlokker. Ik heb 'm eerder gehad, maar ik raakte 'm weer kwijt. Typisch, want op zich zaait deze bloem zichzelf goed uit. Wat wel een nadeel is: vooral tussen de bestrating 🤔

Ik heb ze nu weer in de tuin en het gaat al weer even goed. IJzersterk ook, hij bloeit nog steeds!



Ik heb een mooie paarse kleur uitgezocht en met haaknaald nummer 2½ gehaakt.
Begin met een magische ring en daarin 5 vasten.


Sluit de ring met 1 halve vaste.

*in de volgende steek 1 halve vaste, 3 lossen, 1 dubbelstokje, 1 half stokje, 1 dubbelstokje, 3 lossen, 1 halve vaste*.



Herhaal van * tot * tot je 5 bloemblaadjes hebt.





Knip de draad af en hecht het begin- en einddraadje af. Klaar!


Ook dit bloemetje mag op de foto met het mosje als ondergrond.


En nog even bij de ijzerhard in de tuin. Dat zijn echt piepkleine bloemetjes!


Dit was bloemetje nummer 25!
Alle bloemen die ik maak voor deze challenge vind je terug onder het label "Bloemen-ABC".




Nog even over de alfabetchallenge: al is dit een tweewekelijkse challenge, er zijn veel deelnemers die iedere week iets plaatsen. Daarom deel ik ook deze week het lijstje met links, zodat je even kunt rondkijken 🙂



Fijne dag  en een heel fijn weekend. 
Geniet ervan en denk aan de happy momentjes 🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

vrijdag 10 december 2021

Crea 2021 De Y/IJ van...

Crea 2021 De Y/IJ van...

In 2021 doe ik mee aan de alfabetchallenge en vandaag is de Y aan de beurt. 

Deze Y is van de slinger van Marly
Ik heb de moeder van Marly gevraagd een nieuwe foto
te maken voor deze blog 😊

Of is het de IJ?

De I is van Lexi en de J van Jet

Als je het alfabet opzegt, hoor je de IJ. Dat is een heel Nederlandse "letter" volgens mij. Die bestaat eigenlijk uit twee letters. Soms zie je dat dit mensen in de war maakt en ze tikken dan een hoofdletter I met daarna een kleine j: Ijsjes. Bij schrijfles leer je deze letter wel goed!

Zelf ben ik geboren in IJlst. Zie je het, 2 hoofdletters!


IJlst is 1 van de 11 steden van Friesland. De afgelopen tijd zag ik het regelmatig in een tv-programma, o.a. in Reizen Waes en MindF*ck. Dan noemen ze het een dorpje 😒🤔 
Het is inderdaad niet groot en toch: sinds 1268 heeft het stadsrechten.

Ik noemde de ijsjes al en de ijsjes die ik in de loop der jaren gemaakt heb, zijn allemaal raketijsjes. Die verwerkte ik zelfs in sokken:


In deze blog lees je er meer over en zie je veel meer raketijsjes!

In mijn lijst met labels zijn wel een paar woorden met een Y te vinden, maar omdat het merknamen zijn, noem ik ze nu niet extra. Yoghurt wil ik wel noemen: ik ontbijt op 5 dagen van de week met yoghurt, lekkere dikke Griekse yoghurt. Zonder toevoegingen. Toch nog een plaatje, van vanochtend.


Ik ben heel benieuwd wat anderen bedacht hebben met de letter IJ of Y bij deze alfabetchallenge.

Hier is mijn lijstje met linkjes. Dit kan altijd weer aangepast worden.


Marjan ( van Marjan Maakt) en Elizabeth (van Busy Bessy) organiseren in 2021 samen de Alfabetchallenge Crea 2021.
Je  kunt hier bij Marjan en hier bij Elizabeth alles lezen.
Over twee weken is de letter Z aan de beurt.


Graag wens ik je een mooie dag en een heel fijn weekend. 
Geniet ervan en denk aan de happy momenten🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

vrijdag 3 december 2021

De X van...

De X van...


Vandaag is het weer tijd oor mijn bloemen-alfabet. De X liet me weer uitwijken naar de Latijnse namen. Ik kwam uit  bij  Xeranthemum, de papierbloem. 
Volgens mij is dit een soort van droogbloem en heb ik 'm vroeger zelf ook wel in de tuin gehad.

Ik zocht afbeeldingen op 't internet en ging aan de haak.


Veel bloemblaadjes! Ik tel er 18 en daarom begint dit bloemetje met een magische ring en daarin 9 vasten. Ik gebruik trouwens 2 haaknaalden, nummer 3 en 2½. 
In het begin gebruik ik nummer 3.


In elke steek 2 vasten. Het zijn nu 18 steken:


Sluit de toer met 1 halve vaste in de volgende steek.
*in de volgende steek: 1 halve vaste, 8 lossen, sla de eerste steek over, met haaknaald 2½ 1 halve vaste in elk bobbeltje aan de achterkant van de lossenrij, met haaknaald 3 1 halve vaste*. Herhaal van * tot * in elke steek.


Door in die bobbeltjes te haken, heb je aan beide kanten van het bloemblaadje die v'tjes.




Draadjes afhechten en klaar!


Dat was bloemetje nummer 24!
Alle bloemen die ik maak voor deze challenge vind je terug onder het label "Bloemen-ABC".




Nog even over de alfabetchallenge: al is dit een tweewekelijkse challenge, er zijn veel deelnemers die iedere week iets plaatsen. Daarom deel ik ook deze week het lijstje met links, zodat je even kunt rondkijken 🙂



Fijne dag  en een heel fijn weekend. 
Geniet ervan en denk aan de happy momentjes 🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

vrijdag 26 november 2021

Crea 2021 De X van...

Crea 2021 De X van...

In 2021 doe ik mee aan de alfabetchallenge en vandaag is de X aan de beurt.


Deze X is van de slinger van Lexi.

Bij mijn labels staan heel veel woorden, met bijna alle letters van het alfabet. Alleen met de X heb ik niks. Dus los ik het creatief op, ik kies voor xxx, kruissteken!

Ik borduur altijd de letters op de vlaggetjes met kruissteken, dat zie je al aan die X. Ik heb ook een tijd op boekjes geborduurd. Dan prikte ik eerst gaatjes en daarna borduurde ik kruissteken. Dan krijg je bijvoorbeeld zoiets:


In deze blog zie je wat tussenfases.

En op dit breiwerkje heb ik met kruissteken een vogeltje geborduurd:


Meer hierover lees je in deze blog.

Deze gehaakte kruisjes vond ik terug in
deze blog. Het is een patroontje van De Haakbrigade. Super leuk ideetje, dat ik gebruikt heb voor een workshop vlak voor Valentijnsdag. Kruisjes staan symbool voor kussen, de tuitende lippen die elkaar raken.
Hier is de link naar het originele patroontje, dat staat gewoon nog online!


Allemaal creatieve XXXXX

Ik ben heel benieuwd wat anderen bedacht hebben met de letter X bij deze alfabetchallenge.

Hier is mijn lijstje met linkjes. Dit kan altijd weer aangepast worden.


Marjan ( van Marjan Maakt) en Elizabeth (van Busy Bessy) organiseren in 2021 samen de Alfabetchallenge Crea 2021.
Je  kunt hier bij Marjan en hier bij Elizabeth alles lezen.
Over twee weken is de letter Y/IJ aan de beurt.


Graag wens ik je een mooie dag en een heel fijn weekend. 
Geniet ervan en denk aan de happy momenten🍀

En deze keer eindig ik de blog met 

XXX, Akkelien


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

vrijdag 19 november 2021

De W van...

De W van...


Het lijkt me zo leuk: heel veel sneeuwklokjes in de tuin! Ik heb er wel wat, maar 't worden er niet heel veel meer. Daarom had ik anderhalf jaar geleden  bedacht voortaan ieder jaar sneeuwklokjes-bolletjes voor in de tuin te kopen. Maar vorig jaar zaten we heel erg lang in lockdown... Nu heb ik mijn kans waargenomen en een paar zakjes gehaald. En toen zag ik ook winterakonieten. Ik dacht direct aan de Friese naam en ik hoorde in mijn hoofd m'n biologieleraar dat zeggen: Aytablomke. We moesten destijds een herbarium maken en volgens mij zat het daar in. Al weet ik dat niet helemaal zeker. Dat heb ik namelijk niet bewaard.

Ik dacht nog even dat het best wel op een boterbloem lijkt, maar het kan geen familie zijn. Een boterbloem is geen bolgewas, de winterakoniet wel. En toen ik foto's bekeek zag ik dat de winterakoniet maar liefst 6 bloemblaadjes heeft! Een boterbloem doet het met 5.

Dit bloemetje haak ik helemaal in 't geel, net als die boterbloem.


Begin met een magische ring en daarin 6 vasten. Haak spiraalsgewijs door, in elke steek 2 vasten en sluit dan met 1 halve vaste. Je hebt nu 12 steken.


*in de volgende steek 1 halve vaste, 3 lossen, 2 dubbele stokjes, in de volgende steek 2 dubbele stokjes, 3 lossen, 1 halve vaste*, herhaal van * tot * tot je 6 bloemblaadjes hebt. 




Hecht de draadjes netjes af.


Heel kenmerkend voor dit bloemetje is dan nog dat er zo'n mooi kransje groene blaadjes direct onder zit. Toch heb ik dat er niet bij gehaakt, omdat het volgens mij blad is en niet echt bij het bloemetje hoort.
Mijn bloemetje mag weer even op het mosje op de foto:


Dat was bloemetje nummer 23!
Alle bloemen die ik maak voor deze challenge vind je terug onder het label "Bloemen-ABC". 

En over de tuin: ik kocht 2 pakjes met sneeuwklokjes en 1 pakje met winterakonieten. En ik kocht heel veel pakjes met Allium, die van de familie Ui. Ik kijk uit naar het voorjaar, zo benieuwd naar wat er op komt!




Nog even over de alfabetchallenge: al is dit een tweewekelijkse challenge, er zijn veel deelnemers die iedere week iets plaatsen. Daarom deel ik ook deze week het lijstje met links, zodat je even kunt rondkijken 🙂



Fijne dag  en een heel fijn weekend. 
Geniet ervan en denk aan de happy momentjes 🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.