{ 'anonymize_ip': true }
Posts tonen met het label Julvanten 2022. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Julvanten 2022. Alle posts tonen

vrijdag 27 maart 2026

Vriendelijke vrijdag en Dag, wintertijd!

Vriendelijke vrijdag en Dag, wintertijd!


O, maartse buien en maart roert z'n staart! Wat hadden we heerlijke lentedagen en wat werd het ineens weer koud! Het motiveerde me zeer om nu toch die Julvanten af te maken.


Ik heb de bovenkanten iets aangepast, omdat ik de punt wat minder vond. Ik vind overigens de lijnen in het ontwerp juist heel mooi en dat kwam ook wel perfect uit in die punt. Ik heb dat zo goed mogelijk ook toegepast in mijn variatie.

De duimen moeste nog even gebreid worden. Bij de manier van het patroon krijg je wel wat "gaten" bij de aanhechting. Dat is later bij het afhechten van alle draadjes wel weer wat te corrigeren, maar ik denk dat ik een volgende keer al iets aanpas tijdens het breien.


Zo, alle steken zijn gebreid:


Zo ziet het er aan de binnenkant uit. Lekker warm, dat zie je wel.


Alle draden zijn afgehecht.


Dit is de andere kant van de wanten:


Ingespoten met water met Eucalan:


Klaar! En nu zeg ik graag: Dag, winterwijd! Kom maar door met de zomertijd 🌞Ik berg de wanten weg en hoop ze voorlopig niet meer nodig te hebben!


Over deze wanten:
Door mij gebreid met Svensk Ull van Eddna, het patroon vind je hier, ook bij Eddna dus. Je kunt het gratis downloaden.
Ik gebruikte voor de boorden naalddikte 4 en de rest heb ik gebreid met naalddikte 4½.
Alles wat ik over dit project geschreven heb, vind je terug onder het label "Julvanten 2022".

Dit weekend gaat de zomertijd in, daardoor duurt het weekend een uurtje korter. Als er dan ook maar beter weer komt, dan is dat okΓ© voor mij πŸ˜‰


Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 11 maart 2026

Hoe het met de (Jul)wanten is

Hoe het met de (Jul)wanten is


We hebben al mooie voorjaarsmomenten gehad! Anderhalve week geleden verzuchtte ik hier dat ik zo'n zin in de lente had. Ik zag later dat ik dat precies een jaar eerder ook had, grappig. Maar weet je nog dat ik met wanten bezig was? Een project dat sinds 2022 was blijven liggen en waarvan ik het patroon kwijt was. Dankzij deze blog, die ik daarover schreef, heb ik het patroon weer! Heel handig, want dat nabreien van de want ik al gemaakt had, bleek best lastig en ik was veel aan het "terugbreien".


Nu gaat het goed. Ik brei de want nu grotendeels met sokkenwonderen, met dikte 4 brei ik de boord en de rest met 4½. De duim heb ik nog niet gebreid, die ga ik met korte sokkennaalden breien. 20 steken zijn te weinig voor een sokkenwonder.
Hierboven is de spie voor de duim zo'n beetje gebreid.


Hierboven zie je links de nieuwe rechter "vanten". De duim moet nog gedaan worden. Je ziet wel dat het iets ruimer is en wat langer. Ik vond de punt niet helemaal leuk en heb nu voor een iets andere bovenkant gekozen, naar eigen inzicht.

En kijk, ik schiet ook al op met de linker:


Dit seizoen ga ik ze vast niet meer gebruiken. Ik ga ze wΓ©l vast afmaken. Dan ben ik klaar voor de volgende winter. En dan hoef ik dan niet weer alles uit te zoeken πŸ˜‰

De wol is Svensk Ull van Eddna.nl. Op deze pagina van Eddna vind je waar je het patroon kunt downloaden.


Als ze klaar zijn, dan laat ik ze uiteraard zien.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

donderdag 12 februari 2026

Terug- en vooruitkijken en van wanten weten

Terug- en vooruitkijken en van wanten weten


In mijn jaszakken zitten eigenlijk altijd mittens, van die handwarmers, zelfgebreide. Ik draag ze graag tijdens het lopen. Al was het met die kou die we dit jaar al gehad hebben, beslist niet warm genoeg. Ik dacht dus weer terug aan het project Julvanten. Eddna had in 2022 een KAL met een patroon van wanten. Via een actie op Instagram won ik garen om hiervoor te gebruiken. Onder het label "Julvanten 2022" vind je de blogs die ik hier al over heb geschreven. De laatste blog is van januari 2023. Dit project is dus nog steeds niet af πŸ€”


Ik heb nu nieuwe foto's gemaakt van die ene want die dan wel zo'n beetje af is. Ik ben niet tevreden, ik vind het te strak. Ik vind het wel lekker warm.


Ik ben opnieuw begonnen. Met iets dikkere naalden, de boord heb ik op dikte 4 gebreid, ik ga verder met 4½ en ik kan dat met sokkenwonders doen! De duim natuurlijk niet, dat is te weinig steken.


Ik kan alleen het patroon niet meer online vinden, dus ik brei die ene want na. Dat is even puzzelen, maar ach, het is te doen!
Ik ben benieuwd wanneer ik er eindelijk echt gebruik van kan maken πŸ˜‰

Update: Wat een goed idee om hier een blog aan te wijden! In de reacties kreeg ik een link naar het patroon, dat dus nog wel online te vinden is. Hier kun je de link vinden om het patroon te downloaden.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 4 januari 2023

Verder met de Julvanten 2022 (1)

Verder met de Julvanten 2022 (1)

In de laatste maand van 2022 deed ik mee aan een give-away en won garen van Eddna.nl voor de Julvanten 2022. Vanten spreek je gewoon uit als wanten, heb ik geleerd van Tara. Goed om te weten!
Ik begon natuurlijk direct en had er hier al het een en ander over verteld en van laten zien.

Er kwam van alles tussen, dus ze kwamen niet klaar in 2022. Het was ook ineens helemaal niet zo koud meer natuurlijk πŸ˜‰


Zover was ik al voor de kerstdagen.


Ik ben heel blij met mijn besluit om het uit te halen en dan op dikkere pennen opnieuw te breien. Alleen de duim nog van want nummer 1.


Toeren van 20 steken, dat gaat ook best wel snel.


De eerste want is van de pennen, en dat was nog net in 't oude jaar.


Ik verwacht nog veel van het blocken straks πŸ€”

De volgende komt vast deze winter ook nog af. Wordt vervolgd!


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

maandag 19 december 2022

Wanten breien: Julvanten 2022

Wanten breien: Julvanten 2022


Vorige week vertelde ik hier al dat ik Zweedse wol had gewonnen en dat ik gestart was met de Julvanten 2022. Dat is een gratis patroon van een paar wanten naar een patroon met een Zweedse uitstraling. Dit is een initiatief van Eddna. Dit is van oorsprong een Zweeds bedrijf, maar ze zijn nu ook actief in Nederland. Heel handig, want het patroon is ook lekker in 't Nederlands. Het ontwerp is van Maja Karlsson.


Voor wat extra warmte heb ik de boord iets langer gemaakt, ik heb 20 toeren gebreid en dat is zo'n 7 cm.

Deel 1 van het patroon vind je hier en zo ziet dat deel er bij mij uit:


Dit is de binnenkant van de hand en rechts zie je de duimspie:


Mooi met de verticale strepen op de zijkanten: zo krijg je geen rare overgang waar de toer begint. Dat ga ik onthouden!

Deel 2 kwam op vrijdag online, je vindt het hier.

Ik heb 3 toeren gebreid van dit deel en toen alles tot de boord uitgehaald. Vervolgens iets dikkere naalden gepakt en weer opnieuw begonnen. Het werd naar mijn idee toch te strak, het mocht wel wat soepeler.


Gisteren kon ik deze foto's nog met daglicht maken. Daarna heb ik nog wat toeren kunnen breien. De naalden zijn van Addi, ik had ze al een tijdje, maar nog niet gebruikt. Grappig dat ze verschillende kleuren hebben, al weet ik niet of dit persΓ© handig is. De dikte staat op iedere naald vermeld en elke naald heeft een wat stompere en een "scherpere" punt. Ze zijn ook heel licht! Mooie naalden!

Vandaag is deel 3 van het patroon online gekomen. Je vindt het hier.

Een heel leuk project en wat een geweldig patroon.


Fijne dag πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„

Liefs van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag

woensdag 14 december 2022

Creatief CafΓ© in Sneek en Julvanten

Creatief CafΓ© in Sneek en Julvanten


Op 17 november was er weer Creatief CafΓ© in Sneek en morgen is de laatste keer van dit jaar.

Het was in november erg leuk en gezellig en ik laat je er graag wat van zien.


Henne haakte kerstboompjes, voor bij haar kerstpost. Atty was met een dekentje voor het goede doel bezig. Tara breide alweer prachtige handwarmers en Agnes had nieuw garen gehaald en was flink ver met de tweede handwarmer van een paar. Ik zie nu dat ik die foto per ongeluk op de kop gezet heb in de collage.
Op de eerste foto zie je het dekentje waar Yke aan werkte, met Nijntje. Hier is nog een detailfoto:


Er komt nog een gezichtje op, is de bedoeling.

Gerda was er voor het eerst. Ze was bezig met een pand voor een trui, met kabels. Het werd te smal en ze heeft het ter plekke uitgehaald. Ik heb het nog snel op de foto gezet voor ze aan de tweede lol van haar wol begon πŸ˜‰


En zo zie je de mouw van de trui die ze aanhad. Ook zelf gebreid. Ik heb het rugpand ook even vastgelegd voor de blog:


Wat een geweldige trui!

Zelf heb ik gebreid aan Pepito, de pinguΓ―n.

Morgen, op 15 december, is dus het laatste Creatief CafΓ© van 2022 in de bibliotheek in Sneek,  van 14.30 - 16.00 uur. De vorige keer hebben we het erover gehad of het ook vaker kan. Morgen zullen we dat verder afspreken, ik laat het hier weten.
In ieder geval is het altijd op de derde donderdag van de maand.
Ik heb zin in morgen!

Ik weet ook al welk breiwerkje ik meeneem.
Ik ben begonnen met de Julvanten 2022. Vorige week deed ik mee aan een give-away op Instagram bij Tante Setje. Ze mocht het benodigde garen weggeven voor dit project. En ik was de gelukkige winnares! 


Ik koos het pakket met de blauwe en wolwitte wol. En een paar dagen later kreeg ik het pakket binnen van Eddna.nl. Dit is van oorsprong een Zweeds bedrijf en al een aantal jaren hebben ze een Knitalong waarbij een paar wanten worden gebreid. Gisteren kwam deel 1 online. Iedereen kan meedoen, het kan natuurlijk ook met ander garen. Ik heb gisteren m'n strengen Svensk Ull tot bollen gewikkeld en de steken opgezet. Het begin is er! 


Hier vind je alle informatie en het patroon, in delen. Lekker makkelijk, in het Nederlands! En wat ziet het er al veelbelovend uit! Op 16 en 19 december komen de delen 2 en 3 online. Wordt vast en zeker vervolgd.


Fijne dag πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„

Liefs van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag