{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 15 september 2016

Een onderzetter, maar dan anders

Een onderzetter, maar dan anders


Hoe noem je dat eigenlijk, zo'n kleedje op een pot jam? Geen idee! Echt handig zijn ze ook niet natuurlijk, maar als je een pot jam cadeau geeft, wordt het wel een leuker cadeautje :-)

Ik had nog één pot perenjam in m'n voorraadje en ik had een cadeautje nodig.
Deze keer pakte ik het boek Kant haken van Sascha Blase-Wagtendonk erbij en bekeek de doily en de mandala, maar koos uiteindelijk voor de onderzetter. Ik vond nog een restje garen:


Echt een restje, want ik had de hele onderzetter niet kunnen haken, volgens het patroon. Ik had zelf al een andere laatste ronde bedacht, maar moest zelfs die aanpassen. Toen lukte het wel:


Voor als je het boekje ook hebt en mijn variatie wilt weten: Ik haakte in de vijfde toer een paar halve vasten tot ik in het het eerste 5-lossenboogje kwam, daar begon ik met een "beginstokje" (je kunt ook 2 lossen doen), daarna 2 stokjes, 2 lossen, 1 halve vaste in de 1e van die 2 lossen, 2 stokjes, 1 half stokje. *In het 3-lossenboogje haakte ik 1 half stokje en in het volgende 5-lossenboogje (1 half stokje, 2 stokjes, 2 lossen, 1 halve vaste in de 1e van die 2 lossen, 2 stokjes, 1 half stokje)* Van * tot * herhaal je tot je rond bent, als laatste 1 half stokje in het laatste 2-lossenboogje en sluit de toer af. En nog even afhechten!

Ik had eerst steeds 3 stokjes in plaats van 1 half stokje en 2 stokjes, maar toen kwam ik net wat garen te kort. Eigenlijk heb ik dus al weer twee variaties op die onderzetter bedacht en ik had nog wel meer ideeën. Het is een inspirerend boekje :-)


Een lintje erdoor en een etiket op de pot en klaar!



Meer kleedjes die ik voor op jampotten maakte, vind je onder het label perenjam

En mijn recept is zo: ik ga naar de winkel voor een pak geleisuiker. Je hebt twee varianten, een "gewone" en een minder zoete. Ik volg de aanwijzingen op 't pak. Bij de eerste kan een kilo fruit, bij de tweede anderhalve kilo. Ik schil en snijd de peren en dan gaat alles in een pan. Ik doe er meestal ook wat citroensap bij, ik heb er ook wel eens een appel bijgedaan, als na 't schillen bleek dat de hoeveelheid peren veel minder was dan ik verwachtte.
Een volgende keer ben ik van plan om de helft van het fruit te pureren, de andere helft laat ik in stukjes.
Het hoeft maar kort te koken en daarna giet ik het in schone jampotten. Die sluit ik af en dan zet ik ze even op de kop en daarna weer gewoon. 



Nog even dit: vanmiddag ga ik naar de bieb, van 14.30 - 16.00 uur is daar de Haak-maar-aan-middag


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

6 opmerkingen:

  1. Dat is weer een gezellig dekseljasje :-) Ik heb toevallig net even gegoogeld naar perenjam, ze hangen er zo mooi bij, dat wordt bijna oogsten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk joh! Ik heb deze week voor het eerst kweeperenjam op, ook héél lekker!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een topper. Is het ook maar hoe dat echt heet weet ik ook niet. Dekselkleedje? Pothoedje? Zeg jij het maar...

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk zelf gemaakte jam.Zo kreeg ik tijdens de vakantie in Duitsland kweeperen en sleedoorngelei.Heel oude soort vruchten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk. Mutsjes jasjes hoesjes fleuren een pot altijd op (hoewel de ruitjes natuurlijk ook al fleurig zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen