{ 'anonymize_ip': true }

maandag 31 juli 2023

Romantische zomersokjes, hoe maak ik ze (4)

Romantische zomersokjes, hoe maak ik ze (4)


In de maand juli laat ik je in een paar delen zien hoe ik de Romantische zomersokjes brei. Al mijn sokkenbreitips verwerk ik in dit patroon. Het is ook het paar sokken van deze maand, m'n zevende paar van het jaar.

Ik heb ze gebreid met Regia Cotton Summertime Mood, een sokkengaren van 72% katoen, 18% polyamide en 10% polyester. Ik heb ze inmiddels gewassen en ze blijven mooi, wasbaar op 40º.

Belangrijke tip: gebruik goed sokkengaren! Het is zonde als ze na het wassen ondraagbaar blijken te zijn. Zelf wil ik in ieder geval graag dat het op 40º wasbaar is, maar dat is persoonlijk.


Vandaag het laatste deel van het patroon, de teen.

Vorige week liet ik deze foto al zien:


Als het vanaf de hiel tot aan het punt waar je aan de teen zou beginnen 20 cm hebt, dan is 't genoeg voor maat 39. En waarschijnlijk ook wel voor 40, het rekt toch wel iets. Er zijn online tabellen te vinden waarin je de lengte voor jouw maat kunt vinden.

Als laatste heb ik 2 toeren zonder gaatjes gebreid voor ik aan de teen ben begonnen. 

Er moet weer geminderd worden. Je doet dat op 4 punten. Het is dan ook heel handig om dit deel met 5 sokkennaalden te breien. Bij de laatste toer voor de teen zou je over kunnen gaan op gewone sokkennaalden, 14 steken per naald. Zelf deed ik het in de eerste toer van de teen en maakte ik ook direct de eerste minderingen,

Let op! Deze toeren beginnen steeds bij de eerste steek van de bovenvoet.

In deze beschrijving ga ik uit van die vier naalden waarop het werk verdeeld is, je breit met de vijfde naald. In de eerstvolgende collage zie je dat het sokje nog op het sokkenwonder staat en dat ik brei met de sokkennaalden en het daarop overzet.


Het werkt zo:
Toer 1:
- naald 1: 1 recht, 2 samenbreien door de achterlussen, 11 recht (foto 1)
- naald 2: 11 recht, 2 recht samenbreien, 1 recht (foto 2)
- naald 3: als naald 1 (foto 3)
- naald 4, als naald 2 (foto 4)
Nog 52 steken.
Toer 2, 3 en 4: alle steken recht (= 3 toeren zonder minderen)
Toer 5:
- naald 1: 1 recht, 2 samenbreien door achterlussen, 10 recht
- naald 2: 10 recht, 2 recht samenbreien, 1 recht
- naald 3 en 4: als naald 1 en 2
Nog 48 steken.
Toer 6 en 7: alle steken recht (= 2 toeren zonder minderen)
Toer 8: 
- naald 1: 1 recht, 2 samenbreien door de achterlussen, 9 recht
- naald 2: 9 recht, 2 recht samenbreien, 1 recht
- naald 3 en 4: als naald 1 en 2
Nog 44 steken.
Toer 9: alle steken recht. (= 1 toer zonder minderen)

Vanaf nu alle toeren minderen tot er nog 20 steken over zijn:
naald 1 en 3: 1 recht, 2 samenbreien door de achterlussen, rest van de naald recht
naald 2 en 4: recht tot er nog 3 steken op de naald staan, 2 recht samenbreien, 1 recht


Als er nog 20 steken zijn, verdeel je ze over 2 naalden, 10 van de bovenvoet en 10 van de ondervoet, zie ook laatste foto van de collage hierboven.

Het mooiste is het om dit dicht te mazen met de zogenaamde Kitchnener Stitch. De eerste 5 á 6x heb ik steeds een filmpje gevolgd, als je het een keer weet is 't makkelijk en het is in ieder geval naadloos. Dat draagt heel fijn.


Je knipt de draad af, ongeveer 30 cm is wel genoeg, maar doe 't in ieder geval de eerste keer niet te kort.
Rijg de draad door een naald en met de naald werk je de steken aan elkaar.

De naalden liggen tegen elkaar. Je steekt eerst van binnen naar buiten door de eerste steek van de voorste naald, haal de draad door en steek dan van binnen naar buiten door de eerste steek van de achterste naald, haal de draad door.

*Nu steek je van buiten naar binnen door de eerste steek van de voorste naald, laat die steek van de naald glijden en steek direct van binnen naar buiten door de tweede steek van de voorste naald.
Nu steek je van buiten naar binnen door de eerste steek van de achterste naald, laat die steek van de naald glijden en steek direct van binnen naar buiten door de tweede steek van de achterste naald*.

Van * tot * herhaal je tot alleen de laatste 2 steken nog op de naalden staan. Je steekt van buiten naar binnen bij de voorste steek, laat 'm van de naald glijden, daarna steek je van buiten naar binnen bij de achterste steek en ook die steek kun je van de naald laten glijden.

De draad naar binnen steken en begin- en einddraad afhechten.

Zelf doe ik mijn sokken op sokblockers, ik spuit ze even nat met water met een beetje Eucalan en laat ze zo opdrogen:


Klaar zijn de Romantische zomersokjes!




Alle blogs over deze sokjes vind je onder het label "Romantische zomersokjes".

Fijne dag 🧦🧦🧦

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

5 opmerkingen:

  1. Ze zijn heel mooi het patroon sla ik op want ook patronen en tips is net als sokken. Je hebt nooit genoeg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, duidelijker kun je het niet uitleggen!
    En groot gelijk dat je de laatste toeren zonder gaatjes breit, want dat lijkt me niet lekker zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroon aan de bovenkant, daar heb je niet zoveel last van. Het is meer omdat het ingebreide gaatjespatroon ook begint met 2 toeren zonder gaatjes. Dan vind ik het "kloppen" als ik dat ook doe voor ik aan de teen begin :-)

      Verwijderen
  3. Fijn dat je dit patroon met ons hebt gedeeld, misschien brei ik ooit nog wel eens een paar sokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel voor dit mooie patroon en duidelijke uitleg😊

    BeantwoordenVerwijderen