{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 15 maart 2024

Vriendelijke vrijdag en een slinger met vissen

Vriendelijke vrijdag en een slinger met vissen


Op deze vriendelijk vrijdag vind je een nieuw idee voor een slinger bij mij.

Gisteren noemde ik het al, deze oproep van Jeanet van Blij dat ik Brei.
Zo'n leuk idee en wat heb ik al prachtige vissen voorbij zien komen! Bij mij begon ook wat te "sudderen". Dat werd een slinger, een slinger met veel vissen. 45 om precies te zijn. Voor elk decennium van het jubileum van Arnemuiden 1 visje 🐟


Ik gebruikte een sokkenwolletje dat ik niet voor sokken wil gebruiken (niet gekocht bij Jeanet). De kleuren vind ik goed passen bij vissen.

Ik begon met zo'n 100 lossen en een paar extra.

Daarna ben ik een vis gaan haken, (bijna) elke vis is anders, dit kun je lekker op gevoel doen.
Ik deel wat ideeën/mogelijkheden.


Bijna elke vis begint met 1 vaste in de tweede losse vanaf de haaknaald. 
- Vervolgens 1 half stokje, 5 stokjes, 1 half stokje, 1 vaste, 1 halve vaste, 1 vaste, 1 half stokje, 2 lossen, 1 halve vaste in dezelfde steek als dat laatste halve stokje. Nu haak je verder aan de andere kant van het halve visje dat je net gehaakt hebt. 2 lossen, 1 half stokje in diezelfde steek als dat laatste halve stokje. Vervolgens 1 vaste, 1 halve vaste, 1 vaste, 1 half stokje, 4 á 5 stokjes, 1 half stokje, 1 vaste, 1 halve vaste ergens aan 't eind van dat visje.

- Die 5 stokjes kunnen ook meer of minder zijn, voor grotere of kleinere vissen.

- Je kunt ook dubbele stokjes of anderhalve stokjes gebruiken, om een dikkere vis te maken.

- Af en toe 2 steken in 1 steek geeft ook een leuke variatie.

- De staart kan ook iets groter, door nog een stokje erachter aan te haken.

- De vis hoeft niet aan beide kanten hetzelfde zijn, de buik kan dikker of juist dunner zijn dan de bovenkant.

- Begin direct met stokjes haken in de 3e of 4e losse vanaf de haaknaald, zo'n waaier van 6 á 7 stokjes. Of met dubbele stokjes. Een halve waaier is ook leuk en daarna de vis met een stokje, half stokje, vaste naar de staart te haken.

Na elke vis heb ik 25 lossen gehaakt. De ene vis is langer dan de andere, dat vind ik zelf heel leuk.

De slinger hing hier in huis toen we de verjaardagen vierden van m'n vader, broer en zoon. Zij zijn alledrie in begin maart jarig, Vissen dus, qua sterrenbeeld.


Ik heb deze slinger inmiddels naar Arnemuiden gestuurd. Want bij een feestje horen slingers! Een kleine bijdrage uit Friesland.

🐟  🐠  🐟  🐠  🐟  🐠  🐟  🐠  🐟  🐠  🐟  🐠  🐟  🐠  🐟


Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

7 opmerkingen:

  1. Ah ja, natuurlijk werd het een slinger! Dat hoort inmiddels helemaal bij jou... Leuk, nu kan Jeanet de slingers ophangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat heb je dat goed bedacht! En er is nog driedubbel plezier van ook! Jij hebt haakplezier gehad, hij mocht op het feestje in Friesland hangen en nu in Arnemuiden. Het is een heel leuke slinger.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijk kon een echte Akkelienslinger niet ontbreken in de winkel van Jeanet in Arnemuiden! Wat een leuk en vrolijk idee, het past helemaal in de sfeer van het feest en de vissen! Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit pad echt bij jou. Wat een leuke slinger voor Jeannet. Ik ben langzaam aan benieuwd hoeveel vissen ze al ontvangen heeft voor het feest in juni

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartstikke leuk Akkelien, en die kan ze heel goed gebruiken op haar feestje, 🐟 🐠 🐟 🐠 🐟 🐠 🐟 🐠 🐟 🐠
    Heb even je sliertje visje gepikt, hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke slinger is het al geworden. Fijn dat het sokkengaren hier goed van pas kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke slinger en inderdaad vissige kleuren, chique hoor !

    BeantwoordenVerwijderen