{ 'anonymize_ip': true }

dinsdag 20 september 2016

Dinsdag - poppendag Eigenlijk oud nieuws

Dinsdag - poppendag Eigenlijk oud nieuws


Eigenlijk heb ik vandaag oud nieuws in de poppenblog. Het komt doordat mijn website in de verbouwing gaat en helemaal gereorganiseerd wordt. Er staat zoveel op dat het wat onoverzichtelijk wordt. De website had ik eerder dan dat ik begon met deze blog en eerst hield ik dan bepaalde werkjes bij op de website. Bijvoorbeeld van de allereerste pop die ik gebreid heb, Katrein. Dat verhaal plaats ik vandaag op de blog, om het te bewaren en ook omdat die pop het verdient. Zij is eigenlijk wel een soort van aanleiding geweest om te beginnen met dinsdag - poppendag!

Het was in het najaar van 2012 dat ik het boek "Poppen breien" van Arne & Carlos eerst van de bibliotheek leende, later heb ik het gekocht. Wat een prachtig boek!


En ik ging aan de slag, met deze kleuren katoen:



Apricot als huidskleur, en verder ook fruitige kleuren, namelijk raspberry, mandarin en apple green. En wit. Ik heb de pop gebreid met naalden nummer 2½.

Het bleek dat je goed moest opletten bij het patroon, in het begin heb ik het vaak uitgehaald omdat ik ontdekte dat ik iets fout had gedaan. Toen ik bijvoorbeeld met het tweede been bezig was, zag ik dat ik bij het eerste been één regeltje gemist had, waardoor dat voetje veel te klein was...


Ik moest dus nog een derde been maken. Ach, het zijn pennen met weinig steken, dus eigenlijk gaat het best snel. Deze pop Katrein  heb ik gebreid voor dé Katrein en de kleuren waren dan helemaal op haar aangepast. Katrein houdt wel van mooi ondergoed en is dol op roze, pop Katrein kreeg dus een roze hipster 


en een shirt met roze hartjes, naar een patroon uit het boek.


Dan komen de armen:



Zelf gebruik ik altijd een draad van een andere kleur om mee te nemen in het breiwerk om de toeren te tellen. 
Het hoofd, en op dit punt moet je dan de oksels dicht maken en zorgen dat de nek stevig opgevuld wordt. Bij deze pop heb ik een pijpenrager in de nek gestopt. Latere poppen heb ik alleen heel stevig opgevuld. Er worden ook wel sponsjes in gestopt of prikkers.


In het boek staan diverse onduidelijkheden. Dankzij tips van 't internet wist ik dat je niet gewoon 4 omslagen moet doen bij de gaten voor de ogen, je kunt beter 4 nieuwe steken opzetten daar. 

Weer wat later kunnen de ogen erin die je eerst gebreid hebt. Ieder oog ook rondgebreid met 5 naalden. Best een lastig klusje. Ook het erin zetten vond ik lastig. Mijn tweede en derde pop hebben gebreide ogen, bij de latere poppen heb ik de ogen steeds gemaasd, zoals bij de Hippies uit het boek "Arne & Carlos breien de bloemetjes buiten". 


Op dit punt heb ik toen al heel wat aan de garderobe van Katrein gedaan:


Ze kreeg het kleurige rokje, patroon uit het boek, en een bijpassende roze trui, het korte model uit het boek.


De "Uggs" zijn gebreid naar een patroon van Wieke, maar ik weet niet of dit nog online te vinden is. Zelf heb ik later een andere laars/boot bedacht, dat patroon vind je hier.

Katrein kreeg ook oren. Dat staat niet in het boek, ik heb ook dat via Wieke's blog gevonden. Nu kun je dat hier vinden.


Het is nog "geen gezicht", zo zonder haar en wimpers!


Uiteindelijk kreeg Katrein haar van Bravo garen:


Nog even knippen en stylen, een staart opzij en klaar is ze!


Pop Katrein woont nog steeds in de winkel van Katrein!


Deze foto is gemaakt in april 2016

Als je voor het eerst met het boek Poppen breien aan de slag gaat, raad ik je aan om te kijken bij de tips op de website van Wieke. In het boek staan hier en daar wat onduidelijkheden, die worden daar heel helder, met foto's en tekst, uitgelegd.


Zo, dan ga ik nu eens kijken of er ook poppen- of ander nieuws is bij

Corina,
Elizabeth,
Es,
Jannie,
Juffrouw Ooievaar,
Lydia,
Mariam,
Nienke,
Petra,
Prie Praat,
Ria 
Rita,
Rozemarijn  en
Sandra

Als je ook mee wilt doen op poppendag, voor een keer of voor regelmatig, laat het weten! Dan wordt het lijstje weer wat langer! Het is zo leuk om ideetjes te delen en elkaar te inspireren! 



Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

15 opmerkingen:

  1. amai, en dat voor je eerste pop! super mooi ook de kleurtjes en de kleertjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat oud nieuws ook erg leuk kan zijn zien we vandaag weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat blijft vast en zeker de lievelingspop, zo'n eerste maaksel wat zoveel aandacht nodig had. Mooi dat ze nog steeds staat te pronken!
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk hoor, oud nieuws ;-) Katrein is en blijft een dotje. Succes met de verbouwing van je website. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zijn die poppen van Arne en Carlos. Ik heb er ook een gemaakt (naar eigen voorbeeld) Ik vind ze nog steeds erg mooi maar lastig om te maken..

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oud nieuws of nieuw nieuws..., het maakt niet uit...
    O, wat is het weer leuk om zo'n pop te zien groeien!
    Ik heb het boek ook, en ben er nog altijd blij mee.
    Het rokje maakte ik ook voor Sterre.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke meid is Katrien. Die verdient het zeker om nog eens in een mooi bericht getoond te worden. Mooie kleurtjes en heel mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig is ze, en ik vind het toch zo knap dat ze gebreid is, lijkt me nog niet zo gemakkelijk!
    Groetjes,
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik blijf ze geweldig vinden die poppen, maar ja dat breien op meerdere naalden... Katrein is echt een knapperd in haar vrolijk gekleurde outfit.

    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi! Fijn dat je dit 'oude nieuws' nog een keer gedeeld hebt!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je eerste pop blijft speciaal vind ik, ook ik doe Lily nooit weg daarom. Ook al zitten ze vol foutjes en zijn ze allesbehalve perfect, maar dat was ons leerproject. Katrein is prachtig geworden en is het nog steeds!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, al 97 berichten met de tag Arne en Carlos. Ik zie hem opeens staan rechts. Ik heb het poppenboek al jaren maar heb er nooit iets uit gemaakt (Kijken is al een feestje) maar ben nu begonnen aan de muis uit het bloemetjes buiten boek. Wat zijn ze leuk hè?! Ook de video's van ze. Genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad wel veel :-)
      Leuk dat je met zo'n muis bezig bent!

      Verwijderen
  13. leuk om te lezen (ik heb intussen het bloemetjes boek en wil die pop ook gaan breien) jammer dat de linkjes het intussen niet meer doen.

    BeantwoordenVerwijderen