{ 'anonymize_ip': true }

maandag 13 december 2021

Hulstblaadjes haken

Hulstblaadjes haken


Een paar jaar terug haakte ik hulstblaadjes, dat was toen voor een workshop. 
Nu bedacht ik dat je daar een boekenlegger van zou kunnen maken:


Je kunt het ook om een servet winden of om het bestek en zo een extra feestelijk accent op de kersttafel creëren:


Het verschil met het hulstblad van toen is dat je een veel langere steel maakt.


Het is best een snel werkje, al doe je er door de extra lange steel natuurlijk wel iets langer over. Ik begon met 65 lossen, sloeg de eerste losse over en haakte vervolgens in elke steek 1 halve vaste, 55 keer. Dan zijn er nog 9 lossen over en daarover haak je het blaadje. Dat haak je aan beide kanten van die laatste lossen.
In de eerstvolgende 2 lossen elk 1 vaste, dan 2x 1 half stokje, in de volgende steek 2 stokjes, daarna 2x 1 half stokje, 1 vaste en in de laatste losse 3 vasten. Dat is de bovenste punt. Aan de andere kant haak je achtereenvolgens 1 vaste, 2x 1 half stokje, 2 stokjes in de volgende steek, 2x 1 half stokje en 2x 1 vaste. Nu nog 1 halve vast op 't steeltje en keer.

Nu komen die puntjes. Haak 1 halve vaste *2 lossen, in de tweede losse vanaf de haaknaald 1 halve vaste, in de volgende steek (van 't blaadje) 1 vaste, in de volgende 2 steken elk 1 halve vaste*, herhaal van * tot * tot je het blaadje ongeveer rond bent. Als 't goed is, heb je ook zo'n puntje bovenaan het blaadje en kun je na in totaal 7 van die puntjes nog 2 of 3 halve vasten haken. En als dat niet helemaal klopt is 't ook niet erg. In de natuur zijn ook niet alle blaadjes perfect en/of hetzelfde.


Dit patroon heb ik nu ook gedeeld in een blog die ik voor Breiclub.nl schreef, die blog vind je hier
In de blog van een paar jaar geleden beschrijf ik ook een iets groter blaadje. Die blog vind je hier
En als je kleine blaadjes wil, dan begin je met 14 lossen in plaats van 65 en vervolgens 4 halve vasten in plaats van 55. Zo kun je nog allemaal variaties maken!


Fijne dag 🍀


Liefs van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

4 opmerkingen:

  1. Een gezellige versiering maar idd ook als boekenlegger heel bruikbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk om zo'n hulstblaadje als servetdecoratie te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk idee voor beide, maar om de servet
    spreekt me het meest aan.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zullen jullie een gezellige kersttafel hebben!

    BeantwoordenVerwijderen