{ 'anonymize_ip': true }

maandag 25 september 2023

Boek: De kracht van het breien

Boek: De kracht van het breien


Het boek kocht ik volgens mij al in 2022, ik heb het kort geleden pas gelezen. En dan bedoel ik dit boek:


"De kracht van breien", het is geschreven door Loretta Napoleoni.

Wat een interessant en leuk boek is dit! 

Loretta beschrijft hoe ze leerde breien van haar oma, die in 1900 geboren is. Tijdens de breilessen leerde ze nog veel meer van haar oma die ondertussen van alles vertelde, o.a. de echte versie van het verhaal van Doornroosje.

Loretta vergelijkt het leven met breiwerk en garen: "Ik voel me als een oud, maar sterk garen in de handen van een middelmatige, onzekere breier die de hele tijd steken laat vallen en steeds van gedachten verandert over wat ze moet breien",

Ze vertelt over hoe belangrijk breien bleek in de eerste wereldoorlog, toen de enige remedie tegen de loopgraafvoeten van de soldaten schone sokken bleken te zijn en de vrouwen heel veel sokken gingen breien. Van alle wol die te vinden was. Uit die tijd komt de "Kitchenerstitch", de manier om de teen naadloos dicht te mazen. Vernoemd naar Herbert Kitchener, die destijds de Britse staatssecretaris van oorlog was. Hij zorgde voor een sokkenpatroon met strenge brei-instructies.
Extra leuk: dit patroon staat ook in het boek. Samen met nog wat bijzondere patronen, o.a. van een aantal mutsen, een spencer, een bikini en een hartje:


Dat hartje is een idee van Clare Young uit Gloucester, die nadat ze haar man verloor aan een nare ziekte het advies kreeg om te gaan breien en dat  deed ze! Als je met haar naam en woonplaats gaat googlen zul je vast kleurrijke plaatjes vinden van haar brei-acties. Ze vroeg mensen om zo'n hartje te breien als herinnering  aan een overleden geliefde. Met die hartjes maakte ze een troosttuin bij een hospice.

Een prachtig verhaal over wat breien kan doen en hoe er niet alleen een verbinding van draden ontstaat door het breiwerk, maar ook een grote verbinding tussen mensen.

In het boek vind je een aantal illustraties van Alessandra Olanov.


Dat maakt het boek extra bijzonder, vind ik. 
De verhalen die vertelt worden komen van over de hele wereld en ik heb hele interessante dingen gelezen, die ik echt niet wist.
Ik heb genoten van het lezen!
Je hoeft het boek niet te kopen vanwege de patronen die erin staan, toch vind ik dat wel een leuke extra. Het hartje heb ik alvast geprobeerd en er volgt vast nog iets. 


Titel: De kracht van het breien
Auteur: Loretta Napoleoni
Uitgeverij: Balans
Aantal pagina's: 221
Prijs: € 21,99
ISBN 9789463821216


Fijne dag 🍀🍀🍀


Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

5 opmerkingen:

  1. Idd een erg leuk boek. Ik heb het toen het net uitkwam ook meteen gelezen. Ik hou ervan om meer over de achtergrond van handwerken te weten. Daar is dit erg geschikt voor. Leuk dat je er hier over verteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om verhalen rond en achter het handwerken te lezen naast patronen. Het klinkt interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een bijzonder boek! Ik snap dat je het graag las...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is inderdaad een heel bijzonder boekje Akkelien, het past ook helemaal bij je vind ik. Mooi ook de persoonlijke verhalen die ze beschrijft. Een leerzaam boekje.

    BeantwoordenVerwijderen


  5. Wat leuk om alvast wat over dit boek te lezen. Ik heb hem pas voor mijn e-reader gekocht, maar nog niet gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen