{ 'anonymize_ip': true }
Posts tonen met het label tabi. Alle posts tonen
Posts tonen met het label tabi. Alle posts tonen

vrijdag 16 mei 2025

Vriendelijke vrijdag en een sok herstellen

Vriendelijke vrijdag en een sok herstellen


Vorige week vertelde ik hier over het herstellen van het vest van mijn moeder.
Ik had nog een herstelklusje:


Er bleek nu al een gaatje in mijn Japanse sok te zitten πŸ€”
Zelfgebreide sokken zijn sterker!
Deze sokken zijn wel speciaal voor me, daarom wilde ik het herstellen. En ik was het al een paar keer tegengekomen: Kintsugi. Dat is een Japanse manier van herstellen van keramiek. Het betekent "gouden reparatie". Het houdt in dat iets dat gebroken is, zichtbaar gerepareerd wordt met goudkleurige lak. Dat inspireerde me!

Ik pakte m'n doosje borduurgaren erbij. Eerst heb ik het gat dichtgemaakt met een kleur die juist helemaal niet opvalt, zie de bovenste foto in de volgende collage:


Met de gele kleur die ook in de sok voorkomt heb ik daarop een klein stukje stopwerk geborduurd, zoals je vroeger een sok ging stoppen. En toen heb ik nog witte bloemblaadjes toegevoegd. Nu heb ik een madeliefje op mijn teen πŸ™‚


Dat wilde ik ook even in mijn slippers laten zien:


En dat bleek een lastige foto om te nemen, want er was iemand heel nieuwsgierig 🐈


Haha, die Ted! Hij keurt het goed πŸ˜‰
En ik vind het zelf ook heel geslaagd.


Stop jij nog wel eens sokken?

Nu maar hopen dat we vaak slipperdagen hebben de komende tijd!


Fijne vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 9 mei 2025

Vriendelijke vrijdag en alles is leuker met slippers aan

Vriendelijke vrijdag en alles is leuker met slippers aan


Kort geleden vertelde ik hier dat ik zelf bezig was met het breien van tabi, sokken waarmee je slippers kunt dragen. De eerste was klaar in datzelfde weekend!
Vorige week, toen het over Favoriete kledingstukken ging, had ik al laten zien dat mijn zelfgebreide tabi klaar zijn.

Voor deze sokken gebruikte ik een beetje van Drops is en de rest van mezelf.
Toen ik aan het deel van de tenen toe was, ontdekte ik dat in het patroon van Drops bij de spie verder geminderd is dan dat ik gewend ben.

Ik vind het zo leuk aan het klassieke sokkenpatroon dat het zo mooi klopt allemaal. Dat je voor het beengedeelte hetzelfde aantal steken gebruikt als voor het deel om de voet. Dat de hiel over de helft van dat aantal steken gebreid wordt. Dat ook de hoogte van de hiel daar weer mee te maken heeft. Als je dat eenmaal weet, kun je zonder patroon los en alsnog zelf aanpassingen maken als je dat wilt.

Op deze eerste foto vind ik dat het teengedeelte te snel geminderd is. Ik hield toen de minderingen aan volgens dat patroon van Drops.


Ik heb dat opnieuw gedaan.
Ik heb 52 steken opgezet voor deze sokken en toen ik aan het teengedeelte toe was, had ik weer 52 steken. Let op: bij zo'n tabi is de rechtersok anders dan de linker! Bij de rechter brei je eerst het deel voor de 4 kleinere tenen en aan het eind de dikke teen.

Ik nam voor dat deel 19 steken van de bovenvoet, heb 5 nieuwe steken gemaakt en nam de laatste 18 steken van de ondervoet. Over deze 42 steken heb ik dat deel gebreid. Ik heb dit deel op korte sokkennaalden gebreid.
Het idee is dat je aan de buitenkant van je voet sneller meerdert dan aan de kant van je dikke teen.
De overige steken blijven nog even wachten op het sokkenwonder. 

1. toer zonder minderen (dat is de begintoer waarin je ook die 5 steken meerdert).
2. minder 2 steken aan de buitenkant (40)
3,4,5. alle steken recht
6. 4 steken minderen, aan beide kanten 2 (36)
7,8. alle steken recht
9. 2 steken minderen aan de buitenkant (34)
10,11. alle steken recht
12. 4 steken minderen, aan beide kanten 2 (30)
13. alle steken recht
14. 2 steken minderen aan de buitenkant (28)
15. alle steken recht
16. 4 steken minderen, aan beide kanten 2 (24)
17. 2 steken minderen, aan de buitenkant (22)
18. 4 steken minderen, aan beide kanten 2 (19)
De laatste 18 steken dichtmazen met de kitchener stitch.



