{ 'anonymize_ip': true }
Posts tonen met het label smiley. Alle posts tonen
Posts tonen met het label smiley. Alle posts tonen

woensdag 25 juni 2025

Een vrolijke lach

Een vrolijke lach πŸ™‚


Eind juni, de zomertijd breekt aan. Ik denk na over hoe ik de komende tijd de blog vul, of ik blogvrijde dagen neem, blogvakantie neem.
Er zijn vaste dingen die ik zeker wil blijven doen, zoals de favorieten. Misschien ga ik iets doen met quotes. 
Vandaag laat ik lekker nog wat oude ideetjes zien, nu onder het thema "Een vrolijke lach". En ik heb er een goede quote bij gevonden πŸ™‚

En ik begin met deze smiley's:


 Het is een zelfbedacht patroontje uit 2013, ik deelde hier het patroon. Je ziet daar nog wat leuke versies. Met de kennis van nu zou ik de meerderingen lagen verspringen, zodat het wat meer rond wordt in plaats van zeshoekig πŸ€”

Ook leuk om een smiley met strijkkralen te maken:


Met porseleinstiften heb ik vaak smiley's ergens op tetekend:


Dat is echt een leuke en snelle manier om een persoonlijk cadeautje te regelen! Onder het label "porselein beschilderen" kom je meer smiley's tegen en Γ³Γ³k andere ideeΓ«n.

En dan heb ik ook nog een keer deze minislinger gehaakt:


Daar wordt je toch direct blij van!
Hier vind je hoe ik dit gehaakt heb.

πŸ˜‰ πŸ˜Ž 😊

Lach,
want dat 
staat je zo leuk πŸ™‚

Alle deze ideetjes zijn ook terug te vinden onder het label "smiley".



Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 27 juli 2022

Zomervakantie - Smile!

Zomervakantie - Smile!


Onze neef is in juli jarig, vaak in de schoolvakantie, nu net ervoor. Door omstandigheden kwamen wij pas een weekje later z'n verjaardag vieren. Ach, in Friesland zeggen we dan: "Better let as net!"

Ik haalde wat lekkers, vond een leuke kaart en had nog een gele mok staan.


3 smiley's op de mok, met een zwarte porseleinstift (Edding), even 20 minuten in de oven en dan is de mok klaar om weg te geven.


Dat maakt het cadeautje extra vrolijk 😎


Zomer 2022, ook in deze periode vind je in principe 5x per week een blog met inspiratie, handwerkjes, tips of andere gezelligheid. Gezellig dat je komt kijken en lezen!

Fijne dag, fijne zomertijd πŸ€πŸ€πŸ€


Liefs van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

maandag 30 mei 2022

Smile! Het is maandag!

Smile! Het is maandag!


Vorige week maandag liet ik de slinger met smileys zien en datzelfde weekend gaf ik nog iemand een cadeautje met een smiley!


Emil, onze vroegere buurjongen, werd 11 en op 't laatste moment besloot ik dat ik toch nog een zelfgemaakt cadeautje wilde geven. Ik had een heel goed idee, al zeg ik het zelf: ik ging naar Dorcas en daar vond ik een gele mok: 
de perfecte ondergrond voor een mok met smileys!


Dit vond ik ook via google, ik heb het nog even voor mezelf uitgetikt, om goed te zien hoe hoog het haakje en de punt-komma moet. Sm;)e

Aan de onderkant stond een merkje, nu staat er een smile:


Het was een goede aankoop, die porseleinstiften, ik maak er nog steeds af en toe een leuk cadeautje mee πŸ™‚

In huize De Breimeisjes is 't ook een feestelijke dag vandaag: 31 jaar getrouwd!


Wat een mooie dag was het πŸ’•


Fijne dag πŸ€


Liefs van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

maandag 23 mei 2022

Smile! It's your birthday!

Smile! It's your birthday!


Ons achternichtje was gisteren jarig en ze werd drie. En haar lievelingskleur is geel. Zo grappig, dat was ook de lievelingskleur van mijn zoon toen hij zo jong was! En dat heeft hij niet van mij, ik houd juist niet van geel.


Ik besloot voor het achternichtje een minislinger te haken met drie vlaggetjes, gele vlaggetjes. Zo'n vlaggetje begin je  met 3 lossen, sla de eerste losse over en in de andere 2 lossen haak je 1 vaste. Dan volgt 1 keerlosse en keer je het werk. Haak nu in elke steek 2 vasten en eindig de toer met 1 keerlosse.
*In de volgende toer in elke steek 1 vaste, eindig met 1 keerlosse.
In de volgende toer in de eerste Γ©n de laatste steek 2 vasten, in de andere steken elk 1 vaste, eindig met 1 keerlosse*. 
Herhaal van * tot * tot je het vlaggetje groot genoeg vindt.




Tip: Ik meerder zelf altijd in die toer waarbij de begindraad rechts hangt. Zo weet ik altijd of er een toer met of zonder meerderingen aan de beurt is!

Ik ben gestopt toen ik in totaal 30 vasten had. Daarna heb ik een toer langs de zijkant naar beneden en weer naar boven gehaakt, omdat ik ontdekt heb dat ze er dan net wat mooier uitzien.

En dan is het tijd voor wat extra's! Door de gele kleur dacht ik aan smiley's:  leuk om die met behulp van kruissteken op de vlaggetjes te borduren!
Met de zoektermen "smiley" en "pixel" kun je op het wereldwijde web allemaal leuke afbeeldingen vinden. 
Ik heb hier een daar wel eens iets aangepast, iets meer ruimte aangehouden tussen de ogen en de mond bijvoorbeeld en de glazen van de zonnebril heb ik ook een rij langer gemaakt. De verhouding van de kruisjes op het haakwerk zijn toch iets anders dan de perfect vierkante pixels.


Dit zijn mijn drie smiley's geworden. Op de eerste foto zie je de achterkant, ik heb per onderdeel aan- en afgehecht, dus per oog en mond.
Ik heb ze aan elkaar gehaakt. Dat kan met een rij lossen en daarop een toer vasten. 

Het eindresultaat is een vrolijke minislinger. Die kan mooi boven het bed hangen of op de deur van de slaapkamer. Of boven de spiegel. Zo begint elke dag met een lach! 

πŸ™‚πŸ˜ŽπŸ˜‰



Voor Breiclub.nl schreef ik ook een blog met deze slinger als onderwerp. Die blog vind je hier.


Fijne dag πŸ€


Liefs van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

dinsdag 3 mei 2022

Dinsdag - poppendag AmiguruMay 2022

Dinsdag - poppendag AmiguruMay 2022


Zal ik wel of zal ik niet?
Op Social Media volg ik Amilishly en vorig jaar had ik het ook al gezien: de challenge AmiguruMay. Omdat ik amigurumi's haken niet mijn hoofdactiviteit vind, heb ik er nog niet eerder aan meegedaan. Nu las ik haar laatste blog en ik dacht: "Ik probeer het gewoon!"


Dit is mijn eerste foto die ik op 1 mei geplaatst heb op mijn Instagram-account.

In deze blog van Alexa van Amilishly lees je er alles van, ook alle "prompts" die zij in het Nederlands vertaald heeft en daarbij een kleine uitleg.

De challenge is van Ilaria Caliri van Ilaria Design en zij is een Italiaanse ontwerpster. De prompts zijn door diverse andere creatieve mensen op Instagram vertaald, ook in het Frans, Duits, Hongaars, Engels, Italiaans, Spaans, Portugees, Turks en dus naar het Nederlands. Behoorlijk internationaal! Ik probeer nu mijn posts op Instagram hiervoor ook van Engelse tekst te voorzien.

En ik probeer elke dag mee te doen. De eerste drie foto's plaats ik vandaag op deze poppendagblog. Misschien wil je ook nog meedoen. Het is pas dag 3, dus je kunt nog best instappen en je hoeft ook niet beslist elke dag mee te doen. Sowieso heel leuk om #amiguruMay2022 te volgen, want inspirerend is het zeker!


Het tweede onderwerp vroeg om "Work in progress", dit is een ideetje waar ik mee bezig ben. Het zou deze maand af moeten zijn, dus er volgt vast nog meer over. Smiley's passen ook prima bij amigurumi, toch? Die twee maakte ik al in 2013, je ziet ze hier. MΓ©t uitgeschreven patroon πŸ™‚

Vandaag is het de bedoeling om je zelf even voor te stellen. Ik heb hiervoor een collage gemaakt met een foto van mezelf en wat recente haak- Γ©n breiwerkjes:



Ik ga kijken of er ook poppen- of ander nieuws te zien/lezen is bij:

Ria

Als je ook mee wilt doen aan poppendag, voor een keertje of voor langer, laat het dan weten! Dan wordt het lijstje weer wat langer. Het is zo leuk om ideeΓ«n te delen en elkaar te inspireren.


Fijne dag πŸ€


Liefs van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

woensdag 11 juli 2018

Zomer 2018 Smile! Het is alweer woensdag!

Zomer 2018 Smile! Het is alweer woensdag!


Zelf verkeer ik al enigszins in vakantiestemming, zoon en echtgenoot hebben nog niet vakantie. Toch: het is alweer woendag, meneer Zagemans komt vanmiddag de week doormidden zagen, het weekend komt alweer in zicht! 


Deze smileys haakte ik al in 2012! 


In januari 2013 deelde ik het patroontje, toen haakte ik ze inmiddels dubbel. Wil je ze ook haken? Kijk dan hier.


Zomer 2018, natuurlijk gaan de haak- en breipennen gewoon door bij De Breimeisjes!
Ook nog steeds vaak een nieuw blogje, wΓ©l iets minder uitgebreid, misschien soms met wat "oud nieuws", ook happy momentjes en inspiratie.
Leuk dat je komt kijken en lezen!
Een fijne zomer gewenst met heel veel happy momentjes πŸ€




Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.


dinsdag 27 augustus 2013

Een beertje voor Jokie

Een beertje voor Jokie


Een tijdje gelezen las ik op de blog van Jokie de Beer dat ze een berenfeestje organiseerde vanwege een heel bijzondere verjaardag. Nu is deze Jokie een van m'n eerste volgers. En vooral als je net begint met een blog is het heel spannend of mensen je wel vinden en of ze het leuk vinden. Jokie liet, met nog een aantal zeer trouwe personen, vaak een reactie achter en reactie nummer 250 was ook van haar. En, dat is vast bekend inmiddels, ik ben van de getallen. Ik bedacht toen dat ik haar iets wilde sturen, maar op de een of andere manier kreeg ik toen niet contact. Nu las ik deze oproep van haar en wist: "Dit is mijn kans!"

En ik had al eens deze smiley bedacht:

Patroon vind je hier
Daar maakte ik al eens een kikkervariantje op:


En nu is er dus een beertje ontstaan!

Achterkant

Neusje erop en oogjes + mond
Voor het beertje haakte ik twee basisvormen en die haakte ik aan elkaar. Zo kan het als tassen- of sleutelhanger gebruikt worden! En vanwege het feestelijke gegeven deed ik er een bloemetje bij, geheel in stijl van de blog van Jokie:


Het is inmiddels gearriveerd, daar kreeg ik bericht van Γ©n het staat op de blog van Jokie!
Wat heeft ze zo al lekker lang voorpret van haar feestje! Het wordt vast en zeker een topverjaardag!

En dan nog even iets heel anders! Voor de zomer was dinsdag op een aantal blogs Arne & Carlos-dag. Zou dat nu weer beginnen? Ik heb zelf niks gedaan op dit gebied, behalve het doorbladeren van het laatste boek en wat is dat prachtig! En... er komt weer een boek!
"Noors breien". Ik ben heel benieuwd! 


Liefs van De Breimeisjes!

woensdag 17 juli 2013

Slingersmile


Slingersmile


Voor mijn give away (kijk hier, je kunt nog meedoen!) haakte ik twee slingers. Deze hingen even voor de foto in huis en kijk eens wat mijn zoon er mee deed:


Zo hing er, met wat zwart gemaakte masking tape, ineens een grote smile in huis!
(Kijk ook even op de blog van mijn zoon!)
Bij beide pakketjes van de give away komt uiteraard ook een rolletje tape. Ik denk erover om er nog wat bij te maken. Ik heb nog tijd, want de uitslag maak ik bekend op 26 augustus.

Het koordje voor het fietszadelhoesje is gedraaid en alle draadjes zijn afgewerkt:


Verder heb ik net weer twee gelukspoppetjes gemaakt, op aanvraag, een paardje en een "jarig Jetje". 

Ze blijven leuk om te maken, geΓ―nspireerd door het boekje "Gelukspoppetjes haken" van Annemarie Arts. Ik heb er al heel veel gemaakt! (Kijk o.a. hier)

Liefs van De Breimeisjes!


maandag 20 mei 2013

Smile!

Smile!



Een vrolijke lach op deze vrije Pinksterdag!

Liefs van De Breimeisjes!

maandag 28 januari 2013

Post

Post


Vorige week liet ik weten in mijn blog dat ik twee "smiley's" weg te geven had, een soort van kleine "give away" dus. Ik had in totaal zes reacties op deze blog en dat is op zich al een record! Nu vond ik het wat overdreven om daarvoor een heuse verloting te maken en toen bedacht ik dat ik de eerste twee reacties ging belonen met een smiley!

Dat zijn namelijk DaniΓ«lle van danjelspoppenblog.blogspot en Rita van all-round-hobbyrita.blogspot. DaniΓ«lle en Rita zijn twee enthousiaste blog-vrouwen uit BelgiΓ«. Bijna bij elke blog van mij plaatsen ze een leuke reactie! En dat geeft mij dan weer een SMILE! Zij zijn echte "blogvriendinnen" voor mij en daarom hebben zij de smiley dubbel en dwars verdiend! De enveloppen gaan vandaag op de post!


Mijn project met het dikke rode garen (zie deze blog) is nog lang niet klaar, ik heb het voor de derde keer uitgehaald.... Ik heb uiteindelijk ontdekt dat ik nog een bol nodig heb voor wat ik ermee van plan ben, dus fiets ik vandaag naar de Action. 
Wel heb ik nog een zonnig bloemetje voor mijn jarige zusje gehaakt: 


Leuk als tassen- of sleutelhanger! Kijk ook op de site van De Breimeisjes: hier.

Nog een nieuwtje: ik ben met een tweede blog gestart. In 't Fries! Dat zal niet voor iedereen leesbaar zijn en toch lijkt het mezelf erg leuk om af en toe wat in mijn "memmetaal" te schrijven. Voorlopig is mijn plan om minstens één Fries blogje per maand te maken. Die van januari is geplaatst: nifelwyfke.blogspot.nl. Het begin (begjin) is er!


Liefs van De Breimeisjes!

maandag 21 januari 2013

Blauwe maandag

Blauwe maandag


De laatste hele week in januari en dan de maandag. Dat noemen ze blauwe maandag. De meest deprimerende dag van het jaar. De meeste goede voornemens zouden mislukt zijn. De vakanties zijn nog ver weg. De dagen zijn nog donker.... 
Hoog tijd om elkaar eens vriendelijk en bemoedigend toe te lachen! 



Als ik iemand een kaartje stuur doe ik er vaak een gehaakt hartje of bloemetje bij. Voor "de mannen" heb ik deze smiley bedacht. Een lekker makkelijk patroontje:


Begin met 2 lossen
toer 1: 6 vasten in de 2de losse vanaf de haaknaald (6 vasten)
toer 2: 2 vasten in elke vaste (12 vasten)
toer 3: *1 vaste, 2 vasten in volgende vaste*, dit haak je 6 x (18 vasten)
toer 4: *2 x 1 vaste, 2 vasten in volgende vaste*, dit haak je 6 x (24 vasten)
toer 5: *3 x 1 vaste, 2 vasten in volgende vaste*, dit haak je 6 x (30 vasten)
toer 6: *4 x 1 vaste, 2 vasten in volgende vaste*, dit haak je 6 x (36 vasten)
toer 7: *5 x 1 vaste, 2 vasten in volgende vaste*, dit haak je 6 x (42 vasten)
Haak zo door tot je het groot genoeg vindt. In mijn geval is dat meestal bij 54 vasten, dus nog twee toeren extra met meerderingen.

In de laatste ronde haak je in het midden van één kant 30 lossen, zodat je een ophanglus hebt. Je sluit af met twee x 1 halve vaste en hecht dan af.

Voor een "snow-smiley" haak je dan nog een ronde vasten met een pluisgaren. Je hoeft dan niet meer te meerderen.
Het gezicht kun je erop haken. De draad houd je aan de onderkant van het werk en met de haaknaald haal je een lusje door op de gewenste plaats, je haakt dan eigenlijk lossen op het werk, het is in principe hetzelfde als de geborduurde kettingsteek. De techniek heet bij mijn weten tamboureren.

Je kunt ook twee gezichtjes maken en die dan aan elkaar haken, zodat je aan twee zijdes een gezichtje hebt. In dat geval hoef je de ophanglus ook pas te haken in die ronde dat je ze aan elkaar haakt. Extra leuk en handig is dat je nu geen draadjes hoeft af te hechten! Die kun je namelijk gewoon onderaan laten hangen, met een grote knoop. Dat idee komt natuurlijk bij de gelukspoppetjes van Annemarie Arts vandaan!



















Er zijn nog wel meer versies te bedenken! Ik heb ook wel een opkikker-smiley gemaakt, uiteraard groen en dan een een soort van uitstulpingen links en rechts aan de bovenkant. Op onze website zijn ook wat variaties te vinden, o.a. hier.

Kan ik iemand blij maken met zo'n smiley? De  twee smiley's van de laatste twee foto's heb ik speciaal voor deze blog gemaakt. De donkerblauwe is oranje aan de andere zijde, de lichtblauwe heeft geel aan de achterzijde. Als je belangstelling hebt, laat dan een berichtje achter! (25 januari: inmiddels heb ik al bedacht naar wie deze smiley's gaan, ik laat het weten op maandag 28 januari.)

Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl