{ 'anonymize_ip': true }

maandag 24 juli 2023

Romantische zomersokjes, hoe maak ik ze (3)

Romantische zomersokjes, hoe maak ik ze (3)


Momenteel laat ik je in een paar delen zien hoe ik de Romantische zomersokjes brei. Al mijn sokkenbreitips verwerk ik in dit patroon. Vandaag deel 3.

Ik heb ze gebreid met Regia Cotton Summertime Mood, een sokkengaren van 72% katoen, 18% polyamide en 10% polyester.

Belangrijke tip: gebruik goed sokkengaren! Het is zonde als ze na het wassen ondraagbaar blijken te zijn. Zelf wil ik in ieder geval graag dat het op 40º wasbaar is, maar dat is persoonlijk.


Vorige week, in deel 2 is de hiel gebreid, nu staan er te veel steken op de naald. Het moet terug gebracht worden naar het oorspronkelijke aantal, in mijn geval 56.
Dit is de spie. Het werkt als volgt:
Je wisselt 2 toeren af.
In toer 1 minder je 2 steken, vlak voor en na de bovenvoet.
In toer 2 brei je alle steken.
Hierbij brei je de bovenvoet steeds volgens patroon, dus 2 toeren recht en dan een toer met de gaatjes en die laat je dan ook weer verspringen. Hier is nogmaals de teltekening:




De minderingen gaan als volgt:
Brei de steken op de zijkant van de hielflap recht tot er nog 3 steken over zijn. Brei 2 steken samen, 1 recht (foto 1 van de collage).
Dan de bovenvoet, volgens patroon.
1 r, 2 steken samen breien door de achterlussen, de rest van de ondervoet recht (foto 2 van de collage).


Minder tot je weer op het oorspronkelijke aantal steken uitkomt, in mijn geval 56 steken.
Op de onderste 2 foto's van de collage zie je hoe die spie eruit ziet aan beide kanten.

Vanaf dat punt brei je door, de ondervoet alle steken recht, de bovenvoet in patroon. Totdat je genoeg lengte hebt. Je meet daarvoor de voet tot zover deze nu is. Voor maat 39 heb je ongeveer 20 cm nodig. 


Tip: Bedenk dat er altijd wel rek in zo'n zelfgebreide sok zit. Dit zal ook vast wel passen als je maat 38 of 40 hebt. Kijk anders even in een sokkentabel online, daar vind je precies de maten die jij nodig hebt!

Het laatste stukje is de teen, die beschrijf ik volgende week.
Wordt vervolgd!


Alle blogs over deze sokjes vind je onder het label "Romantische zomersokjes".


Fijne dag 🧦🧦🧦

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

1 opmerking:

  1. Prachtig, die detailfoto's... Ik ben nog niet begonnen hoor (heb nog zoveel liggen...)

    BeantwoordenVerwijderen