Voor de dikke teen 8 steken van de bovenvoet, 7 steken van de ondevoet en dan 5 steken opnemen daar waar je de steken bijgemaakt hebt voor het andere teengedeelte.
Dit zijn in totaal 20 steken, die heb ik ook weer verdeeld over korte sokkennaalden.
15 toeren recht.
Daarna in toer 16, 17 en 18 aan beide kanten 2 steken geminderd.
De laatste steken zijn ook nu dichtgemaast met de kitchener stitch.


Ik gebruikte als patroonsteek een steek uit 1 van mijn breibijbels, "slingerend boordpatroon" heet deze variant. Als boord gebruik ik ook graag *1 verdraaid recht,  1 averecht". Deze steek gaat daarmee door en er worden dan regelmatig steken gekruist. 1x per 6 naalden. Ik denk dat ik zelf ook nog wel eens een variatie daarop kan bedenken.

Het is vast niet goed te zien, maar ik maakte de linkersok tegengesteld, ik deed de kruisingen net andersom.


Het is echt heel handig om met zulke sokken slippers te dragen!


In schoenen kun je ze ook gewoon gebruiken. Eigenlijk voel je het verschil niet.
Ik vind het heel leuk dat het gelukt is en sluit niet uit dat ik het nog eens doe. Wel jammer dat je dan vanaf de boord moet breien. Ik denk erover na, maar volgens mij is het geen optie om dit vanaf de teen te doen πŸ€”

Ik heb weer een paar sokken klaar dit jaar!
1 volwassen paar, 1 paar minisokjes en 1 paar sneakersokken op z'n Japans!

🧦  πŸ§¦  🧦

Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 11 april 2025

Vriendelijke vrijdag en aan de slag met mijn eigen tabi

Vriendelijke vrijdag en aan de slag met mijn eigen tabi


Maandag schreef ik een blog over tabi, Japanse sokken met een apart "vakje" voor de dikke teen. Super handig als je graag slippers draagt. Ik vroeg of iemand een patroontip had. Ik had al heel snel een patroon binnen via Whatsapp en later kreeg ik ook een reactie op de blog met tips voor patronen. Wat ontzettend leuk, heel hartelijk dank voor het meedenken!

Dus je snapt het al, de eerste tabi staat op de naald!

Nu had ik momenteel wel een voorkeur voor het breien vanaf de teen. Ik was zelfs met twee paar sokken bezig, allebei vanaf de teen. Dat moet nu even andersom. Dus ik heb nieuwe bol sokkenwol uit de voorraad gezocht.


Die bol wol kreeg ik voor mijn verjaardag. Leuk om 'm hiervoor te gebruiken. Ik ga voor een sneakerversie, dus ik denk dat ik zelfs 2 paar sokken uit deze bol haal.

Ik heb opgezet met picotjes. Dat deed ik ook met de romantische zomersokjes. Dat patroon heb ik al eens gedeeld in de blog, hier vind je het laatste deel, met onderaan linkjes naar alle andere delen van het patroon.
Voor deze sokken heb ik 53 steken opgezet op dezelfde manier als het begin van die sokken. Het gaat om de opzet en de boord, hier is deel 1 te vinden. Op de laatste foto ben ik met de hiel bezig, direct na de boord (15 toeren).
 
In deel 2 vind je hoe je een hiel breit, met versterkte hiel en verspringende steken, met een even aantal steken, dat is op zich normaal.

Ik brei nu de hiel over 25 steken. Ik ga op de bovenvoet iets breien met een oneven aantal steken.
Ik gebruik een versterkte hiel en bij deze sokjes laat ik de steken niet verspringen.
Deze aantekeningen zijn vooral voor mezelf, maar misschien vind je het leuk om mee te breien.
Eerste toer: *1 r, 1 steek ongebreid overnemen, *, eindig met 1 r.
Teruggaande toer: alle steken av, laatste steek r
Heengaande toer: 1e steek av overnemen zonder te breien met draad voor het werk, draad naar achter, *1 steek ongebreid overnemen, 1 r*.
Na in totaal 26 toeren de kleine hiel breien met 3 steken in het midden in plaats van 4
Dus ik brei tot de helft, is 13 steken, + 1. En daarna begin ik te minderen.


Op de foto hierboven is de hiel al klaar! Ik brei op de bovenvoet een patroon uit de breibijbel, een slingerend boordpatroon. Je kunt er al iets van zien op de foto.

De eerste minderingen van de spie zijn ook al gemaakt:


Gisteravond om een uur of acht maakte ik nog een foto:


De spie is al klaar en ik had alweer twee keer aan die boordsteken "geslingerd". Dit gaat best lekker snel.

Er moeten nog wat centimeters gebreid worden voor ik aan het Japanse deel van de sok toe ben, de teen.
Daarvoor ga ik straks over naar de patronen die ik doorgestuurd gekregen heb.
Ik deel hier direct even een paar patronen, ook voor mezelf natuurlijk. Ik ben altijd blij met mijn online archief πŸ™‚ Maar misschien ben je ook enthousiast en zo kun je vast door!
Het zijn patronen van Drops, Garnstudio. In die patronen vind je een compleet sokkenpatroon, ik ga alleen het tenendeel daarvan gebruiken.

Een beschrijving voor 40/44/48/52 steken vind je hier.
Een beschrijving voor 56/60/64/68 steken vind je hier.

Heb jij al eens zulke sokken gebreid?

Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

maandag 7 april 2025

Tabi

Tabi


Weet je wat dat is: tabi?
Het zijn Japanse sokken, die je in slippers kunt dragen.

De laatste jaren was hier min of meer een traditie ontstaan, dat we een cadeautje meenamen voor onze zoon als we op vakantie waren geweest naar Schiermonnikoog. Het was altijd een bepaald biertje dat hij heel lekker vindt en hier slecht verkrijgbaar is en daar altijd wel te vinden was. En een paar leuke sokken.
Hij heeft heel veel sokken en daarover twijfelde ik al een beetje. En nu was het biertje ook al niet meer verkrijgbaar op ons lievelingseiland.

Ineens bedacht ik wat. Een paar jaar geleden had ik me via een webshop-hop in laten schrijven voor diverse nieuwsbrieven en bij die webwinkels was er ook eentje die gespecialiseerd is in Japanse spullen! Ik had me al eens uit laten schrijven, maar inmiddels ben ik daar natuurlijk wel weer in geΓ―nteresseerd. Dus op onze laatste vakantiedag zocht ik die winkel op en bestelde vanaf daar van die Japanse sokken! En bij thuiskomst lag het al in de brievenbus, perfect op tijd.


De website heet Roppongi.nl. Je ziet hierboven dat het keurig verstuurd is, in een doosje en met een mooi papiertje erom. Een kaartje erbij met die mooie Japanse dame en een leuke flyer met daarin verschillende manieren om zo'n Japanse doek te gebruiken als inpakmateriaal of een handige tas.

Het ging natuurlijk om die sokken en ik had voor mezelf ook direct een paar gekocht. Voor zoon koos ik die met de berg Fuji. Die gaan we zien tijdens onze reis.


Zoon zou zelf een ander paar gekozen hebben. Hier zie je wat er te koop is aan tabi en je kunt daar ook meer informatie over deze speciale sokken lezen.
Bij zoon zit de dikke teen inderdaad in dat aparte vakje, in het andere deel zitten 2 tenen. Dit hangt ook een beetje van je voet af natuurijk. De tenen zijn niet bij iedereen van dezelfde lengte. Zoon vond ook dat die dikke teen wat koud aanvoelde in deze sokken.

Ik heb ze zelf inmiddels ook getest. Je ziet in de volgende collage de sokken ook aan de achterkant.


Bij mij zitten alle tenen gewoon in het teengedeelte. Nou ja, van het kleine teentje het topje.
En ze zijn natuurlijk echt perfect als je slippers aandoet!
Ik heb ze ook in mijn wandelschoenen gedragen. Dan merk ik niet dat ik iets aparts aan heb. Dus ik keur ze goed! Ik twijfelde een beetje, omdat de uiterste naad van de tenen echt een naad is. Als je zelf sokken breit, dan is het het fijnst als je dat naadloos afwerkt, maar nu blijkt dat het eigenlijk helemaal niet erg is.
Dus ik ben er blij mee!

Ik wil nu heel graag een keer dit toepassen in zelfgebreide sokken. Ik kan nu de verhouding qua steken een beetje uitrekenen met behulp van deze sokken. Ik heb al online gezocht naar een patroon, maar dat heb ik nog niet gevonden. Dus mocht je dat wel weten te vinden, dan hoor/lees ik het graag!

O, en op die website van Roppongi heb ik nog zoveel meer leuks gezien! Ik ga er vast en zeker nog eens winkelen.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.