{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 16 september 2016

De schelpen-omslagdoek

De schelpen-omslagdoek


Tijdens de vakantie had ik een brei- en een haakwerkje mee. Uiteindelijk heb ik toen alleen maar gehaakt en dat kwam door het mooie garen

Trendytwist, gemaakt door Trendywol, Bolsward.
100% Biokatoen. Wasbaar op 30 graden, wolwasprogramma.

en door het patroon van de schelpen.
Thuis had ik een heel klein beginnetje gemaakt:


In ons weekje Frankrijk groeide het tot hier:

Even een foto van dichtbij:


Er zat dus al blauw in, de laatste kleur van de bol. Ik vond het heel spannend: hoe groot zou het uiteindelijk worden?


De hoogte is ongeveer 85 cm en de breedte ongeveer 170 cm. Ik heb 15 randen met Sint Jacobsschelpen gehaakt en als laatste toer nog een toer halve stokjes met lossen. Dit patroon is mooi zonder speciale rand. Ik had nog een paar meter over en kon de doek zo nog een heel klein beetje groter maken.


Mijn schoonzusje betaalde het garen en ik haakte de doek en zo hadden we samen een mooi cadeau voor iemand die belangrijk is in mijn schoonfamilie. Die persoon heeft zelf de kleuren uitgezocht bij Trendywol in Bolsward. Je kunt daar namelijk zelf je eigen bol laten draaien in de kleuren die je zelf heel mooi vindt. Mijn schoonzusje en ik waren er allebei weg van! Dit hadden we zelf ook kunnen kiezen!

In deze fotocollage zie je het kleurverloop groeien:


Zelf vond ik de doek nog iets te klein. Gelukkig is de ontvangster zelf nogal klein, zij vindt 'm mooi aan de maat! 
Het is wel heel leuk om te weten dat als je net te weinig garen zou hebben van zo'n bol Trendytwist, het altijd mogelijk is dat er nog wat bijgemaakt wordt. Dat vertelde Lolkje van Trendywol mij. Heel fijn, want vooraf is het lastig in te schatten hoeveel je nodig zult hebben. Op dit moment ligt de omslagdoek daar in de winkel trouwens, dus als je in de buurt van Bolsward woont, zou je 'm kunnen gaan bekijken.

Ik gebruikte een bol Trendytwist van ca. 900 meter, dat weegt ongeveer 250 gram. Ik haakte met haaknaald nr. 4.
De Sint Jacobsschelpen haken heel prettig. Hier vind je het patroon dat ik gebruikte (er zijn meerdere beschrijvingen online overigens). Ik was vooraf een beetje onzeker, omdat je in de derde toer van het patroon eigenlijk iets minder steken hebt dan in de tweede toer, maar 't komt helemaal goed. Ik heb weinig vergissingen gemaakt en hoefde maar heel zelden iets uit te halen, gelukkig. Ik vond het ook erg leuk om deze doek tijdens onze vakantie aan de Franse kust te maken.

En heb ik nog een haaientand gevonden?
Nee, wel een paar schelpen:



Nog even een foto van de gehaakte schelpen, omdat de kleuren zo mooi matchen met de hortensia :-)



Heel happy met dit resultaat en er was nog iemand heel happy mee :-)




't Is weer vrijdag vandaag, dus: fijn weekend allemaal! En denk aan de happy momentjes!



Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

19 opmerkingen:

  1. Echt prachtig, en zeker omdat jullie er iemand zo blij mee hebben gemaakt! Wat leuk dat je zelf je kleuren kunt samenstellen, dat lijkt me overigens best moeilijk ;o) Ik ben nu zelf voor de tweede sjaal met Unicat bezig, het lijkt me ongeveer hetzelfde garen. En nu? Opnieuw een sjaal met eigen kleuren? Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begreep van Lolkje dat de Unikat bollen met blauw altijd het eerste weg waren. Dat was voor haar een reden om deze bollen te gaan verkopen. Op zich kies je natuurlijk maar een paar kleuren. De mooie overgangen maken het zo prachtig. Zelf wil ik ook zeker een keer zo'n mooie bol kopen. Nog wel even wachten, want ik heb nog genoeg lopende projecten ;-)

      Verwijderen
  2. Mooi geworden! Het idee om zelf een bol te kunnen maken met je favoriete kleuren is erg leuk. Helaas woon ik te ver weg daarvoor...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk wel dat je op meerdere plaatsen in Nederland zo'n zelf samengestelde bol kunt kopen.

      Verwijderen
  3. Oh wat is hij mooi geworden, het blijft telkens weer verrassend met dit verloopgaren, maar elke keer weer mooi resultaat, mooi patroon ook!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wow wat mooi, volgens mij heb ik hetzelfde patroon liggen maar heet het anders :) heerlijk haken met verloop garen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige sjaal Akkelien. Het garen lijkt op Unicat. Daar heb ik ook een sjaal mee gehaakt en dat werkt ook zo fijn. Mooi patroon en mooi kleurverloop, daar zal de ontvangster vast heel blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt heel erg mooi geworden, wat een leuk garen :)
    Fijn weekend Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, echt prachtig kleur verloop en een mooi patroon maakt het compleet. Staat echt schitterend bij die hortensias.
    wat zal ze er blij mee zijn.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie sjaal ik vind de kleuren zo mooi! En inderdaad prachtig bij de hortensia. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is een hele mooie sjaal geworden! Mooi dat schelppatroon. Dat lijkt me ook wel leuk haken. Nog mooier maakt de wol het die je dan zelf op kleur mag bepalen. Heel bijzonder. (Leuk dat hij nu in die winkel ligt). Wauw, die haaientand. Best een grote hè!?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat origineel om zo samen een kado te geven, prachtig en gelijk van zoveel waarde
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie doek! Mooi verloop van de kleuren, maar ook een mooi patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ontzettend mooi, en zo knap gemaakt! De kleuren vind ik ook prachtig!
    Heel fijn weekend! Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige omslagdoek. Ik heb het patroon ook. De eerste omslagdoek van ander patroon is ook al klaar, maar ik ben zo ongeduldig hiermee. Hoe groter de doek, hoe ongeduldiger, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi patroon! Zeker in die kleurstelling....
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schitterend! Ik houd zo ontzettend van die kleur...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat is dat een mooi garen en die kleuren, super.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw, die omslagdoek ziet er mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen