{ 'anonymize_ip': true }
Posts tonen met het label Goedgemutste Breicampagne. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Goedgemutste Breicampagne. Alle posts tonen

woensdag 15 augustus 2018

Zomer 2018 - Goedgemutste badmuts

Zomer 2018 - Goedgemutste badmuts


Kennen jullie de Goedgemutste Breicampagne
Ik heb eerder wel eens mutsjes gehaakt en gebreid voor deze actie en was daardoor in contact gekomen met Sophie die heel veel leuke mutsjes bedacht en de patronen deelt op haar website.

Ze vroeg me of ik ook een mutsje wilde bedenken en een gastblog wilde schrijven.
Een hele leuke uitdaging al deed ik er wel wat lang over. Nu had ik een hele leuke aanleiding: dit weekend, van 18 t/m 20 augustus, gaat Maarten van der Weijden de 11stedentocht zwemmen! Hoe bijzonder is dit?!?!? Je leest hier alles over dit bijzondere voornemen.

Daarom heb ik een Friese muts gebreid, een goedgemutste badmuts:


Het "badmutsje" wordt in het rond gebreid. Vanwege het geringe aantal steken gebruikte ik 4 naalden i.p.v. 5.

Je hebt nodig: restjes rood, wit en blauw garen, 4 breinaalden nr 3½, een schaar en een naald. En eventueel Innocent-flesje voor de maat.




Werkwijze:
Zet 30 steken op, verdeeld over 3 naalden, met blauw. Je breit eerst een boord.
Brei minstens 6 naalden boordsteek 1 recht, 1 averecht.
In de laatste toer van de boord brei je de laatste 2 steken samen.
Je hebt dan nog 29 steken.

Vanaf dit moment ga je alleen recht breien en met twee kleuren, blauw en wit, rondom 6 banen, van elke kleur 3. Er is nu eigenlijk 1 steek te weinig voor 6 banen, maar je moet toch steeds 5 steken in één kleur breien (later, na het minderen, nog maar 4, 3 etc). Door dat concequent te blijven doen gaan de strepen scheef lopen. Het “begin” van de toer verspringt nu ook steeds 1 steek naar links!


De telling van de toeren begint weer bij 1.

Toer 1: afwisselend 5 steken blauw, 5 steken wit.
Toer 2 t/m 5, herhaal toer 1.
Toer 6: *brei 2 steken samen met blauw en brei nog 3 steken blauw,  brei dan 2 steken samen met wit en brei nog 3 steken met wit*, herhaal van * tot * nog 2 x. Er zijn dan nog 23 steken.
Toer 7 t/m 9: brei afwisselend 4 steken blauw, 4 steken wit
Toer 10: *brei 2 steken samen met blauw en brei nog 2 steken blauw,  brei dan 2 steken samen met wit en brei nog 2 steken met wit*, herhaal van * tot * nog 2 x. Er zijn dan nog 17 steken.
Toer 11 en 12: brei afwisselend 3 steken blauw, 3 steken wit
Toer 13: *brei 2 steken samen met blauw en brei nog 1 steek blauw,  brei dan 2 steken samen met wit en brei nog 1 steek met wit*, herhaal van * tot * nog 2 x. Er zijn dan nog 11 steken.
Toer 13: Brei afwisselend 2 steken samen met blauw en 2 steken samen met wit tot je nog 6 steken op de naalden hebt. Knip de draden af en haal de witte draad door alle steken op de naalden en trek ze samen. Hecht alles goed af aan de binnenkant van het mutsje.

Met rood borduur je er pompeblêdsjes op met behulp van 2 kettingsteekjes vlak bijelkaar.
Ik borduurde er 7, zoveel staan er op een Friese vlag. Op een witte baan 3 naast elkaar en op de andere twee banen 2 naast elkaar.


En klaar is de badmuts voor Maaren van der Weijden!
Ik wens hem heel veel succes en hoop dat hij een prachtig bedrag bij elkaar zwemt voor het goede doel.
Het mutsje bewaar ik en zal ik eind van het jaar weer opsturen naar de Goedgemutste Breicampagne.
Ik heb al vaker wat gemaakt voor deze leuke campagne. Andere blogjes mét goedgemutste mutsjes vind je onder het label "Goedgemutste Breicampagne".
Sophie plaastste mijn "Brei-drage" deze week ook op haar site, je ziet het hier.
Zomer 2018, natuurlijk gaan de haak- en breipennen gewoon door bij De Breimeisjes!
Ook nog steeds vaak een nieuw blogje, wél iets minder uitgebreid, misschien soms met wat "oud nieuws", ook happy momentjes en inspiratie.
Leuk dat je komt kijken en lezen!

Een fijne zomer gewenst met heel veel happy momentjes 🍀


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

donderdag 7 december 2017

Breien, breien en nog wat

Breien, breien en wat

Meestal  heb ik op donderdag dekennieuws, maar ik heb geen steek gehaakt aan de grootste gehaakte deken de afgelopen weken... Gelukkig hangt het niet alleen van mij af 😉
Op Facebook zie ik de mooiste deken langs komen en ik zie de aantallen groeien. Wil je nu meer weten over de Grootste Gehaakte Deken van de Wereld? Kijk dan even op hun Facebookpagina! En kijk ook even bij Haak je aan? Samenhaken is verbinden.
Volgende week haak ik trouwens wel weer aan, hoor! Op 14 december, van 14.30 - 16.00 uur in de bibliotheek in Sneek.
Kom je ook?

Ik heb de laatste tijd veel gebreid, een heel leuk project, en ik kan het nog niet laten zien. Alleen de kleuren:


Afgelopen zondag stond er een blog van mij online bij Breiclub.nl over kerstballen breien. Naar aanleiding daarvan ben ik op marktplaats gaan zoeken naar het boek Kerstballen breien met Arne & Carlos en ik heb het!


Die mocht toch ook niet in mijn boekenkast ontbreken.


Inmiddels ben ik inderdaad een kerstbal aan 't breien:


Ik ga snel verder. Nog even doorzetten, dan kan ik weer van alles laten zien!

O, dit kan nog wel! Ik stuurde nog snel m'n goedgehaakte mutsjes op naar De Goedgemutste Breicampagne! Heb je ook nog liggen? Stuur het vandaag op!

Ik vond bijna al deze patroontjes bij Sophietje

Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.


vrijdag 27 oktober 2017

Meer mutsen

Meer mutsen


Dinsdag kwamen Albert Acorn en Peter Pumpkin langs op poppendag en hier heb je ze al weer. Zie je ze zitten?


Ik zal even inzoomen op de twee vrienden:


Bovenop het herfstige hoekje en ze hebben het heel erg naar hun zin daar 🙂

Alle haakwerkjes die ik vorige week liet zien en die eigenlijk voor de goedgemutste breicampagne zijn hebben voorlopig ook een plaatsje gevonden in dit hoekje. De spookjes ook. Spookjes, ja, ik haakte er nog twee bij:


Ze wilden liever niet stil zitten tussen de rest, dus zij zweven daar in de buurt:


Ondertussen heb ik er alweer wat mutsjes bij gehaakt:


Een leuk, makkelijk en snel patroontje dat ik hier vond. De pomponnetjes maakte ik met behulp van een vorkje en ik maakte er gelijk een heel stel, want die deed ik aan de patronenpakketjes voor de vorige handwerkavond:

Wil je weten hoe dat moet, pomponnetjes maken met een vork?
Kijk dan even hier. Daar doe ik het met een breivork, maar het kan ook met een gewone.
Wel een vork met een even aantal tanden nemen!

Ik heb nog een paar liggen, daar haak ik ook nog mutsjes bij. Tijdens de handwerkavond werd er aan andere dingen gewerkt, maar de patronen en ideeën gingen mee naar huis, dus wie weet wordt er nog wat mee gedaan.

Zoek je ook inspiratie voor mutsjes? Kijk ook even bij Sophie!


Ik ga goedgemutst het weekend in, jullie ook? Graag wens ik jullie een heel fijn weekend, vol happy momentjes! 🍀

Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

vrijdag 20 oktober 2017

Goedgemutst het weekend in

Goedgemutst het weekend in


Alweer mutsen in de blog op vrijdag? Ja, mutsjes voor de Goedgemutste Breicampagne!
En ik vond hele leuke ideetjes voor mutsjes bij Sophietje.

Iedere week plaatst Sophie een  nieuw mutsje voor de Goedgemutste Breicampagne van Innocent. De mutsjes zijn bedoeld om aandacht te vragen en geld in te zamelen voor eenzame ouderen. Voor iedere smoothie mét mutsje die in Nederland verkocht wordt, wordt 20 cent aan het Nationaal Ouderenfonds gedoneerd.

Ik was helemaal verliefd op dit leuke egeltje


Het patroontje was nogal ingewikkeld en ik vond het niet zo geschikt om mee te nemen voor de handwerkavond. Het spookje daarentegen...


Simpel en super leuk! Het lijkt mij leuk om er een stel te haken en dan met nylondraad aan elkaar te bevestigen en voor het raam hangen! Na Halloween en Sint Maarten kunnen die spookjes dan alsnog als mutsje naar Innocent 🙂

De pompoen is ook heel leuk: 



Ik maakte 'm wel veel kleiner, ik haakte tot 48 steken, zo'n beetje als de pompoen van de Haakheksen. Ik heb de aanwijzingen van Sophie gevolgd om 'm in te rimpelen, zodat het wel als mutsje kan dienen.

Leuk setje al, toch!


Ik heb meer mutstennieuws! Vorige week kreeg ik foto's van Rineke, ze had mijn Friese #musthawwe gebreid voor haar buurmeisje. Op pen nr 4 en dat blijkt toch iets aan de kleine kant te zijn. Toch wel leuk, zo in deze kleur groen!


Wil je deze muts ook maken? Mail me, ik stuur je graag het patroon! Mijn mailadres is: debreimeisjes@gmail.com
Héb je al zo'n muts gebreid? Dan zie ik heel graag een foto! Bijvoorbeeld op Instagram met vermelding van #musthawwe en als je me een foto mailt, dan laat ik 'm zien in de blog!

Graag wens ik jullie een heel fijn weekend, vol happy momentjes! 🍀

P.S.: En nog wat anders: sinds kort is er een Facebookpagina van De Breimeisjes. 
Leuk voor mij als je 'm liked!



Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

donderdag 6 november 2014

Goedgemutst 2014

Goedgemutst 2014


In mijn mailbox vond ik kort geleden een bericht van Innocent over de Goedgemutste breicampagne. Vorig jaar heb ik ook een blog gewijd aan deze actie. Ik had toen wat mutsjes klaar, maar op de een of andere manier vergat ik ze op te sturen. Ik heb ze nog en nu heb ik een herkansing: het kan nog tot 1 december. Dit zijn de mutsjes die ik nog heb liggen:




Tijdens onze vorige handwerkavond hebben we ook aandacht aan deze actie besteed. Zo'n mutsje is snel gemaakt en van een restje garen kan je al wat leuks maken. Zo had ik nog een beetje roze over van mijn schaatssjaal en met een ander garen erbij wordt het een goedgemutst exemplaar:




Alle informatie over deze leuke en sympathieke actie kun je vinden op de website. Je kunt er zelfs een aantal patronen vinden.
Ik ben van plan om er nog wat bij te maken en zal mijn best doen om het dit jaar wel op tijd te versturen, voor 1 december dus.


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

maandag 4 november 2013

Goedgemutst

Goedgemutst


Nog een mutsig blogje! Ik schreef hier al eerder over de goedgemutste breicampagne en vorige week maandag liet ik de muts zien die ik maakte voor echtgenoot.
Dat inspireerde me direct tot een mutsje voor deze breicampagne:


En zie hier het verschil tussen groot en klein:



Ik probeerde ook een patroon van de site uit. Wel een beetje vreemd beschreven met links en rechts breien en zo... Mijns inziens bedoelen ze recht en averecht. Ik breide het bovendien rond, dan is het nog weer anders, maar goed, het resultaat is toch wel leuk en ik vind het idee op zich geweldig, het aardbeimutsje:


Ik maakte nog een hoedje naar het idee van het model dat ik in die andere mutsenblog voor op een fles haakte, nu met een rand met stokjes, dat geeft een iets zwieriger resultaat.


Je kunt nog mutsjes opsturen tot 1 december, alle informatie is hier te vinden.
Een leuke actie voor het Nationaal Ouderenfonds!

Liefs van De Breimeisjes!