{ 'anonymize_ip': true }
Posts tonen met het label vogelhuisje. Alle posts tonen
Posts tonen met het label vogelhuisje. Alle posts tonen

donderdag 27 februari 2025

Uit het archief: gehaakte vogelhuisjes

Uit het archief: gehaakte vogelhuisjes


's Ochtends vroeg hoor ik af en toe al weer vogels. Die hebben ook zin in het voorjaar volgens mij. Ik ook! Ik struinde rond in mijn online archief en vond een mooi haakproject terug.


Deze leuke vogelhuisjes, ik heb ze nog steeds! Gehaakt in 2014. In deze blog vertel ik er over en vind je allemaal links naar de patronen die ik gebruikte en ik beschrijf wat aanpassingen. De links werken allemaal nog, best bijzonder na zoveel jaar!


In deze blog zie je veel meer foto's van de pastelkleurige versie. De huisjes zijn aan beide kanten ook heel anders. Echt een leuk patroon om je restjes voor te gebruiken!

Meer inspiratie op het gebied van vogelhuisjes vind je onder het label "vogelhuisje".


Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.


maandag 6 maart 2023

Breien en haken voor Pasen

Breien en haken voor Pasen


Ook deze maand voeg ik weer patronen toe aan m'n Ravelry-winkel.

Over iets meer dan een maand is 't Pasen, daarom vind ik het leuk om deze ontwerpen weer eens te laten zien.


Gebreide en gehaakte vogelhuisjes en eitjes!

Ik heb de patronen nu in twee sets verdeeld, een brei- en een haakset.


Hierboven zie je de nieuwe foto's die ik maakte, van de gebreide vogelhuisjes en de eieren.
Hieronder het gehaakte vogelhuisje en de gehaakte eieren:


Beide sets zijn verkrijgbaar tegen een kleine vergoeding in de Ravelry-shop. En per verkocht patroon gaat er een klein bedrag naar Stichting Alzheimer.

Op mijn blog vind je trouwens ook genoeg gratis patronen met paasideetje. Kijk voor inspiratie zeker even onder het label "Pasen".


Fijne dag 🥚🍀🥚🍀🥚

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

maandag 30 maart 2020

Thuis huisjes maken

Thuis huisjes maken


We zijn veel thuis, het is niet anders. 
Voor Breiclub.nl schreef ik een blog waarin ik mijn patroontje deel voor dit gehaakte huisje:


Dat patroontje maakte ik al in 2013 en ik had het ook al eens in deze blog gedeeld. Leuk genoeg om nog eens te laten zien. 
Je kunt allerlei variaties maken en ze steeds weer anders "aankleden", met deurtjes, ramen, bloemetjes etc. Je kunt borduren, kralen, lovertjes of knoopjes gebruiken. Leuk om je fantasie te gebruiken!


Ik heb wel meer huisjes gemaakt, ook gebreide. Op zich zijn dat variaties op de gebreide kerstballen. Een ribbeltje als begin van het dak en af en toe een toer zonder minderingen om het dak wat langer te maken, dat geeft al een heel andere vorm.


Leuk om het huis in lentesfeer te brengen of in paasstemming.
De Breiclub-blog kwam gisteren online, je vindt 'm hier.

Ik kwam in een "winkeltje aan de weg" bij een dagbestedingsplek deze leuke krans tegen:


Erg leuk, deze hangt nu bij ons voor 't raam naast de voordeur.
Heb jij je huis ook al wat opgefleurd met versiering?


Pas goed op jezelf en op je naasten! Samen maken we er het beste van 🍀
Fijne dag!


Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

vrijdag 11 oktober 2019

Crea 5219 ROAD

Crea 5219 ROAD


Vandaag begin ik met de quote van de week:

Wherever you go,
go with all
your heart

Confucius

Daar staat geen ROAD in en toch gaat het zeker over een weg die je gaat.


Deze blog schreef ik al voordat ik op vakantie ging. Tijdens de vakantie maakte ik met echtgenoot vele wandelingen. Ik stuurde deze foto via whatsapp naar de familie:





 Mijn zusje reageerde met: "Het lijkt wel een hartje van blad, aan het einde van pad op de foto!" Ik had het nog niet gezien, maar 't klopt! Perfect bij de quote ❤️

Mijn nichtje (→Saskia borduurt) is kort geleden verhuisd, naar het buitenland. Helemaal naar België, leuk hé!
Ze woonde al in 't zuiden des lands en dan schijnt het heel erg voor de hand te liggen om te gaan studeren in Antwerpen.

Om haar nieuwe onderkomen wat op te leuken bedacht ik dat ik een slingertje kon maken.


Drie vijfhoekjes in de Nederlandse kleuren en drie in de Belgische kleuren, daar begon het mee.


Het werden huisjes: de Nederlandse vijfhoeken kregen een oranje dak en de Belgische een rood dak. Zo zijn het kleine huisjes. Het patroon kun je overigens hier vinden.


Zie je het? Een van de hartjes die ik woensdag liet zien voegde ik toe. Eerst overwoog ik een roze hartje te haken, maar dat zou er wel heel erg uit knallen. Het is een samenvoeging geworden van de kleuren van beide vlaggen: rood is een gezamenlijke kleur. Wit komt van de Nederlandse kant en geel van de Belgische.


Ik reeg alles aan "bakkerstouw", driekleurig. Ik kocht het vorig haar op de Kreadoe.

De slinger stuurde ik met een kaartje naar het nieuwe adres van m'n nichtje. Met het advies dat ze zelf de sllingers moet ophangen om van het leven een feestje te maken. En: Home is where the heart is.


Je zag net hoe mijn weg liep om dit slingertje te maken.
Ik maakte het voor deze speciale fase op de weg in het leven van m'n nichtje.

Nog een vakantiefotocollage van wegen. We waren op dat kruispunt, in 't midden en naar alle vier kanten was zo'n mooie bosweg!


Zo, en nu ben ik heel benieuwd naar waar anderen aan dachten bij het woord van de week. Kijk je mee?
Hier is mijn lijstje met linkjes:



Wil je wat vooruit kijken naar de volgende woorden? Hier vind je de lijst! 




Fijne dag en een heel fijn weekend. Geniet ervan en denk aan de happy momenten🍀!


Liefs van De Breimeisjes!



Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

donderdag 23 mei 2019

Terugblik op donderdag: vogelhuisjes

Terugblik op donderdag: vogelhuisjes

Vorige week kreeg ik een mailtje van Maria met een leuke foto die me inspireerde tot de terugblik van vandaag.
Dit leuke vogelhuisje haakte ik in 2014.




 Er hangt nog een leuke slinger met bloemen en eitjes onder. Ik heb allemaal oude foto's opgezocht, hier zie je de slinger goed:


En zo ziet dat er dan uit:




















Ik haakte twee versies, ik heb ze ook vaak voor het raam gehangen, maar nu liggen ze al een tijdje boven. Ze zijn nog steeds mooi.



In deze blog vind je allemaal links naar patronen, die het zowaar nog doen! En er staan ook aanwijzingen van mezelf in.


En dit is de foto die Maria me stuurde:



Ik ben benieuwd waar Marjan op terugblikt.
En vind je dit ook een leuk thema om aan mee te doen? Ik plaats graag een linkje, laat het maar weten!


Fijne dag!



Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.


vrijdag 8 maart 2019

Van vogelhuisjes en eitjes

Van vogelhuisjes en eitjes


Het is alweer zo'n twee jaar geleden dat ik voor Breiclub.nl een aantal kleine patronen bedacht voor Pasen.
Leuk om ze weer eens te laten zien:


Het zijn patronen voor vogelhuisjes, je ziet hierboven een gehaakte in het midden, de andere twee zijn gebreid. Op de volgende foto zie je de achterkant van het rechter huisje:


En het zijn gehaakte én gebreide eitjes:



De patronen hiervan kun je nu ook vinden in mijn Ravelry-winkel.

Gratis Paas-patroontjes kun je ook vinden op de blog 😉
Zo vind je hier een patroon van een "lente-huisje".
En de linkjes naar de gehaakte en gebreide kipjes plaatste ik kort geleden al, kijk hier maar even.
En onder het label "Pasen" vind je vast nog meer inspiratie.

Fijne dag en ook wil ik je graag een heel fijn weekend wensen. Geniet ervan en denk aan de happy momenten🍀!



Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

vrijdag 14 april 2017

Kleurrijke lentekriebels

Kleurrijke lentekriebels


Misschien was het al opgevallen: dat geborduurde vogeltje op een gebreid vogelhuisje dat op de titelfoto van april te zien is:


Ik maakte het voor Breiclub.nl en dat was niet het enige, ik haakte een aantal eieren:


breide eieren:


en maakte dus wat vogelhuisjes:


Leuk voor Pasen en je kunt ze nog lang laten hangen, want in mei leggen alle vogels een ei, dus ook dan is 't nog heel passend! Ze staan sinds deze week online bij de breiclub.nl.

Het gehaakte vogelhuisje is een variatie op dit patroon
De gebreide versie zijn eigenlijk variaties op gebreide ballen.
De huisjes kun je naar eigen inzicht versieren met kraaltjes, lovertjes of borduurwerk. Het vogeltje wilde ik eerst gaan mazen, maar eigenlijk vond ik het leuker om er kruissteekjes voor te gebruiken en dat werkt dus prima 😊


Het patroontje van het vogeltje vond ik op internet. 


Mooi voor in de paastakken! Je kunt er ook bijvoorbeeld een mobile mee maken.


Leuk, zulke kleine werkjes, je kunt er ook mooi restjes mee wegwerken. Of je haalt allemaal nieuwe voorjaarskleuren, dat is helemaal iets om happy van te worden: nieuwe bolletjes 😊
Meer ideeën van De Breimeisjes voor Pasen vind je onder het label "Pasen".

Nog even een poppendag-gerelateerd nieuwtje: Tineke start dinsdag met een CAL, je kunt dan poppen haken. In deze blog vertelt ze erover en ook kun je vast zien wat je nodig hebt, mocht je mee willen doen. Dinsdag vind je uiteraard haar blog ook terug in het rijtje met blogs met poppennieuws.

Graag wens ik jullie allemaal een heel fijn en vrolijk Paasweekend! Met happy momentjes!



Liefs van De Breimeisjes!



Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

woensdag 29 maart 2017

Club en rommelen op de rommelmarkt

Club en rommelen op de rommelmarkt


Afgelopen vrijdag had ik een "drukke" dag. 's Ochtends club en 's middags naar de 
 BVR in Sneek. Dat staat voor Bazar Veiling Rommelmarkt en gaat uit van een kerk (hier is hun website). De opbrengst is altijd voor een goed doel en je betaalt ook entreegeld. Ik vind het altijd leuk om even te gaan kijken. Soms vind je wat en een andere keer hoef je niks. En dat is allebei goed: als ik wat vind, dan ben ik blij met m'n aankopen. Vind ik niks, dan weet ik dat ik ook niet extra "rommel" in huis krijg 😊

Nu vond ik wel wat!
Ik kocht een plantje, een driekleurig viooltje. Dat heb ik thuis direct in dit vogelhuis-bloempotje gezet. Dat kwam ook al eens van een kringloop trouwens! 


En ik vond dit leuke vogelhuisje:


Het is te klein voor vogeltjes, maar ik vond het zo mooi gemaakt! Voor 50 cent mocht ik het meenemen! En ik heb wel wat met vogelhuisjes. Ik probeer er niet al te vaak aan toe te geven, maar soms.... dan kun je er gewoon niks aan doen, hé (onder het label vogelhuisjes vind je nog veel meer vogelhuisjes op m'n blog).

Ik vond ook drie prachtige engeltjes die ik graag adopteerde:


En deze vissenhanger nam ik ook nog mee, die hangt al aan de schutting:


Helemaal blij mee!

En club was ook heel leuk! Heerlijk aan de koffie (met chocola), lekker bijkletsen, Lydia aan de haak en ik had een breiwerkje mee. Dat breiwerkje laat ik een andere keer zien. 
Lydia haakt aan een poncho. Ze had groen gemêleerd garen gekocht en thuis besloot ze om er ook wat effen banen aan toe te voegen, gewoon uit voorraad. Erg leuk!


Er zit al een baan ecru in en een baan met een heel licht groenachtig tintje. En ze doet er waarschijnlijk ook nog een baan donkergroen in.


Ze was vrijdag al best ver:


Een leuk project!



Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

maandag 14 november 2016

Winterhuisje

Winterhuisje


En ja hoor, hier is de wintereditie van het vogelhuisje!


Vorige week liet ik de herfsteditie zien. Het huisje van deze wintereditie haakte ik precies zo als die van de herfst, alleen gebruikte ik nu acryl en ik gebruikte rood. Dat vond ik wel goed bij de winter passen.

Het dakje haakte ik met wit en ik deed dat anders.


In de volgende beschrijving staan de meerderingen steeds op dezelfde plaats, je kunt ze ook zo verdelen dat ze steeds op een andere plaats komen. Dat geeft een ronder effect.

Begin met 2 lossen of een magische ring.
toer 1: in de 1e losse of de magische ring : 8 x 1 vaste.
toer 2: in iedere steek 1 vaste (8)
toer 3: in iedere steek 2 vasten (16)
toer 4: in iedere steek 1 vaste (16)
toer 5: in iedere steek 1 vaste, maar in elke 4e steek 2 vsten. (20)
toer 6: in iedere steek 1 vaste, maar in elke 5e steek 2 vasten (24)
Zo ga je door, in iedere toer 4 steken meerderen, tot je 44 vasten hebt (dus in iedere 10e steek 2 vasten). Dan is het dak groot genoeg om vast te zetten op het huisje en steekt het toch wat over. Haak er dan nog een onregelmatige rand aan, ik deed maar wat:
- 1 vaste, half stokje, 2 stokjes in één steek, half stokje, vaste
- 5 lossen, in de tweede losse vanaf de haaknaald 1 halve vaste, in de volgende steken vasten, tot je weer bij de dakrand bent, 1 halve vaste in de dakrand
- sla 2 steken over en haak in de volgende steek 6 stokjes, sla 2 steken over en haak in de volgende steek 1 halve vaste
- haak 6 lossen, haak in de derde losse vanaf de haaknaald (1 vaste, 1 half stokje, 2 stokjes), haak in de volgende lossen ieder 1 vaste, 1 halve vaste in de dakrand
Wissel dit naar eigen inzicht af en varieer op gevoel!


Het dak zet je vast op het huisje en als het bijna dicht is, vul je het op met bijvoorbeeld fyberfill.


Als “deurtje” kun je een rondje haken, 12 stokjes in een magische ring.



Je kunt er nog een ophanglusje aanmaken. Ik haakte 30 lossen en maakte daar de lus van. De begin- en einddraad gebruik je om de lus vast te zetten op het huisje.

Verder versieren met blaadjes, een eikeltje, glitters, sterren, wat je maar wilt!


Zelf heb ik er hulstblaadjes op vast gezet. Met kleine belletjes als besjes. Het patroon van het blaadje volgt deze week nog. Je vindt het patroon hier.

Hier kun je trouwens het lentehuisje vinden. En ooit komt er ook een zomereditie! Een heuse vier-seizoenen-serie gaat dit worden :-)

Vorige week was de handwerkavond en ik had de patronen mee van dit huisje en van de herfsteditie en ook van de blaadjes. Er is een start gemaakt met verschillende huisjes én er zijn hulstblaadjes gehaakt. Ik heb deze keer geen foto's gemaakt tijdens de workshop. De patronen spraken wel aan, altijd leuk voor ons :-)

Dit jaar nog een keer handwerkavond, in december. Lydia en ik gaan uiteraard nog "vergaderen" over het patronenpakketje. Deze keer heeft iedereen huiswerk: we hebben afgesproken dat we allemaal een kleinigheidje maken voor alle anderen, zodat we allemaal met een tasje leuke cadeautjes naar huis gaan. En het hoeft niet gehaakt, maar het mag natuurlijk wel! Ik ben zelf al druk bezig en heel benieuwd wat iedereen bedenkt!


Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

woensdag 9 november 2016

Herfsthuisje

Herfsthuisje


Een tijdje terug plaatste ik hier het patroon van een vogelhuisje in lentesfeer op de blog. Ik schreef toen al dat ik inspiratie kreeg voor o.a. een herfst-editie en in de reacties schreef Esther van Pippa's Hus dat het ook leuk zou zijn om het dak rood met witte stippen te doen. Dát liet me niet meer los :-)


Het was allang klaar, maar dit patroontje nam ik mee naar de handwerkavond van afgelopen maandag, daarom had ik het hier nog niet laten zien. Onze aanhaaksters krijgen altijd de primeur natuurlijk.

Het huisje haakte ik met een lichte kleur. Verdeel de meerderingen over de toeren, zodat het niet steeds op dezelfde plek is. Op die manier wordt het wat ronder. Het zijn steeds 4 meerderingen per toer. Ik geef hier een schema, maar het is niet erg als je er iets van afwijkt. 



Toer 1: begin met een magische ring en haak daarin 6 vasten

toer 2: in iedere v. 2 v. (12 v.)

toer 3: in de eerste vaste 1 vaste, *in de volgende steek 2 vasten, in de volgende 2 steken elk 1 vaste*. Herhaal van * tot * 3 x, bij de laatste slechts 1 vaste na de meerdering.(16 v.)
toer 4: *in de eerste 3 steken elk 1 vaste., in elke 4e steek  2 vasten*, herhaal van * tot * nog 3 x. (20 v.)
toer 5: in de eerste 2 steken elk 1 vaste, *in de volgende steek 2 vasten, in de volgende 4 steken elk 1 vaste*. Herhaal van * tot * 3 x, bij de laatste x slechts 2 vasten na de meerdering. (24 v.)
toer 6: in iedere v. 1 v., maar in elke 6e v. 2 v. (28 v.)
toer 7: in de eerste 3 steken elk 1 vaste, *in de volgende steek 2 vasten, in de volgende 6 steken elk 1 vaste*. Herhaal van * tot * nog 3 x, bij de laatste x slechts 3 vasten na de meerdering. (32 v.)
Haak vervolgens een aantal toeren zonder meerderen. Ik haakte er nog zes. Sluit af met een halve vaste. Je hoeft het niet heel netjes af te werken, omdat je de draad naar binnen kunt doen als je het dak erop bevestigd.


Het dak haakte ik bij de herfst op dezelfde manier als het huisje, alleen meerderde ik nog een paar keer, tot ik 44 steken had. Dan is het dak groot genoeg om vast te zetten op het huisje en steekt het toch wat over. Sluit af met een halve vaste en hecht af. Ik koos rood, maar een andere paddenstoelkleur is ook leuk natuurlijk. Met wit kun je wat stippen borduren, bijvoorbeeld met Franse knoopjes.


Het dak zet je vast op het huisje en als het bijna dicht is, vul je het op met bijvoorbeeld met fiberfill.

Als “deurtje” kun je een rondje haken, 12 stokjes in een magische ring.
Je kunt er nog een ophanglusje aanmaken. Ik haakte 30 lossen en maakte daar de lus van. De begin- en einddraad gebruik je om de lus vast te zetten op het huisje.

Verder kun je het huisje nog versieren met van alles. Ik haakte een eikeltje en wat eikenblaadjes. Ik vond hiervoor Engelstalige patroontjes, hier.

Er zijn veel meer patroontjes te vinden op 't internet, kijk ook even hier bij Freppi.

De blaadjes en het eikeltje heb ik op 't dak vast gezet en zo wordt het een echt herfsthuisje:

En er volgt zeker nog een wintereditie :-)

Update: inmiddels is er ook een wintereditie. Het wordt vast een complete vier-seizoenen-serie :-)
Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.