{ 'anonymize_ip': true }

maandag 10 juli 2023

Romantische zomersokjes, hoe maak ik ze (1)

Romantische zomersokjes, hoe maak ik ze (1)


Weet je nog van mijn vervilte sokjes?
Ik heb nieuwe in de maak en ga jullie laten zien hoe ik dat doe.


Vandaag laat ik je de opzet zien en de boord.

Ik maak deze sokjes voor mezelf en ik heb maat 39.

Dit mooie zomergaren heb ik gekozen:


Cotton Color Springtime Mood van Regia. 72% katoen, 18% polyamide en 10% polyester. Wasbaar op 40º, niet in de droger doen. Deze bol weegt 100 gram en dat is + 420 meter.
Voor sneakersokjes heb ik zo'n 50 gram nodig.

Ik brei sokken voor mezelf tegenwoordig altijd op een sokkenwonder, dikte 3 en ik ga uit van 56 steken.
Het gebruikte patroon is deelbaar door 4, dus als je vaker sokken gebreid hebt, kun je het heel goed aanpassen op je eigen favoriete aantal steken.
In deze beschrijving ga ik steeds uit van die 56 steken.

Voor een extra romantisch accent begin ik met een picotrandje. Dat is in dit geval een manier van opzetten en het beste is om voor dat deel iets dunnere naalden te nemen. Ik heb voor de opzet 2 sokkennaaldjes nr 2½ gebruikt.


1. Zet een beginlusje op de naald.
2. Zet al breiend 4 steken op.
3. Brei 2 steken recht.
4. Haal de eerst gebreide over de laatst gebreide.
5. Er staat nog 1 steek op de rechternaald. Brei 1 steek recht.
6. Haal die eerste steek over deze pas gebreide steek.
7. Neem met de linkernaald de enige steek die nog op de rechternaald staat over. Je hebt nu 3 steken op de linkernaald.

8. Herhaal  stap 2 t/m 5 tot je in totaal 57 steken op de linkernaald hebt.
Ja, dat is eentje te veel.


Nu brei ik verder met het sokkenwonder, nummer 3.
De fijnste boordsteek vind ik 1 verdraaid recht, 1 averecht. Na 56 steken brei je de laatste samen met de eerste steek, gedraaid recht.
Let op dat de boord niet verdraaid is!
Vanaf nu heb je 56 steken.


Als je breit met een sokkenwonder is het handig om op het begin van de toer een steekmarkeerder te plaatsen.

Meestal brei ik een boord van 10 toeren. Dit kun je naar eigen inzicht aanpassen.
Hier zie je mijn boord van, inderdaad, 10 toeren:



Volgende week ga ik verder met de patroonsteek. Wordt vervolgd!

Alle blogs over deze sokjes vind je onder het label "Romantische zomersokjes".


Fijne dag 🧦🧦🧦

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

5 opmerkingen:

  1. Wat een leuke sokjes zijn dat! En je laat elke stap zo mooi zien met de foto's plus beschrijving...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, mijn plan is om in een aantal blogs steeds een deel te laten zien. Het hele patroon inclusief mijn beste sokken-brei-tips!

      Verwijderen
  2. Leuke sokjes, echt voor meisjes :) Groetjes juffrouw ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen