{ 'anonymize_ip': true }
Posts tonen met het label confetti. Alle posts tonen
Posts tonen met het label confetti. Alle posts tonen

vrijdag 10 april 2026

Vriendelijke vrijdag en rood/wit/blauw/oranje aan je voeten

Vriendelijke vrijdag en rood/wit/blauw/oranje aan je voeten


Jaren terug breide ik een paar sokken met rode, witte, blauwe en oranje sokkenwol.


Het was in 2019, ik bedacht dit patroon voor Breicllub.nl. Er zit ook een schaduwbrei-effectje in, maar ik heb geen foto's waarop dat te zien is. Ik gaf de sokken toen aan Lydia.


Het is oranje boven, zie je wel? De boord is bij beide sokken oranje, de teen en de hiel heb ik bij gewisseld van kleur. In deze blog vertel ik er iets meer over. Misschien ga ik het patroon eens opzoeken en nader bekijken, of het leuk genoeg is om in mijn Ravelry-winkeltje te plaatsen.

Nu leek het me al heel lang leuk om zelf ook rood/wit/blauw/oranje sokken te hebben. Maar dan moet je ook de wol hebben om het te breien. En toen zag ik zomaar deze mooie bol bij de Boekenvoordeel:


"Hot Socks Cashmere" staat erop. Deze wol bestaat uit 75% merino extrafine, superwash, 20% polyamide en 5% kasjmier. Het is heel zacht! En de kleuren! Ik kon maar 1 ding denken: Hebben!

Het is niet helemaal echt rood, toch ben ik hier echt heel blij mee. Beter wordt het vast niet.


Hier zie je al een begin. Uiteraard zijn ze op tijd af voor Koningsdag. Ik laat ze vast deze maand nog zien.

Nu nog een rood/wit/blauw/oranje haakideetje dat ik al vaker liet zien:


Gehaakte confetti in diverse maten. Als je dat aan een draad rijgt, heb je een hele leuke slinger! Hier vind je een uitleg om ermee aan de slag te gaan.

Veel meer ideeΓ«n vind je onder het label rood/wit/blauw/oranje.


Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—


Reacties zijn welkom. Ik lees ze graag.

vrijdag 28 februari 2025

Vriendelijke vrijdag en confetti

Vriendelijke vrijdag en confetti


Op dit moment ben ik rode rondjes πŸ”΄πŸ”΄πŸ”΄ aan het haken. Een soort van confetti πŸ™‚




Het leven is altijd beter met confetti!

Het doet me denken aan een confetti-project van een paar jaar terug.


Toen haakte ik rondjes in het rood, wit, blauw en oranje en steeds met een andere steek.

Met deze confetti reeg ik koninklijke slingers:


Ik ga kijken of ik dit nog kan vinden. Volgende week zijn er wat feestelijkheden in mijn familie, mijn vader, broer en zoon zijn jarig. En vader wordt maar liefst 85, zoon bereikt de mooie mijlpaal van 25. Ik vier dus met echtgenoot ook ons zilveren jubileum als ouders!

Het zit er natuurlijk dik in, dat die nieuwe rondjes-project daar mee te maken heeft. 

Wil je ook confetti haken?


Hier volgt de beschrijving in het kort. De vierde variant is met anderhalve stokjes gehaakt, in deze blog vind je terug hoe ik die haak.

πŸ”΄ Haak 6 vasten in een magische ring en sluit de ring. Knip de draad af en hecht af, ook de begindraad.
πŸ”΄ Haak 1 "beginstokje" of 2 lossen en nog 8 halve stokjes in een magische ring en sluit de ring. Knip de draad af en hecht af, ook de begindraad.
πŸ”΄ Haak 1 "beginstokje" of 3 lossen en nog 11 stokjes in een magische ring en sluit de ring. Knip de draad af en hecht af, ook de begindraad.
πŸ”΄ Haak 1 "beginstokje" of 4 lossen en nog 14 anderhalve stokjes in een magische ring en sluit de ring. Knip de draad af en hecht af, ook de begindraad.
πŸ”΄ Haak 1 lang "beginstokje" of 5 lossen en nog 17 dubbele stokjes in een magische ring en sluit de ring. Knip de draad af en hecht af, ook de begindraad.

Meer confetti vind je onder het label "confetti".
Ik ga nog even verder met mijn huidige project. Ik hoop je er volgende week meer van te kunnen laten zien!

Voor nu is mijn tip: 

Gooi wat confetti in 't rond en vier het weekend!

πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄


Fijne vriendelijke vrijdag en alvast een heerlijk weekend πŸ€πŸ€πŸ€

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

woensdag 21 april 2021

Confetti in rood-wit-blauw-oranje

Confetti in rood-wit-blauw-oranje


Voor Breiclub.nl bedacht ik een confetti-project, met gehaakte rondjes.





Rondjes in rood, wit, blauw en oranje en in 5 maten:
- rondjes van vasten
- rondjes van halve stokjes
- rondjes van stokjes
- rondjes van anderhalve stokjes
- rondjes van dubbele stokjes


Wat kun je doen met deze confetti? Op een feestelijk gedekte tafel strooien of in een schaal leggen. Ik reeg ze aan "bakkerstouw" en zo heb ik een vrolijke slinger!


In de Breiclub-blog leg ik uit hoe ik deze rondjes gehaakt heb, met foto's erbij. Je vindt de blog hier.
Ik heb al vaker een blog over confetti geschreven, meer inspiratie vind je onder het label "confetti".


Fijne dag πŸ€


Liefs van De Breimeisjes πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag

woensdag 1 februari 2017

Een hartelijk haakidee

Een hartelijk haakidee



Op mijn Friese blog heb ik een patroon staan van onderzetters in de vorm van een pompeblΓͺd. Ik bedenk nu af en toe patronen voor Breiclub.nl en hun thema Red Velvet inspireerde me om deze onderzetter nu om te "bouwen" tot een hartvorm. Beetje jammer voor mij: er waren al genoeg ontwerpen binnen voor dit thema. Het patroon heb ik al gebruikt voor de handwerkavond en omdat het deze maand Valentijnsdag is, deel ik het vandaag ook hier.


Ik haakte zelf met katoen. Ik haakte m'n prototype met haaknaald nr 2½. Daarna haakte ik er nog een, nu met haaknaald nr 3. Dan wordt de onderzetter direct al wat groter.


Ik haakte deze hartelijke onderzetter zo:


Let op: je haakt de onderzetter heen en weer! En je hoeft geen keerlossen te haken!
Toer 1: Haak in een magische ring 6 vasten.
Toer 2: Keer, in elke steek 2 vasten (12)
Toer 3: Keer, *in de eerste steek 1 vaste, in de volgende steek 2 vasten*, herhaal van * tot *
5 x tot het einde van de toer (18)
Toer 4: Keer, *in de eerste en tweede steek elk 1 vaste, in de derde steek 2 vasten*, herhaal van * tot * nog 5 x tot het einde van de toer (24)
Toer 5: Keer, *in de eerste drie steken elk 1 vaste, in de vierde steek 2 vasten*, herhaal van * tot * nog 5 x tot het einde van de toer (30)
Toer 6: Keer, * in de eerste vier steken elk 1 vaste, in de vijfde steek 2 vasten*, herhaal van * tot * nog 5 x tot het einde van de toer (36)
Toer 7: Keer, * in de eerste vijf steken elk 1 vaste, in de zesde steek 2 vasten*, herhaal van * tot * nog 5 x tot het einde van de toer (42)
Toer 8: Keer, *in de eerste 6 steken elk 1 vaste, in de zevende steek 2 vasten*, herhaal van * tot * 1 x, haak in de volgende 6 steken elk 1 vaste, in de volgende steek (2 halve stokjes, 1 stokje), in de volgende steek (1 stokje, 2 halve stokjes), herhaal nu 2 x van * tot * en daarna in de laatste 6 steken elk 1 vaste (50)
Toer 9: Keer, 1 halve vaste in de eerste steek, daarna *in de eerste zeven steken elk 1 vaste, in de achtste steek 2 vasten*, herhaal van * tot * 1 x, haak weer 7 x 1 vaste, dan in het middelste steek 3 vasten, *7 x 1 vaste, in de volgende steek 2 vasten*, herhaal van * tot * 1 x, haak nog 7 x 1 vaste en in de laatste steek 1 halve vaste.
Nu haak je nog 1 toer vasten rondom. Je keert nu niet, je haakt gewoon door, eerst tussen de twee bogen van het hart. Ik haakte bovenaan 2 x 2 vasten in 1 steek, dan een paar keer 1 vaste per steek, aan de andere kant omhoog ook zo. Verder in elke steek 1 vaste, alleen onderaan in het puntje 2 vasten in 1 steek. Sluit de toer mooi af en hecht af.

Update: Voor Breiclub.nl schreef ik in februari 2018 een blog waarvoor ik dit patroonidee gebuikte. Ik heb het patroon daarvoor iets aangepast. De verbeterde versie vind je hier!


Tijdens de handwerkavond werd deze onderzetter gehaakt door Akkie en door Christine. Christine haakte er nog een randje in een andere kleur omheen, ook heel leuk!


Dat is toch leuk voor een romantisch Valentijnsdiner! Je hebt nu nog mooi tijd om het te maken. En dan versier je de tafel verder nog met wat hartjesconfetti:


Dat patroontje is al door veel mensen gemaakt/bedacht, ik weet niet wie de eerste was. Ik haak het meestal zo: in een magische ring achtereenvolgens 2 lossen, 3 dubbele stokjes, 3 stokjes, 1 dubbel stokje, 3 stokjes, 3 dubbele stokjes, 2 lossen, 1 halve vaste in de ring. Sluit de ring en hecht in dit geval beide draadjes af.




Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

woensdag 25 januari 2017

Slinger met confetti

Slinger met confetti


Hier liet ik er al iets van zien, dat een van de haakideetjes voor de handwerkavond confetti was. Ik vond het zelf erg leuk en was al meer confetti aan 't haken:



Tijdens die avond gingen er ook twee dames met dit idee bezig. Hedy hield het bij rozetinten en haakte er ook hartjes bij:


Carola haakte alleen hartjes, in allemaal tinten roze en rood en wit. Heel handig heeft ze direct de draden afgehecht. En ze heeft heel goed geoefend met de magische ring 😊


Leuk als tafelversiering bij 't Valentijnsdiner!

Zelf heb ik nog meer confetti gehaakt, nog veel meer:


Lydia en ik hadden bedacht dat het ook leuk zou zijn om er een slinger van te maken. Ik wilde het combineren met houten kralen. Daarvoor ben ik naar heel wat winkels geweest. Het is wel te koop, hoor, bij hobbyzaken. Een beetje prijzig, dus ik zocht verder en zoals wel vaker vond ik hΓ©t bij de Dorcaswinkel. Echt kringloopgeluk!


Een mooie hoeveelheid kralen in verschillende houtkleuren en vormen:


De slinger maakte ik voor m'n zwangere nichtje, net als het mini-gelukspoppetje dat ik hier al liet zien. Ik reeg alles aan een draad.


En het werd best wel een lange slinger:


Ik heb nog overwogen om het haar als DIY pakket te geven, maar heb uiteindelijk toch zelf zitten rijgen.


Nog een detailfoto:


Echt leuk om te maken! 


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

vrijdag 20 januari 2017

Kleurrijk - Kleuren

Kleurrijk - Kleuren


Weer een kleurrijke blog en nu over kleuren. Het is sinds een paar jaar een heel geaccepteerde hobby voor grote mensen: kleuren. En al veel langer had ik best wel mooie potloden en dergelijke in huis, meer omdat ik ook wel heb getekend. Dat doe ik eigenlijk niet meer, misschien komt dat wel weer. Vorig jaar had ik al een kleurkalender gekocht, in de afprijs en nu heb ik eindelijke eens eentje gekleurd.


Deze heb ik overigens met stiften gedaan, het linker glas met hele dunne fineliners en het rechter glas met iets dikkere, allebei van Stabilo.

Lydia was al eerder aan het kleuren en sinds kort pakt ze het weer op. Zo kleurde ze een kaft voor om haar nieuwe agenda:


En deze kleurplaat is toch ook prachtig geworden!


Op youtube kun je allemaal kleurtechnieken ontdekken en leren. En wat zijn er mooie materialen te vinden... Ik houd het voorlopig bij die kleurkalender en alle kleurmaterialen die ik nu in huis heb. Er komt vast nog wel eens iets langs hier 😊 Dat kleuren geeft je beslist een happy momentje!

En nu ik het toch over kleurplaten en kleuren heb, kijk eens wat ik kreeg: 




Van buurmeisje Felice, als dank voor de kaart met het gelukspoppetje, een prachtige vlinder!

Hier nog een kleurrijk haakideetje dat we deelden bij de handwerkavond: herbruikbare confetti! Het idee komt uit het boek Vive la vie van Ingrid van Willenswaard van de inspirerende blog Ingthings. Het zijn gewoon gehaakte rondjes en wij haakten ze nu van verloopgaren. Dat ziet er toch super feestelijk uit: van die rondjes op een mooi gedekte tafel! 

Voor deze rondjes haakte ik 12 stokjes in een magische ring. Je kunt ook 6 vasten doen en in de volgende toer in iedere steek 2 vasten = 12 vasten. En misschien wil je ze nog een toer groter, meerder dan tot 18 vasten.  Nog wel even de draadjes wegwerken! Ik deed dat niet bij deze, want ik gebruikte ze als klein haakwerkje aan de patronenpakketjes. 
Het was weer supergezellig maandag! Een feestje en absoluut een happy moment. Volgende week laat ik er meer van zien.

En omdat het vandaag vrijdag is, wens ik jullie graag een heel fijn weekend! Denk ook aan de happy momentjes!


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl



Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.