{ 'anonymize_ip': true }
Posts tonen met het label lentebollen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label lentebollen. Alle posts tonen

maandag 23 februari 2026

Zin in lente!

Zin in lente!


Wat een winter hebben we gehad! Ik hoop tenminste dat we het nu gehad hebben, het is natuurlijk nog maar 23 februari en  in 1986 is de 11 stedentocht geschaatst op 26 februari. Het kan dus nog altijd. Ik herinner me ook dat toen zoon 5 jaar werd, op 5 maart, er een berg sneeuw lag.... Oei, van mij mag het nu echt wel lente worden!

Geen sneeuwballen meer, hooguit sneeuwklokjes. In ieder geval lentebollen!


De basis is een gebreide "kerstbal" en ik heb hierboven Lente in schrijfletters geborduurd. Bij de volgende heb ik met averechte steken de letters in reliΓ«f gebreid.


Je kunt ook mazen of met kruissteken borduren, dat zie je in de volgende collage:


Deze lentebollen heb ik een paar jaar terug al gebreid, in deze blog lees je er meer over.

Ik pas mijn coverfoto van de blog direct ook aan, op naar het voorjaar, zin in de lente!


Inspiratie voor lente- en bloembollen vind je onder het label "lentebollen".


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 6 maart 2024

Tijd voor lentebollen

Tijd voor lentebollen


Op ons kastje in de hal vind je momenteel de lentebollen, dat had ik hier al laten zien.


Op Instagram reageerde iemand dat ze het zo'n leuk idee vond, de Arne & Carlos-ballen in deze kleurtjes. Ja, dit vind ik zelf natuurlijk ook een heel goed idee 😊 Dat idee had ik al voor ik aan deze blog begon, dus zeker meer dan 10 jaar terug!

In die tijd had ik wel een website, daar had ik wel foto's op staan van die bollen. Ik vind dat ze hier wel weer eens wat aandacht mogen hebben.


Na heel lang zoeken vond ik deze foto van januari 2012!


Ook de Valentijnsbollen maakte ik dat jaar, kijk daar hangen er 6:


Deze bollen maak je net zoals de kerstballen van Arne & Carlos, of op de manier die ik zelf gebruik, die vind je hier.

Minder lang geleden maakte ik deze lentebolletjes:


In deze blog vind je ook nog allemaal LENTE-bollen en daar staat deze foto bij:


Bloem- en lentebollen, ik houd ervan!
Allemaal inspiratie vind je onder het label "lentebollen". Dan kom je ze allemaal weer tegen.


Fijne dag πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 7 april 2021

Lente in je bol

Lente in je bol


Zo'n leuk werkje bloembollen breien! Of lentebollen 😊

Voor Breiclub.nl schreef ik hier een blog over. Die blog kwam anderhalve week terug al online, je vindt 'm hier. Toch nog wel leuk om het ook hier te laten zien. Ik maakte voor die blog een paar bollen met het woord 


LENTE! Hier heb je mijn teltekening:


Ik heb verschillende uitwerkingen gemaakt. Op deze bol heb ik het geborduurd in kruissteekjes:


Bij deze bol heb ik de letters met averechte steken gebreid, dat geeft een subtiel effect:


Vrij borduren is ook leuk! Ik heb schoonschrijfletters geprobeerd te borduren:



Weer een mooie aanvulling voor mijn bakje met voorjaarsbollen! Kort geleden maakte ik een bloembol, zie deze blog, inclusief teltekening.

Deze bollen heb ik gebreid met witte sokkenwol en ik heb sokkennaalden nr 2 gebruikt. Gemeerderd tot 40 steken en dan ongeveer 14 toeren zonder meerderingen, daarna weer minderen.

Lentebollen met bloemen en bloembollen met een lentegevoel!




Fijne dag πŸ€


Liefs van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag


donderdag 18 maart 2021

Bloembollen en lentebollen: Happy Spring

Bloembollen en lentebollen: Happy Spring


Vrijdag vertelde ik al wat over de mooie boxen van Hollands Handwerkgeluk. En dat ik een ontwerp mocht leveren voor de maartbox.
Het thema van deze box is Happy Spring en toen ik dat wist huppelde er direct een ideetje in mijn hoofd: bloembollen!

Het werd een patroon van een gebreide bol met daarop subtiele bloemen:


Leuk voor op een schaal of voor in de paastakken:


De basis van deze bollen heb ik al vaker gedeeld, zo maak ik ook kerstballen. 
Deze keer maakte ik ze niet zo groot, ze zijn gemeerderd tot 40 steken.
Hier vind je een basispatroon. Al meerder ik nu altijd in de laatste steek van de naald πŸ˜‰
Dit patroon is speciaal voor Hollands Handwerkgeluk gemaakt. Mocht je het ook willen hebben, het is tegen een kleine vergoeding verkrijgbaar via mijn Ravelry-shop.

In deze blog deel ik wel een paar andere ideeΓ«n.
Eerder maakte ik al lentebollen waarbij ik bloemen ingebreid heb, tulpen natuurlijk, en een narcis.

Nog een ideetje: een BLOEMbol:


Als je dit wilt inbreien, brei dan eerst een toer alle steken recht, na de meerderingen en voor het inbreien.
Hier is mijn teltekening voor de letters:



Als de letters klaar zijn brei je nog 2 toeren alle steken recht en daarna komen de minderingen.


Weer een bloembol erbij:



Fijne dag πŸ€


Liefs van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.


donderdag 12 maart 2020

Lentebollen

Lentebollen


Heerlijk dat het af en toe al wat lente-achtig weer is. In de tuin heb ik al heel veel lentebloemen: crocussen, narcissen, sneeuwklokjes en hyacinten, prachtig vind ik.
Buiten op de tuintafel staan een paar potjes met deze bolletjes. Als je ze binnen zet, zijn ze altijd zo snel uitgebloeid, buiten blijven ze heel lang prachtig en zo geniet ik er lekker lang van.



Wil je er binnen ook lang van genieten, dan zou je lentebollen kunnen breien. Ik schreef er een blog over voor Breiclub.nl en daarin kun je vinden hoe ik de bollen brei.
Je kunt direct een motiefje inbreien of het later erop mazen of borduren.
Op internet kun je vaak hele leuke patroontjes vinden, zoek bijvoorbeeld op strijkkralen en het motief dat je zoekt.



Bij Freppi vind je hier allemaal borduurpatronen. Ik zag al vogelhuisjes, zo leuk!



Deze bollen zijn vrij groot, maar je kunt ze ook makkelijk kleiner maken.
Ook leuk voor de paastakken!

De Breiclubblog kwam dinsdag online, je leest 'm hier. Daarin vind je de hele brei-beschrijving.


Fijne dag!


Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.