{ 'anonymize_ip': true }
Posts tonen met het label wandhanger. Alle posts tonen
Posts tonen met het label wandhanger. Alle posts tonen

maandag 28 september 2020

Wilde golven

Wilde golven


Wij gingen ongeveer een maand geleden samen op vakantie, echtgenoot en ik. Naar ons geliefde plekje aan de Noord Franse kust. We komen daar vaker en zijn inmiddels goed bevriend met de eigenaren. En zij weten dus ook dat ik wel vaak brei 😊

Vorig jaar kreeg ik het verzoek om iets te maken voor de "totem". De totem is een van de hoekpalen van een soort van overkapping waarin zich een barbecue bevindt voor gemeenschappelijk gebruik (er zijn meerdere gîtes). Deze overkapping wordt gedecoreerd met van alles dat op 't strand gevonden wordt, door de eigenaren en ook door de gasten. Ook ik heb er wel eens strandvondsten aan opgehangen.


Deze keer begon ik al even voor onze vakantie met de voorbereidingen. In mijn "breibijbels" zocht ik toepasselijke steken en uit mijn voorraad koos ik nylon-achtig garen. Van dit garen haakte ik eerder boodschappennetjes, het is best sterk.


Uiteindelijk vond ik ter plekke dat het rode niet goed matchte in het geheel en de steek vond ik ook wat minder. Dus ik haalde dat deel uit en ging door met het blauwe garen en de steek die ik gebruikt heb heet "deinende kanten ribbels", het is steek 183 uit de Nieuwe Breibijbel. Alleen heb ik alles recht gebreid, terwijl in het boek alles averecht wordt gebreid. Precies hetzelfde effect.

Om het nog leuker te maken besloot ik ook dingen te zoeken op het strand die ik erin kon verwerken: stukken touw en visnet, steentjes en schelpen met gaatjes en veren. Sommige dingen kon ik gewoon vast breien.


Andere dingen heb ik door het breiwerk "geweven" (de veren) of vastgezet met een draadje. Sowieso heb ik het meeste nog eens extra vastgezet met draadjes.
Ik vind het zelf zo leuk, ik had het ook wel als wandhanger willen houden.


Maar ik liet het daar, ik heb het met naald en draad vastgezet aan de totem en kijk eens hoe leuk het staat:


Ik verwacht dat het wel een tijd mooi blijft, al zal het wel wat veranderen. Het hangt nu eenmaal buiten en heeft dus te maken met weer en wind.


Een heel leuk vakantieprojectje! Ik schreef hierover ook een blog voor Breiclub.nl, deze kwam gisteren online. Je vindt die blog hier.
In die blog vertel ik dat ik al eens eerder iets aan de totem had gehangen. Toeval bestaat niet: gisteren in m'n Facebook-herinneringen zag ik deze blog weer 😊 Al was het toen nog niet dezelfde totem.

Fijne dag 🍀

Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

maandag 11 november 2019

Herfst Haaksel, herfsthanger

Herfst Haaksel, herfsthanger



In het weekend kwam er een blog van mij online bij Breiclub.nl, dat liet ik zaterdag ook al weten. Ook dat ik met een haakwerkje bezig was:


Het is daar niet eens zo goed te zien, hier zie je het beter:


Ik heb het aan een tak vast gehaakt:


Als franje heb ik wat blaadjes gehaakt:


Een leuk herfst-haaksel, toch?


Ook leuk om voor het raam te hangen!


Nog even wat tips voor filethaken, de techniek waarmee dit gemaakt is:

- Je kunt zelf op ruitjespapier een ontwerp maken!
- Als je letters gebruikt, maak ze dan minstens 2 blokjes breed, anders is het slecht leesbaar (heb ik zelf ondervonden toen ik dat uitprobeerde voor om een sfeerlichtje 😞).
- Je kunt dit doen met stokjes én met halve stokjes.
- Als je met stokjes werkt is een open vakje 1 stokje, 2 lossen. Een dicht vakje is 3 stokjes.
- Als je met halve stokjes werkt is een open vakje 1 half stokje, 1 losse. Een dicht vakje is 2 halve stokjes.
- Als je met stokjes werkt, bereken je het aantal beginlossen als volgt: het aantal vakjes x 3 + 1. Dan nog 5 lossen en haak in de achtste losse het eerste stokje. *
- Als je met halve stokjes werkt, bereken je het aantal beginlossen als volgt: het aantal vakjes x 2 + 1. Dan nog 3 lossen en haak het eerste halve stokje in de vijfde losse. *

* Let op: bij die laatste twee tips ga ik ervan uit dat het eerste vakje een open vakje is.

Nog even dit: er is een give-away verbonden aan die Breiclub-blog, je kunt dit boekje winnen. Doe je ook mee?



Fijne dag!


Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

woensdag 25 april 2018

Wandhanger... breien!

Wandhanger... breien!


Een wandhanger is leuk om te maken. Vroeger heb ik er wel eens eentje geknoopt, met macramé. Dat had ik jaren niet gedaan, maar dat is ook zo'n leuke techniek die weer helemaal in is. Vorig jaar knoopte ik een wandhanger met harten, van Zpagetti, je ziet 'm hier.  
Momenteel zie je ook veel gehaakte wandhangers. Voor wat inspiratie verwijs ik je graag naar deze blog van Wietske van Lief Gehaakt en toevallig was er eind vorige week ook een leuke blog van Ingrid bij Breiclub.nl, mét links naar patronen.

Kort geleden was ik gevraagd om een breipatroon te verzinnen voor het thema "Alles in de mix" en toen zat de wandhanger al in de lucht, want ik heb er eentje gebreid 🌝.


Een vrij simpele basis die je vervolgens naar eigen inzicht kunt "opleuken", met verschillende materialen. Zelf vond ik het leuk om er een hart in de rijgen:


En ik probeerde nog het een en ander uit:


Het patroon komt rond deze tijd beschikbaar voor leden van Breiclub.nl, maar misschien breng ik je wel op een idee en kun je zelf ook wel zoiets bedenken 😉


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.