{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 3 december 2021

De X van...

De X van...


Vandaag is het weer tijd oor mijn bloemen-alfabet. De X liet me weer uitwijken naar de Latijnse namen. Ik kwam uit  bij  Xeranthemum, de papierbloem. 
Volgens mij is dit een soort van droogbloem en heb ik 'm vroeger zelf ook wel in de tuin gehad.

Ik zocht afbeeldingen op 't internet en ging aan de haak.


Veel bloemblaadjes! Ik tel er 18 en daarom begint dit bloemetje met een magische ring en daarin 9 vasten. Ik gebruik trouwens 2 haaknaalden, nummer 3 en 2½. 
In het begin gebruik ik nummer 3.


In elke steek 2 vasten. Het zijn nu 18 steken:


Sluit de toer met 1 halve vaste in de volgende steek.
*in de volgende steek: 1 halve vaste, 8 lossen, sla de eerste steek over, met haaknaald 2½ 1 halve vaste in elk bobbeltje aan de achterkant van de lossenrij, met haaknaald 3 1 halve vaste*. Herhaal van * tot * in elke steek.


Door in die bobbeltjes te haken, heb je aan beide kanten van het bloemblaadje die v'tjes.




Draadjes afhechten en klaar!


Dat was bloemetje nummer 24!
Alle bloemen die ik maak voor deze challenge vind je terug onder het label "Bloemen-ABC".




Nog even over de alfabetchallenge: al is dit een tweewekelijkse challenge, er zijn veel deelnemers die iedere week iets plaatsen. Daarom deel ik ook deze week het lijstje met links, zodat je even kunt rondkijken 🙂



Fijne dag  en een heel fijn weekend. 
Geniet ervan en denk aan de happy momentjes 🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

12 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat planten ook Latijnse namen hebben! Het zou toch jammer zijn als je nu geen bloemetje kon maken bij de X.
    De achtergrond van de foto's doen me denken aan mijn dekbedovertrek (Ariadne at Home). Of is het echt breiwerk dat eronder ligt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die dekbedovertrekken heb ik ook :-)
      Dit is trouwens een placemat, zo leuk als achtergrond voor foto's!

      Verwijderen
    2. Opeens dacht ik weer aan mijn vraag... Leuk om daar ook nog een placemat van te hebben!

      Verwijderen
  2. Wat een grappige bloem, een mooie aanvulling op je verzameling weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoera voor de latijnse namen!
    Wat een prachtige bloem is dit geworden. Mooi zoals ieder lang blaadje de dubbele rij v'tjes heeft gekregen.
    Ik vroeg me af waar ik eerder zoiets had gezien en ineens wist ik het; het doet me aan een gebreid i-cord denken. Dat vind ik er ook altijd zo mooi uitzien...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer een mooi bloemetje, mooi om die v-tjes aan beide kanten te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel geslaagd bloemetje heb je gekozen, je ziet
    deze tegenwoordig niet zo vaak in gedroogde vorm.
    Ze noemde het vroeger ook strobloemen, heel licht en
    de kleuren blijven lang heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. erg mooi deze ik zag hem al op insta langskomen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuk je hele bloemenalfabet, dit is weer een mooie toevoeging.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook weer een heel leuk bloemetje.
    Papierbloem had ik nog niet gehoord, grappig, maar wel strobloemen.
    Zo noemen wij ze altijd, maar misschien is dat wel streek gebonden.

    BeantwoordenVerwijderen