{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 28 september 2016

De verhuizing van een vogelhuisje

De verhuizing van een vogelhuisje


De website van debreimeisjes.nl gaat in de verbouwing en daarom ben ik een aantal dingen aan het "verhuizen". Patronen van mezelf bijvoorbeeld en dat is de reden dat deze vogelhuisjes vandaag hier in de blog staan:


Het middelste en rechter huisje zijn gehaakt naar patronen uit het boekje "Zoetigheden haken" van Astrid Meeuwsen Veen. Het linker huisje is een variatie van mezelf.
Je haakt het spiraalsgewijs en ik gebruik de volgende afkortingen in het patroon: 

l. = losse

v. = vaste

hv. = halve vaste



Huisje:
Begin met 2 l. Update: ik bedenk nu dat ik vandaag de dag altijd met een magische ring zou beginnen :-) Dát kan natuurlijk ook! En dat geldt dan uiteraard ook voor het dak!
toer 1: in 1e l. 6 x 1 v.
toer 2: in iedere v. 2 v. (12 v.)
toer 3: in iedere v. 1 v., maar in elke 3e v. 2 v. (16 v.)
toer 4: in iedere v. 1 v., maar in elke 4e v. 2 v. (20 v.)
toer 5: in iedere v. 1 v., maar in elke 5e v. 2 v. (24 v.)
toer 6: in iedere v. 1 v., maar in elke 6e v. 2 v. (28 v.)
toer 7: in iedere v. 1 v., maar in elke 7e v. 2 v. (32 v.)
Haak vervolgens een aantal toeren zonder meerderen. Ik haakte er nog zes. Sluit af met een h.v. Je hoeft het niet heel netjes af te werken, omdat je de draad naar binnen kunt doen als je het dak erop bevestigt. 

Dak
Begin met 2 l.
toer 1: in de 1e l.: 8 x 1 v.
toer 2: in iedere v. 1 v.
toer 3: in iedere v. 2 v. (16 v.)
toer 4: in iedere v. 1 v. (16 v.)
toer 5: in iedere v. 1 v., maar in elke 4e v. 2 v. (20 v.)
toer 6: in iedere v. 1 v., maar in elke 5e v. 2 v. (24 v.)
Zo ga je door tot je 44 vasten hebt (dus in iedere 10e v. 2 v.) Dan is het dak groot genoeg om vast te zetten op het huisje en steekt het toch wat over. Sluit af met een halve vaste en hecht af.


Een ophanglusje kun je maken met 51 losse en daarop 50 halve vaste of een gedraaid koordje. Een lintje is ook leuk. Dit kun je eerst vastzetten aan het dak.

Het dak zet je vast op het huisje en als het bijna dicht is, vul je het op met bijvoorbeeld fiberfill.


"Deur"
Heet het deur bij een vogelhuisje? Je kunt gewoon een rondje haken. Ik deed het zo: 
8 lossen, (1 = keerlosse),
toer 1: 7 vasten
toer 2: 1 keerlosse, 7 vaste
toer 3: 1 keerlosse, 7 vaste
toer 4: in de vierde vaste: 9 dubbele stokjes.
Afhechten.
Het deurtje zet je vast op het huisje.

Versier het eventueel met kleine bloemetjes of kraaltjes en pailletten!
Ik haakte o.a. : 5 l., in de 1e l. 1 v., *4 l., weer 1 v. in die 1e l.*, en van * tot * nog 1 of 2 of 3 x herhalen. 
Je kunt ook dat aantal lossen variëren. 


En dit vogelhuisje is heel lente-achtig, ik haakte het in februari 2013, maar je zou nu ook een herfsteditie kunnen maken. En hoe leuk zou het zijn in wit met rood en dan een hulstblaadje erop! Ik krijg al weer allemaal ideeën, het is maar goed dat ik het patroon voorlopig heb veilig gesteld :-)

Update: Inmiddels is er een herfsteditie online én een wintereditie! Het wordt een heuse vier-seizoenen-serie!


 Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

9 opmerkingen:

  1. Ook leuk als herfsthuisje b.v. een dakje met rood en witte stippen. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een drukte, die website verbouwing! Succes ermee!
    De vogelhuisjes zijn leuk!
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Best leuk dat er een paar gouwe ouwe voorbij komen!
    Voor mij zijn ze nieuw...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, schattig! En ik die dacht dat ik van mijn huisjes-manie verlost was, nu heb ik alwéér kriebels om huisjes te haken!
    Echt leuk!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een schattige vogelhuisjes. Wil ik ook een keer maken! Succes met de verhuizing. groetjes, Mariam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk. Ik kreeg zowaar weer even een lentegevoel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke huisjes, bedankt voor het delen van het patroon :)
    Een heel werk je blog veranderen, veel succes, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen