{ 'anonymize_ip': true }

maandag 5 september 2016

Perenjam extra

Perenjam extra


Perenjam, ik ben er dol op. Jaren terug kochten we het in Frankrijk, maar tegenwoordig zie ik het niet meer in de Franse winkels. Misschien vielen de oogsten tegen of verdwijnen de peren in de perencider. Ook best lekker trouwens :-) 
Perenjam kun je prima zelf maken en als je dan toch bezig gaat, dan heb je zo een aantal potten klaar. En dan heb je ook een leuk cadeautje in huis. Voor toffe peren.

Zo'n cadeautje wordt nog leuker met een mooi gehaakt kleedje op het deksel. Dat heb ik al vaker gedaan (kijk bijvoorbeeld hier, hier en hier)

Deze keer maakte ik een ster:


Ik begon met een ster van Dinah, deze. Daarna heb ik er eerst een randje vasten omheen gehaakt en toen een rij met stokjes met steeds 2 lossen ertussen. Op de punten van de ster haakte ik *1 stokje, 2 lossen, 1 stokje, 2 lossen, 1 stokje*.
UIteindelijk nog een randje vasten rondom. 


Door de punten haalde ik een mooi groen lint en daarmee kun je het kleedje op de pot vastzetten.


En zo kon dat peertje ook mooi aan de pot gehangen worden :-)

Zelf heb ik nog maar een pot perenjam, niet eens helemaal vol. Ik ga binnenkort weer nieuwe maken! Toevallig hoorden we zaterdag in het journaal dat de kwekers aan het telen waren met de peren, vanwege de regen die verwacht werd. Wij hebben toen ook direct nog even geoogst. Dus wie weet, maak ik binnenkort perenjam van eigen oogst!


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.


14 opmerkingen:

  1. Perenjam. Nog nooit geproefd. Misschien is dat de oplossing voor alle grote peren in mijn perenboom.
    Jouw perenjampotje is gevuld met lekkere jam en ziet er prachtig uit. Het kleine peertje maakt het helemaal af.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geef jullie graag een compliment voor jullie leuke blog en mooie creaties. Lees even dit berichtje: http://www.bitofcolor.nl/2016/09/one-lovely-blog-award.html (zonder verplichtingen hoor)

      Geniet van deze dag, Margaret

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je compliment, Margaret!

      Verwijderen
  2. perenjam ken ik ook niet maar wel een leuk potje zo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk niet dat ik ooit perenjam ga maken....:-))
    Maar ik ga wel onthouden dat een potje zo heel mooi opgeleukt kan worden... :-))
    Groetjes, en succes met jam maken!
    Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zal denk ik ook geen perenjam maken maar ook ik heb van die leuke Franse potjes! Ik ga ook maar eens aan de slag! XX ESther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammie, perenjam! Heb dit járenlang gekookt, echt een heerlijk recept, met rozijntjes erin ;o) Hmmm.. je brengt me op een idee! Het gehaakte kleedje maakt van dit potje echt een cadeautje, leuk :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een super leuk kado zo, perenstroop is ook heeeeerlijk
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Perenjam ken ik niet, maak wel bijna ieder jaar bramenjam, maar dat lijkt me best lekker? Zal ik toch eens proberen. Leuk kleedje, maakt zo'n potje net even af!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er heel mooi uit zo! En wat origineel: een sterretjes ipv een rondje!
    Ons perenboompje gaf deze zomer maar 3 peertjes, maar ik hoop volgend jaar ietsje meer, want perenjam is overheerlijk!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb wel eens perenjam geprobeerd te maken (zonder recept, zoals meestal, daar ben ik te "lui" voor), maar toen was het meer perenmoes dat erg op appelmoes leek. Jam lijkt me erg lekker. Het potje is zo echt een prachtig cadeautje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oww heb dit jaar heel veel peren.. ze zijn nog niet echt rijp.. keihard nog.. dus ik laat ze nog even hangen.. maar zou je alsjeblieft je recept willen delen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, dat is niet zo moeilijk! Ik koop een pak geleisuiker en volg de gebruiksaanwijzing! Ik had deze keer de halfzoete, dan moet er anderhalve kilo peren bij. Ik sneed ze klein. Een volgende keer wil ik een deel pureren, maar ik laat ook zeker een deel in stukjes. En ik heb er wat citroensap in gedaan.

      Verwijderen