{ 'anonymize_ip': true }

maandag 11 september 2023

Roze romantische (na)zomersokjes

Roze romantische (na)zomersokjes


Onlangs had ik een koffiedate met Wietske en we kregen het over mijn huidige hobby: sokken breien. En ineens bood ik aan om voor haar ook een paar romantische zomersokjes te breien, mits ze zelf garen haalde. Wietske greep haar kans en al snel kreeg ik dit bolletje thuis bezorgd:


Durable Soqs tweed. Deze kleur heet Vintage Pink. 72% superwash wol, 25% polyamide en 3% viscose. Het bolletje weegt 50 gram, meet ongeveer 210 meter en is wasbaar tot 30º.
Ze vond het moeilijk te geloven dat daar een paar sokjes van gebreid kon worden. Dat kan makkelijk!

Ik had ontdekt dat die 56 steken die ik voor mezelf steeds aanhoud op naalddikte 3 eigenlijk wat veel is. En Wietske heeft dezelfde maat. Ik googlede op sokkenmaten en daar kwam uit dat 48 steken genoeg zou moeten zijn. Het experiment begon:



Groot voordeel: dat gaat natuurlijk lekker snel!

De hielflap heb ik opzettelijk wel 2 toeren langer gebreid, 26 toeren in plaats van 24. En daarna aan elke kant 14 steken opgenomen. Zo krijg je een iets hogere wreef.
Uiteindelijk heb ik geminderd tot ik weer 48 steken had en zo verder gebreid volgens patroon.


Ze waren best snel klaar, deze sneakersokjes:


En ze passen perfect! Dus heb ik zelf ook wat geleerd: op pendikte 3 kan ik voor maat 39 best met 48 steken breien.


Met veel plezier voor haar gebreid. Deze sokjes tellen voor september.
Wil je ze ook breien? Hier vind je het patroon in delen:
Deel 1 Het begin, boord
Deel 2 De hiel
Deel 3 De spie
Deel 4 De teen

Vind je dat onhandig, al die losse delen? Voor een kleine vergoeding koop je het hier in pdf-vorm in mijn Ravelry-store. Het is een uitgebreid patroon, met veel foto's. Ook de versie van 48 steken is in dat patroon verwerkt.

🧦  🧦  🧦  🧦  🧦  🧦  🧦  🧦  🧦

Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.


11 opmerkingen:

  1. Wat een leuke sokjes!! Dat garen gebruik ik graag voor sokken, het blijft goed en mooi, gewoon wassen in de wasmachine. Hoeveel steken je opzet is mede afhankelijk van je hand van breien. Ik brei mijn sokken bij voorkeur op naalddikte 3 (velen breien op dunnere naalden), en voor mijn smalle voeten met hoge wreef en schoenmaat 35 zet ik 52 steken op. Voor mijn dochter 56 steken (zij heeft bij de tenen een bredere voet). Waarschijnlijk brei jij vrij los, want 48 steken is weinig, maar ze passen goed, en daar gaat het om!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, je ontdekt uiteindelijk zelf precies het perfecte patroon :-) Ik brei ook graag op naalddikte 3,

      Verwijderen
  2. Mooi garen en een paar heerlijke sneaker sokjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze stokjes zijn ook leuk. Ik heb de zomersokjes ook gebreid van een wol/katoen/polyamide mengel, https://dientjes.blogspot.com/2023/08/souvenir.html
    Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, ik heb je blog nu ook aan mijn lijstje te volgen blogs toegevoegd :-)

      Verwijderen
  4. mooie sokken. Handig dat je de sokken al eens hebt gemaakt en dat je daardoor al weet wat je wilt aanpassen. Dus patronen herhalen heeft echt zin.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lieflijke sneakersokjes, vooral de kleur. Handig te weten dat je nu met minder steken toch dezelfde maat kan breien.

    BeantwoordenVerwijderen