{ 'anonymize_ip': true }

maandag 17 juli 2023

Romantische zomersokjes, hoe maak ik ze (2)

Romantische zomersokjes, hoe maak ik ze (2)


Dit is de tweede blog over de Romantische zomersokjes.


Vorige week vertelde ik over de opzet en de boord. Na de boord komt het beengedeelte en dat brei ik in patroon. Dat is bij een sneakersokje natuurlijk maar een heel klein stukje


Het patroon dat ik gebruikt heb, ziet er in een teltekeing zo uit:


En zo is de beschrijving:
Toer 1 en 2: alle steken recht
Toer 3: *1 omslag, 2 steken recht samen breien, 2 recht*, herhaal van * tot *.
Toer 4 en 5: alle steken recht
Toer 6: *2 recht, 1 omslag, 2 steken recht samen breien*, herhaal van * tot *

Toer 7 en 8: alle steken recht.

Op dit punt ben ik met de hielflap begonnen. Uiteraard kun je het beendeel langer breien.


Voor de hiel brei ik over de helft van het aantal steken, in mijn geval 28 steken, de hielflap. Om het patroon later mooi over de voorvoet te kunnen verdelen, begin ik de hielflap met de laatste steek van de vorige toer.
De hielflap kun je het beste breien op 2 losse sokkennaalden.

Ik brei bij voorkeur een versterkte hielflap en bij dit patroon komt het heel leuk uit als je die laat verspringen.
Let op: Het is belangrijk om de eerste steek steeds ongebreid over te nemen en de laatste steek steeds recht te breien. Dan krijg je een mooie kantsteek, daarin je later goed steken opnemen.
In de volgende collage zie je op de onderste 2 foto's links de buitenkant en rechts de binnenkant van deze hiel:


Toer 1: *1 r, 1 steek overnemen zonder te breien*, herhaal van * tot * tot 2 steken voor het einde, brei de laatste 2 steken recht. (zie ook de eerste foto van de collage hierboven)
Toer 2: de eerste steek averecht over zonder te breien, 26 steken averecht, laatste steek recht.
Toer 3: 1 steek averecht overnemen met draad voor, draad naar achter, *1 recht, 1 recht overnemen zonder te breien*, herhaal van * tot * tot einde toer, laatste steek recht. (Op de tweede foto in de collage hierboven is de eerste steek afgehaald en wordt de tweede gebreid)
Toer 4 (en alle volgende teruggaande toeren): zie toer 2
Toer 5: 1 steek averecht overnemen met draad voor, draad naar achter, *1 recht overnemen zonder te breien, 1 recht*, herhaal van * tot * tot einde toer, alleen de laatste 2 steken recht breien.
Herhaal dit tot je 28 toeren gebreid hebt. 

Let op: als je met een ander aantal steken breit: 28 toeren is gelijk aan de 28 steken waar ik de hielflap mee brei. Dus als je die over 30 steken breit, moet je 30 toeren breien.

Nu kom je op het punt dat je de hiel gaat keren, dat bochtje wordt gemaakt.

- Brei de helft van het aantal steken op de naald + 2, dat is in mijn geval 16 steken (14 + 2).
Brei 2 steken recht samen door de achterlussen, brei nog 1 steek recht en keer het werk (foto 1 van de volgende collage).
- Neem de eerste steek over zonder te breien, brei 5 steken averecht, 2 averecht samenbreien, 1 averecht, keer het werk.
- Neem de eerste steek over zonder te breien, brei recht tot 1 steek voor het "gaatje", brei 2 recht samen door de achterlussen, 1 recht, keer het werk (foto 2 van de collage).
- Neem de eerste steek over zonder te breien, brei averecht tot 1 steek voor het "gaatje", brei 2 averecht samen, 1 averecht, keer het werk.



Herhaal de laatste 2 stappen tot je alle steken verwerkt hebt (de laatste foto van de collage laat zien dat ik de laatste 2 steken averecht samenbrei). Ik heb nu nog 16 steken op de naald. Dat aantal is anders als je met een ander aantal steken begonnen bent.

Nu ga ik verder met mijn sokkenwonder, daar staan de steken van de bovenvoet nog steeds op.
Allereerst brei ik nu die 16 steken van de hielflap (foto 1 van de volgende collage).
Daarna neem ik steken op, op de zijkant van de hielflap. 14 steken in die kantsteken en nog eentje tussen de laatste kantsteek en de bovenvoet.

Let op: Voor als je met een ander aantal steken breit: het is de helft van het aantal toeren dat je gebreid hebt voor de hielflap + 1 steek extra.

Handig om hier een steekmarkeerder te plaatsen, als je op een sokkenwonder breit (foto 2 van de volgende collage, op de onderste 2 foto's zie je het opnemen van de steken, ik brei ze in die kantsteken).

Dan brei je de steken van de bovenvoet. Omdat ik de laatste 2 toeren vóór de hiel gewoon recht gebreid heb, brei ik nu weer gaatjes. 
Als het goed is, begin je met 3 recht, daarna *1 omslag, 2 samenbreien, 2 recht*, eindig met 3 recht.
Ook hier weer een steekmarkeerder als je op een sokkenwonder breit.


Nu weer 15 steken opnemen aan de andere kant van de hielflap, de eerste vóór de kantsteken, dan 14 in de kantsteken.

Nog 1 toer in deze blog:
Brei de 16 steken van de hielflap recht, brei de 15 nieuwe steken gedraaid recht, de steken van de bovenvoet recht, de 15 nieuwe steken gedraaid recht.

Nu komt de voet. En je hebt nog teveel steken, maar dat is voor de volgende blog!
Wordt vervolgd!

Ik heb ze gebreid met Regia Cotton Summertime Mood, een sokkengaren van 72% katoen, 18% polyamide en 10% polyester.

Belangrijke tip: gebruik goed sokkengaren! Het is zonde als ze na het wassen ondraagbaar blijken te zijn. Zelf wil ik in ieder geval graag dat het op 40º wasbaar is, maar dat is persoonlijk.

Alle blogs over deze sokjes vind je onder het label "Romantische zomersokjes".

Fijne dag 🧦🧦🧦

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

5 opmerkingen:

  1. Zelf ben ik geen sokkenmens, maar ik zou deze sokjes misschien wel voor iemand anders kunnen maken.
    Wat geef je een uitgebreide en goede beschrijving! Het kan nu toch gewoon niet meer mis gaan... Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, je reactie was weer even voor spam aangezien, geheel onterecht. Ik heb 'm weer toegevoegd.
      Ja, ik heb eerder een blog met al m'n tips voor 't breien van sokken geschreven en die werd zo ontzettend groot... Ik dacht: ik verdeel het in een aantal delen. Dan blijft het overzichtelijk. En kan het toch lekker uitgeBREId :-)

      Verwijderen
  2. En romantisch zijn ze, schitterend !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een superleuke sokjes. Ze komen op mijn (te lange) lijstje te staan. Ik heb nu eerst garen gekocht voor de ijsjessokken voor mijn dochter. Mooi vakantieprojectje😊
    Grtjs Flora

    BeantwoordenVerwijderen