{ 'anonymize_ip': true }
Posts tonen met het label sjaal. Alle posts tonen
Posts tonen met het label sjaal. Alle posts tonen

maandag 22 juni 2026

Bij nader inzien...

Bij nader inzien...


Een maand of twee geleden begon ik met een sjaal, ik vond het een geweldig leuk idee. Ik vertelde er hier over.

Dit breiwerk ging mee op reis, ik heb er aardig wat aan gebreid ondertussen.


Ik had het ook iets aangepast. Eerst liet ik er steeds 2 steken per kleur tussen. Ik vind dat je dat toch vrij duidelijk ziet.


Daar heb ik drie steken van gemaakt. Dat is beter.


Toch... ik vind het te dik worden, ook gezien het feit dat het een col wordt die ik dan twee keer om m'n hals heb. 
Ik overweeg nu een ander sjaaltje te maken. Mattie die ik regelmatig zie bij het Creatief CafΓ© maakt vaak sjaals van restjes. In deze blog zie je een voorbeeld.

Nu gaat het bij mij om complete bollen, dus geen restjes. Wel is het volgens mij heel leuk om het met deze vier kleuren te doen. Ik moet eerst wel even goed bedenken hoe lang ik de sjaal ongeveer wil. Je knipt namelijk na elke toer de draad af. Het is de bedoeling dat je alle toeren recht breit, zodat het ribbels worden. En steeds 1 toer in 1 kleur. Alle afgeknipte draden zijn dan de franje. Ik denk er nog even over na, maar het lijkt me heel leuk. Misschien moet ik eerst een proefje maken, een poppensjaaltje!
Wordt vervolgd!

Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

maandag 20 april 2026

Rood, wit, blauw en...

Rood, wit, blauw en... 


Op het moment dat ik begin aan het schrijven van deze blog, heb ik al 89x het label "sjaal" gebruikt. Dat is best veel!
En er liggen er ook best veel bij ons in huis. Ik draag ook graag een sjaal en kennelijk heb je dus toch nooit genoeg.
Zo heb ik onlangs een hele leuke koningsblauwe trui gekocht. En ik ontdekte dat ik daar eigenlijk geen leuke sjaal bij heb. Toen zag ik deze bollen katoen liggen:


In de kleuren rood, wit, blauw en groen!
Die lagen al een hele tijd te wachten op het juiste project. En nu is het zover. Ik maak er een "soksjaal" van! Dat is een idee van mezelf, ik brei rond, op een sokkenwonder, tot de gewenste lengte. Dat is zo'n beetje het idee. Onder het label "soksjaal" vind je meer informatie en kun je twee eerdere versies zien.


Deze kleuren zijn van de vlag van Schiermonnikoog. (Die vlag is rood,wit, blauw, groen, rood, wit, blauw.) Ik brei nu steeds 1 toer per kleur en dit gaat spiraalsgewijs.


Het begin was me niet helemaal naar de zin, dus ben ik nog een keer opnieuw begonnen.

Vooral voor mezelf: ik heb 17 steken rood opgezet, daarvan 16 gebreid, toen heb ik ervoor 16 witte steken opgezet en vervolgens die allemaal + 14 van de rode steken gebreid. Daarvoor 16 blauwe steken opgezet, die allemaal gebreid + 14 van de witte steken. Toen nog 16 steken groen ervoor opgezet. Daarna heb ik het sokkenwonder gepakt en die  groene steken allemaal gebreid + 14 van de blauwe steken. 
Daarna de laatste 2 blauwe steken, de 2 witte steken en de 2 rode steken overgenomen. Nu is het tijd om verder te gaan met rood. De laatste ongebreide steek brei ik samen met de eerst groene steek: zo is de ring gesloten. Vanaf nu brei ik dit project rond.
Met rood brei ik tot er nog 2 steken groen zijn, die neem ik over, en ook de 2 blauwe en de 2 witte. Dan brei ik met wit tot er nog 2 steken rood zijn.
Zo brei ik in principe door tot de gewenste lengte.

Het komt erop neer dat ik nu met 64 steken brei. Ik verwacht dat ik ruim genoeg garen heb om een colsjaaltje te krijgen dat ik twee keer om mijn hals kan dragen. Ik heb in totaal 500 meter garen! En katoen draagt altijd fijn!

Heerlijk breiproject! Wordt vervolgd.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

maandag 23 maart 2026

Simpel sjaaltje

Simpel sjaaltje


Eindelijk was ik dan aan de laatste paar steken toe:


Van dit soort sjaaltjes zijn diverse patronen, sommige moet je betalen, ik gebruikte een gratis versie, die versie heet The Simple Thing. Dat is een patroon van Melina Brell, je vindt het hier op Ravelry.
In deze blog had ik het ook al over dit sjaaltje. Dat was in november! Het lag een tijdje stil, nu is het eindelijk af.


Het is een makkelijk patroon en je kunt ermee variΓ«ren. Ik had vier bolletjes Sunkissed liggen in een groene kleur, de bovenste foto geeft die kleur het beste weer. Ik heb met de eerste bol gemeerderd, toen twee bollen zonder meerderen op gebreid en met de laatste bol ging ik minderen. En toch heb ik over πŸ€”
Nou ja, de sjaal is best lang en ik vind het goed zo. Op de volgende foto zie je dat ik er ook nog een ring/ding bij gebreid heb. Iets van 60 steken, denk ik, in het rong gebreid, een paar toeren rechte tricotsteken. Het had met minder steken gekund.


Dat wikkel ik nu om de uiteinden, zo hoef ik niet te knopen. Ik vind het zelf wel een leuke toevoeging.


Het is een leuk sjaaltje, heel draagbaar en het past o.a. goed bij mijn jas.


En dat zomaar uit de voorraad! Zo zie je maar weer: de beste raad is voorraad πŸ˜‰


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn welkom. Ik lees ze graag.

donderdag 18 december 2025

Wintertijd - sjaal om

Wintertijd - sjaal om


Kort geleden liet ik de sjaal zien die momenteel bij mezelf absoluut favoriet is. De sjaal/muts, ook wel scoodie genoemd, met de golven. 


In deze blog lees en zie je er meer van. Het patroon is te koop in mijn Ravelry-winkeltje.

Daar staat nog een patroon te koop van een sjaal in de techniek schaduwbreien en dat is deze sjaal, geΓ―nspireerd op de Friese vlag. Het patroon heeft in de Friesland Post gestaan in 2018. 


Een jaar later heb ik er nog een gebreid en die is in de vorm van een col:


Zelf ben ik zo blij met dit ontwerp, zo leuk hoe het gelukt is met de schuine banen!

Meer hierover zie je in deze blog. En dat patroon staat dus ook in dat Ravelry-winkeltje. 

En ik zie dat daar ook deze sjaal te vinden is:


Dat is meer een zomerse sjaal. In deze blog lees en zie je er meer over.

Hier is mijn Ravelry-pagina met alle ontwerpen die ik daar deel, sommige gratis en andere tegen een kleine vergoeding. 

Ik draag graag een sjaal. Niet alleen in de winter. Heb jij dat ook?


Fijne dag πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 26 november 2025

Mutsenweer?

Mutsenweer?


Het weer is aardig aan het veranderen, het is koud! Afgelopen zaterdag bedacht ik tijdens het wandelen dat een muts best fijn zou zijn. Nu ben ik niet zo'n mutsenmens, maar toch... En toen dacht ik weer aan de scoodie die ik in 2019 ontwierp voor, let op, de Summerschool 🀭
Dat was een project van Breiclub.nl en ik heb daarvoor drie ontwerpen aangeleverd met de techniek schaduwbreien. Een daarvan was een scoodie. Dat is een combinatie van een sjaal met een muts.


Dit is een foto van toen. Ik vond 'm snel terug. De sjaal blijkt nu fantastisch te kleuren bij mijn jas! En zondag wandelde ik dus met die scoodie "aan", hoe noem je dat?


Lekker, hoor! Het sjaal-gedeelte is lang genoeg om nog eens 2x om je hals te slaan. Het zit niet zo strak als een muts, het valt wel lekker helemaal langs oren en hals en achterhoofd.

Ik heb nog een paar foto's uit 2019 erbij gezocht.


De zee, en dan vooral de golven en de ribbels op het strand, dat is wat me inspireerde voor dit breiwerk. Je ziet daarom golven op de sjaal. 
De techniek schaduwbreien heet in het Engels illusion knitting. Een mooie naam vind ik. Je breit recht en averecht en door dit op een bepaalde manier te doen, "tover" je als het ware dat patroon in het breiwerk. Alle heengaande toeren brei je zelfs steeds recht, het effect komt door de afwisseling van rechte en averechte steken in de teruggaande toer.


Je gebruikt wel twee kleuren, maar nooit in dezelfde naald. Dus: wel een magisch kleureffect, maar geen gedraai van draden en twee kleuren tegelijk in 1 naald.
Het is een van mijn favoriete breitechnieken. Onder het label "schaduwbreien" vind je veel meer hierover.

En nu heb ik dit patroon toegevoegd aan mijn winkeltje bij Ravelry, dus als je deze scoodie ook wilt, dan kun je het patroon hier vinden, tegen een kleine vergoeding.

Mocht je het willen aanschaffen, maar lukt dat niet via Ravelry, dan kun je contact met me opnemen, dit is mijn mailadres: debreimeisjes@gmail.com.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn welkom. Ik lees ze graag.

maandag 24 november 2025

Verder met een simpel sjaaltje

Verder met een simpel sjaaltje


In deze blog schreef ik over mijn project "simpel sjaaltje".
Bij het Creatief CafΓ© begin november ontdekte ik dat Tara aan een soortgelijk sjaaltje werkte.
Vorige week zag ik dat Tara alweer bezig was met een nieuw sjaaltje en die avond zag ik deze foto van haar:


Zij heeft er al twee klaar! De bovenste heeft ze ook met 3 steken voor de rand gedaan, net zoals ik doe. En zij maakt ze vrij klein. Dat is ook de officiΓ«le bedoeling van het patroon. Je kunt het geheel naar eigen inzicht aanpassen en dat is wat ik doe.

Na de tweede bol bleek mijn sjaaltje zo'n 65 cm te meten. Dat vind ik redelijk voor een halve sjaal, dus ik ben met de derde bol bezig en er wordt nog niet geminderd.


Dat doe ik pas als ik met de vierde en laatste bol begin.


De kleur neigt in het echt wat meer naar groen en past heel goed bij mijn jas. Het lijkt mij een fijne sjaal die ik een groot deel van het jaar goed kan gebruiken. Ik houd wel van katoen, dat draagt heel prettig, lekker zacht.
Vorige week kreeg ik een vraag hierover bij de blog over mijn paarse sjaal. Wol zou warmer kunnen zijn. Ik heb een paar keer een sjaal gebreid van sokkenwol, maar dat irriteert in mijn hals. Ik heb daar geen last van als ik er sokken van maak, dus zijn die sjaals sokken geworden, gevalletjes 2x lol van dezelfde wol.
Misschien probeer ik het nog wel eens met merinowol, dat is heel anders. Ik heb nu ook twee shirts van merino en die draag ik juist graag.

Welk materiaal gebruik jij graag voor sjaals?


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 21 november 2025

Vriendelijke vrijdag en een nieuwe sjaal

Vriendelijke vrijdag en een nieuwe sjaal 


Wat heb ik al veel plezier van mijn "Sunburnt"-sjaal, echt een fijn model en lekker materiaal. In deze blog liet ik 'm zien.
Toch zag ik zelf nog wel wat verbeterpunten aan het patroon. Mijn hoofd kwam vol ideeΓ«n en ik kocht drie bolletjes katoen in een mooie kleur:


Het patroon van de Sunburnt gaf me veel hulp. Zo wist ik hoeveel steken ik ongeveer moest hebben. Het exacte aantal werd uiteraard bepaald door het ajourpatroon dat ik ging gebruiken.


Als "randpatroon", het ajour-deel van de sjaal, gebruikte ik "kleine schalie", deze staat beschreven in de eerste Breibijbel. Het is een patroon waarvan ik weet dat de rand heel goed in vorm blijft en niet omkrult. Dat vind ik namelijk wat minder goed uitvallen bij de Sunburnt. Die randjes krullen toch naar binnen, ondanks het blocken.

De "kleine schalie" is leuk en vrij eenvoudig te breien, het is een herhaling over 4 naalden, daarvan brei je er 2 recht, 1 averecht en een met steken samenbreien en omslagen.


Er zit duidelijk een ribbel in dit patroon, dat zie je op de volgende foto goed:


Ik heb het patroon 5x herhaald, zo kwam ik ongeveer op hetzelfde aantal naalden als dat gebruikt is bij de Sunburnt.


Ik heb ervoor gekozen om het deel daarna in ribbels te breien, dus elke naald recht. De verkorte toeren heb ik verder ongeveer hetzelfde gedaan als bij m'n inspiratiepatrroon.
Wat ik wel heel fijn vind aan de Sunburnt is dat de bovenrand omkrult, daar bevalt het me juist! Dus de laatste 10 naalden zijn in tricotsteek gebreid: 1 naald recht, 1 naald averecht.


Dat werkt perfect. Je ziet dat het tijdens het afkanten al opkrulde:


Daar ligt de sjaal, helemaal zoals ik het bedacht had. Zonder blocken!


Ik had alleen nog bedacht om er misschien een opening in te maken, dat had mooi gekund op de rand waar de "krul" begint. Dat ben ik vergeten. Nu draag ik 'm zo:


De speld blijkt perfect te kleuren bij het garen. Ik ben heel blij met het resultaat.
Misschien ga ik het patroon nog uitschrijven. Eigenlijk heb ik nog een leuk idee voor zo'n soort sjaal. Ach ja, ik had ook nog niet zoveel sjaals πŸ˜‰
Deze is wel echt goed gelukt, draag heerlijk met die opgekrulde rand in m'n nek en door het mooie materiaal, katoen.


Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn welkom. Ik lees ze graag.

donderdag 13 november 2025

Een simpel sjaaltje

Een simpel sjaaltje


In oktober ben ik begonnen met een sjaaltje.


In deze blog vertelde ik er al over.
Toen ik vorige week zat te breien aan dit sjaaltje, zag ik dat Tara ook met zoiets bezig was.


Het mijne is gebaseerd op het patroon "The simple thing" van Melina Brell, dit patroon vind je hier op Ravelry. Gratis en ook beschikbaar in het Nederlands.
Het is op zich een simpel idee, al had ik nog nooit eerder een werkstuk gemaakt waar je direct i-cords als rand aan vast breit. Dus ook weer leerzaam. Tara doet de i-cord over 2 steken. Bij mij is dat 3 steken, dat blijkt wat mooier uit te vallen.
Grappig dat we tegelijk met ongeveer hetzelfde project bezig zijn!


Na de eerste bol vond ik mijn sjaaltje breed genoeg, maar de lengte vond ik nog niet goed. Dus brei ik de tweede bol nu zonder meerderen/minderen. Daarna beslis ik of het derde bolletje al gebruikt wordt om te minderen of dat ik nog meer lengte wil.

Het is een fijn werkje om mee te nemen en ik ben blij met de kleur. Het is wat groener dan je hier op de foto's ziet. Het is Sunkissed van Scheepjes.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€


Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 17 oktober 2025

Vriendelijke vrijdag en opgeruimd?

 Vriendelijke vrijdag en opgeruimd?


Vandaag is het onderwerp van de #happyherfstchallenge  OPGERUIMD. Oei, ik wilde best wel dat het hier wat meer opgeruimd was, maar op de een of andere manier verzamel ik overal ideeΓ«n...

Af en toe doe ik een poging. Ik kwam twee mooie bolletjes tegen en dacht aan een leuk patroon voor een eenvoudig sjaaltje. Ik bedacht ook dat ik eigenlijk vier van die bolletjes had en dat ik ooit aan een idee was begonnen. Dat idee is, zeg maar, gestrand.


Ik ben nu gestart met dat sjaaltje, En dan met dit garen, vanaf het gestrande project. Eerst vanaf het bolletje dat nog niet is op gebreid. Dat ruimt in ieder geval iets op πŸ˜‰


Als je geΓ―nteresseerd bent in het patroon, ik vond het hier op Ravelry. Het is gratis en ook beschikbaar in het Nederlands.

Ik heb nog wel wat uitprobeerels liggen, projecten die half af zijn, een gevalletje "yarn chicken" (dat je denkt dat je niet genoeg garen hebt) en een trui die al heel lang af had kunnen zijn en dat ligt daar allemaal maar te liggen. Het zou echt een heel goed idee zijn om die ideeΓ«n eens aan te pakken! Op naar een opgeruimd huis!

Maar eerst is het nu weekend.

Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 25 juli 2025

Vriendelijke vrijdag en een fijne sjaal

Vriendelijke vrijdag en een fijne sjaal


Een sjaal is niet echt een zomers onderwerp. De naam van de sjaal past wel bij de zomer. Het gaat namelijk om de Sunburnt, dat is een ontwerp van een gebreide sjaal, van Nidhi Kansal.
Het patroon vind je hier.


Volgens het patroon moet je 'm uieindelijk "aggressivly" blocken πŸ€”
Dat heb ik dus gedaan, zie de eerste foto.
En dit is 'm dan:


Het is een heerlijke sjaal, heel zacht en een erg mooi model, vind ik. De bovenrand gaat wel weer krullen, blijkt in de praktijk. Dat had ik wel verwacht. Het is ook wel te zien als je het patroon bekijkt op Ravelry. Misschien maak ik 'm nog eens en brei dan aan het eind wat toeren ribbels.


Zonder dat ik het wist, maakte zoon nog een foto van achter de schermen πŸ˜„
Die deel ik dus ook maar even op de blog. Je ziet het, Ted hield het allemaal in de gaten 🐈


Deze sjaal heb ik gebreid met drie bollen Catania Denim. Ik heb nog over.
Meer over deze sjaal vind je onder het label "Sunburnt". 

Het is natuurlijk niet echt weer voor een sjaal. Toch draag ik 'm af en toe wel!


Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

donderdag 19 juni 2025

Verder breien met denim blauw

Verder breien met denim blauw


 Je begint wel eens ergens aan en dan blijft het zomaar een tijdje liggen... Op zich viel het nog mee, wat dit project betreft. Ik zag dat ik er hier in april nog over geblogd had. Ik had een steek te weinig en dat zinde me niet, daarom was ik er nog niet verder meegegaan.
Dat heb ik eerst hersteld, wat erop neer kwam dat ik ongeveer 4½ toer moest uithalen.


Het bleek dat ik vergeten was 1 gaatje te maken. Fijn dat het dan weer gewoon klopt.
Toen zat er nog een knoop in het garen. Dat vind ik ook niks. Dus dat maar even anders aan elkaar gemaakt, met een naald de uiteindes in elkaar gestoken. En zo weer verder.


Ik ben nu bezig met het deel van de verkorte toeren. Ik dacht vooraf: "O jee!". In de praktijk is dat helemaal niet moeilijk en als je sokken breit, dan is het zelfs een eitje.


Dit project rond ik vast binnenkort af. Wordt vervolgd!

Ik brei dit met Catania Denim op breinaald 4½.
Het patroon heet Sunburnt en is van Nidhi Kansal, je vindt het hier op Ravelry. Het is een gratis patroon.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 23 mei 2025

Vriendelijke vrijdag en een paars project dat klaar is

Vriendelijke vrijdag en een paars project dat klaar is


Op deze vrijdag kan ik je vertellen dat het paarse project klaar is.
Momenteel ben ik bezig om wat dingen af te maken die al lang liggen en dit is er een van.


Ik had heel lang vier bollen Silkhair van Lana Grossa liggen, dat vertelde ik in deze blog.
Ik lees nu terug dat ik volgens het patroon dat ik mij inspireerde 92 steken moest opzetten. Ik geloof dat het er bij mij in het begin 93 waren.
Ik had er op een gegeven moment 89 en tot mijn verbazing ben ik geΓ«indigd met 102! 


Toen het garen bijna op was, heb ik al een soort van kitchener stitch gebruikt en zo de steken die nog op de naald stonden verbonden met de opzetsteken.


In de tweede blog die ik over dit project schreef, kun je wat meer zien en lezen van wat mijn inspiratie was. 
Ik heb nu een hele grote "col" van ongeveer 180 cm lang en zo'n 43 cm breed.


Nog geen foto's van dat ik 'm draad, daar was het me te warm voor. Ik ben zelf blij met het resultaat. Vederlicht, het is 100 gram!


Voor de volledigheid: ik schreef ook een deel 3 Γ©n een deel 4 over dit project.

Heerlijk dat dit project klaar is!

πŸ’œ  πŸ’œ  πŸ’œ  πŸ’œ  πŸ’œ


Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 16 april 2025

Denim blauw breiwerk

Denim blauw breiwerk


Een tijdje terug liet ik hier zien dat ik een paar bollen "denim" had liggen en dat ik daar een leuk project voor had gevonden.
Inmiddels ben ik begonnen!

De eerste foto geeft de kleur van het garen het beste weer.


Het is een leuk werkje, niet al te moeilijk. Al moet je wel goed tellen. Ik heb ook al een paar keer een halve toer terug gebreid, omdat het toch niet uit kwam. Maar ja, ik kijk dan ook vaak ondertussen tv.


De eerste bol is al op en ik ben al ver met het gaatjesdeel van het patroon.


Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Het lijkt me een fijne sjaal in deze tijd van het jaar.

Het patroon heet Sunburnt en is van Nidhi Kansal, je vindt het hier op Ravelry. Het is een gratis patroon.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.