{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 21 september 2016

Huis

Huis


Jullie hebben ze vast ook gezien, die leuke strandhuisjes van Sigrid
Ik vond ze ontzettend leuk en ik ging ermee aan de slag en ik haakte een groen/witte versie:


Al hakend, volgens het patroon van Sigrid, bedacht ik dat dit ook leuk als sleutelhanger zou zijn en dat je het ook anders zou kunnen haken. Sigrid haakt namelijk eerst twee huisjes en die haakt ze aan elkaar. 
De sleutelhanger-versie haakte ik juist aan één stuk:


En dan direct dicht haken én bovenaan nog een ophanglusje haken:


Ik haakte zelfs twee:


Eentje stuurde ik op met een kaartje voor familie die verhuisd waren. De andere gaf ik weg:


Ook als cadeautje voor mensen die verhuisd waren :-)


Ik vouwde er nog een "huisje" bij en stopte daar wat geld in. Leuk cadeautje!

Dit patroon gebruikten we bij de handwerkavond afgelopen maandag. Ik geef onze versie van het patroon hier ook:

Begin met 2 lossen en haak in de 2de losse vanaf de haaknaald 2 vasten.

Toer 2: 1 keerlosse, in de eerste vaste 2 vasten, in de volgende vaste 1 vaste.

Toer 3 en alle volgende: 1 keerlosse, in de eerste steek 2 vasten, in alle volgende steken 1 vaste. Je meerdert zo in elke toer 1 steek en dit doe je zolang je het zelf leuk vindt.
Voor de hele kleine huisjes aan de pakketjes stopten we bij 5 steken. Bij de sleutelhanger ging ik tot 7 steken en het grotere huisje heeft 20 steken.


Haak dan nog 1 toer zonder meerderen en ga dan over op een andere kleur. Al kun je natuurlijk ook voor een geheel effen huisje kiezen.
Voor de kleien huisjes haakte ik steeds 2 toeren in de ene kleur en 2 toeren in de andere kleur, bij het grotere huisje zijn de strepen steeds 4 toeren. Je haakt in deze versie in één keer door en daarom haak je de onderste streep dubbel: het is direct ook de onderste streep van de achterkant.
Je haakt dan verder hetzelfde streeppatroon in spiegelbeeld tot je op de hoogte voor het dak bent. De eerste toer van het dak is zonder minderingen.
Daarna haak je alle toeren: 1 keerlosse, sla de eerste steek over en verder op elke steek 1 vaste. Dit doe je tot je de puntdak klaar is.


Nu vouw je het huisje dubbel en haakt met vasten rondom het huisje dubbel. Vul de huisjes een beetje op met fiberfill voordat je het helemaal dichtgehaakt hebt. Voor een sleutelhanger haakte ik aan het eind zo’n 30 lossen. Daarop nog een toer met 30 halve vasten en dat heb ik goed vastgezet.

Lydia maakte een kleurrijker huisje. Je kunt het huisje ook opleuken met een deurtje, raampjes, knoopjes, bloemetjes etc.


Ik was heel blij met de inspiratie van Sigrid. En ze had nog wat leuke versies, kijk maar eens hier en hier.
Ik kom er ook nog op terug :-)


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.


9 opmerkingen:

  1. Super!!!! Héél leuke versies!! Ook de sleutelhangertjes!
    En dan dat kleurrijke van Lydia is ook geweldig mooi!
    Dankjewel voor je compliment, ben blij dat ik voor inspiratie zorgde!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, en je kan ze ook weer borduren,, helemaal mijn ding.. Zal ik er ook eentje gaan maken... :-)


    Lieve groe,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, Dinah, je haalt me de woorden uit de mond, ik heb ook al iets geborduurd, dat komt nog in de blog :-)

      Verwijderen
  3. Super leuk vind ik de huisjes, ook die van Lydia :) Bedankt voor de link naar de blog van Sigrid, fijne dag, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leukleuk!!!! Ik vind ze geweldig ;)
    Fijne avond en groetjes,
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jouw huisjes zijn ook erg leuk, ik moet zeggen jullie huisjes, want die van Lydia is ook heel leuk! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had ze nog niet gezien maar wat zijn ze leuk! Ik ga ook nog even kijken bij Sigrid. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je elkaar zo kunt inspireren!
    Het lijkt me een heerlijk tussendoor werkje en ik krijg er ook wel zin in...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ooh leuk je bent met de huisjes bezig geweest. ik wil er ook nog een keer aan. Leuk ook die sleutelhanger versie, dank je wel voor de beschrijving!

    BeantwoordenVerwijderen