{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 8 september 2023

Vriendelijke vrijdag en het recept van september

Vriendelijke vrijdag en het recept van september


Vandaag is het de tweede vrijdag van september en dat is de voorgestelde startdatum van

"Recept van de maand"

en dat is een idee van Elizabeth (van Busy Bessy). Hier legt ze het idee uit.

Nu kook ik zelf bijna nooit. Ik heb 't geluk dat echtgenoot dol op koken is en dan kookt hij ook nog eens heel lekker! Toch kan ik vast en zeker wel een paar keer meedoen. Leuk om elkaar te inspireren!

Ik begin met een zomers recept en dit is wel iets dat ik zelf maak of in ieder geval deels. Het gaat om een salade:


Dit is een salade geïnspireerd op de Salade Niçoise die we tijdens vakanties in Frankrijk vaak aten. Altijd een beetje anders. En dat is ook leuk: je kunt het zelf zo maken dat het jouw perfecte salade is.

Vooraf kook ik dan een paar aardappeltjes, alvast in kleinere stukje gesneden. In de zomertijd koop ik tegenwoordig graag boontjes uit Nederland. Want haricots verts uit Senegal, dat is toch een beetje raar, vind je ook niet? Die kook ik ook even vooraf.
En de eitjes, die moeten natuurlijk ook even voorgekookt worden!
Ik spreek in meervoud, omdat wij met drie personen zijn en op de foto zie je 1 bord, voor 1 persoon.

Ik haal vaak minstens 2 van die zakken sla, ik vind dat je heus wel zo'n 60 - 70 gram sla per persoon kan eten. Die sla verdeel ik over de borden.
De aardappeltjes worden even aangemaakt met een sausje, bijvoorbeeld mayonaise. De stukjes verdeel je ook over de borden.
Per persoon een blikje tonijn. Wij hebben meestal die in olijfolie. Wel even afgieten vooraf.

Een ui en een paprika in stukjes snijden, ook over de borden verdelen. De eieren in partjes snijden en rondom de salade leggen en ook een paar tomaatjes snijden en toevoegen.

Ook lekker: echtgenoot is dol op spekjes en bakt dan een pakje spekjes uit en ook die gaan erover heen. 

Tot slot voegt iedereen een dressing naar keuze toe. Ik let erop dat die voor mij weinig koolhydraten heeft.


Dit is een heerlijke zomerse maaltijd! Ik vind het heerlijk om hier een witte wijn of rosé bij te drinken. Echt vakantiegevoel krijg ik hiervan.

Ik ben heel benieuwd wie meer mee gaat doen.
Ik heb alvast een lijstje met links van de blog van Elizabeth gekopieerd:

Judy - Daphne - Janny - Irene - Willy - 
Conny - Mieke - Marthy - Céline - Josephine - 
Toos - Miriam - Annet - Marja - Anita - Dini

Ik houd het even in de gaten en zal dan de links veranderen/aanpassen.
De recepten van de eerste maand:

Extra toevoeging: Annemarie

🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗

Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag en een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

13 opmerkingen:

  1. Verrassende ontwikkeling. Nu ook regelmatig recepten bij De Breimeisjes (al kan ik me je blog met friese kruidkoek nog wel herinneren).
    Mag ik een suggestie doen? Wil je dan tzt je zuurkoolschotel delen? Als het er natuurlijk weer tijd voor is. Op deze nazomerse vrijdag kunnen we beter genieten van je uitgebreide salade. Lekker!
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, wat ziet dat er lekker uit! Nu had ik wel ergens een recept van zo'n salade Niçoise, maar die was toch een tikkie anders...
    Het kan heel goed dat we volgende week jullie salade op het menu hebben staan, want het blijft nog een paar dagen warm!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n salade is heerlijk. Jouw variant ziet er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk, ik houd erg van tonijn in een salade.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je meedoet en lekker, wij eten ook regelmatig salade Niçoise, lekker en zomers :) Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maaltijd salade, ik eet dat zo graag, zeker in de zomer, als het warm is.
    Mijn man maakt dan vaak een "simpele" salade, met vaak dezelfde ingrediënten, maar ik hou van variatie en voeg ook vaak vis of vlees toe, heerlijk.
    Ik ga jouw salade recept opslaan, bij de combinatie van vis, spekjes, aardappeltjes en ei loopt het water al in mijn mond.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net wat je zegt Akkelien, dit is zeker een heerlijke zomerse salade die we op dit moment goed kunnen gebruiken.
    En doe voor mij maar een lekker rood wijntje dan genieten we samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een lekkere variatie, perfect voor deze temperaturen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker Akkelien. Alle soorten salades zijn bij mij welkom. Wij verblijven voor de helft van het jaar in het zuiden van Frankrijk en eten met warm weer vaak salades.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Maar dat ziet er lekker uit. !! Goed gekozen. En eentje om zeker te onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat ziet er heerlijk uit. Past goed bij het warme weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk idee, en je recept ziet er lekker uit. Helaas zijn ze hier niet allemaal van de salades, dus ik weet niet of ik het ga maken... En nu ga ik gauw bij Elisabeth kijken hoe ze het heeft bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen