{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 8 maart 2024

Vriendelijke vrijdag en het recept van maart

Vriendelijke vrijdag en het recept van maart


Vandaag is het de tweede vrijdag van maart en is het tijd voor

"Recept van de maand"

en dat is een idee van Elizabeth (van Busy Bessy). Hier legt ze het idee uit.


Vandaag deel ik het lievelingsrecept van zoon, Pollo Jerez. Het is naar een recept dat ik ooit uit een Margriet gehaald heb, ik denk zeker 30 jaar geleden.


Er staan wat aantekeningen bij en zie je het daar onderaan staan? Wij vinden dit "Heerlijk!"

Wat je nodig hebt voor 3 personen:

400 gram kipfilet (in het oorspronkelijke recept staat drumsticks)
1 pakje chorizo vleeswaar, plakjes
1 ui
1½  á 2 paprika's
sherry (wij hebben altijd Fino of Manzanilla, in 't oorspronkelijke recept staat Medium)
olijven
250 gram rijst
1 eetlepel bloem
paprikapoeder
chilipoeder
Provençaalse kruiden
olijfolie
zout
peper


Paprika, chorizo en ui in stukjes snijden (foto 1 en 2 van de collage).
Snijd de kip in stukjes en doe het in een kom, voeg de bloem, chili- en paprikapoeder, peper, zout en olijfolie toe en meng dit goed (foto 3. Op foto 4 zie je de rijst die vast is afgewogen).


Zet een pan op het fornuis, olijfolie erin en bak hierin de kip.


Voeg de paprika, ui en chorizo toe en bak dit ook even mee.
Giet een halve fles sherry erbij (kamertemperatuur) en laat het 10 minuten sudderen zonder deksel. Voeg de olijven toe. Laat nog even doorwarmen, mag wel met het deksel erop.


Kook ondertussen rijst en giet af. Doe er een scheut olijfolie in, Provençaalse kruiden, zout en wat peper naar smaak. Goed roeren tot alles gemengd is.


Schep rijst op je bord en daarover gaat de Pollo Jerez:


Eet smakelijk!

Nog even dit: die mannen hier in huis doen alles "op de rooi" en "uit de losse hand". Ik heb nog even het originele recept bekeken.
Daarin wordt genoemd: 1 theelepel zout, 1 theelepel peper, 1 theelepel paprikapoeder (chilipoeder is een toevoeging van de mannen), slechts een halve deciliter sherry(!). Maar daar wordt een marinade mee gemaakt, met de kruiden en daarin worden de 12 drumsticks gemarineerd. Uiteraard wordt er in dat recept ook minder chorizo gebruikt, 50 gram. En er wordt knoflook toegevoegd. Dat is hier in huis niet standaard, al zou dat best kunnen.
De mannen zijn dol op olijven, dus ik denk dat we ook ruim meer dan 100 gram gebruiken. In het originele recept wordt nog peterselie over het gerecht gedaan.
De rijst is ons eigen idee.


Hier zijn de links naar blogs die vorige maand meededen. Leuk om even te kijken of er weer lekkere recepten gedeeld worden!

Elizabeth - Janny - Conny - Mieke - Josephine - Toos - Miriam - Anita - Ger - Ilse - Marjan
Daphne - Sylvia - Els - Dini - Willy - Irene


Hier zijn de links naar andere recepten van maart:


Elizabeth - Janny - Conny - Mieke - Toos - Miriam - Anita - Ger - Ilse - Marjan - Sylvia - Els - Dini - Lot - Marthy - Willy - Annemarie


🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗

Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

16 opmerkingen:

  1. Ik zat juist te bedenken dat het zo leuk is dat je toch steeds een recept deelt, maar dat je man eigenlijk degene is die vaak kookt...
    Pollo Jerez; ik had geen idee waaraan ik daarbij moest denken, maar al lezend kwamen de smaken als het ware in mijn mond...
    De olijven zouden wij weglaten en de sherry misschien ook wel, want dat heb ik nooit staan. Hopelijk smaakt het dan ook nog lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jerez is de streek waar sherry vandaan komt. We hebben wel eens een droge witte wijn gebruikt toen we dit in Frankrijk wilden maken, waar geen sherry te koop is. Wij hebben trouwens alleen sherry in huis voor dit gerecht, haha. En doordat die mannen hier een halve fles erin legen, is die fles ook best snel leeg ;-)

      Verwijderen
  2. Recept naar mijn hart! Halve fles sherry erbij. Destijds was het sherrydieet populair, misschien is dat toen wel door een van hen die dat deden bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi toch dat zo'n oud recept al zoveel jaren een favoriet is!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat je dit recept al 30 jaar gebruikt. Het is een teken dat het goed in de smaak valt. Mijn man kookt tijdens een van de oppasdagen, dit recept lijkt me wel iets voor de volgende oppasdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er heerlijk uit, ik moet wel lachen om de halve fles sherry, maar 30 jaar geleden was sherry volgens mij helemaal in ;) Groetjes en een fijn weekend, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook echt verrast dat er eigenlijk maar zo weinig in gaat :-) Mijn man is een royale kok. En 't is wel lekker: de vochtige saus bij de rijst.

      Verwijderen
  6. Als je dit al 30 jaar eet, wil dat wel wat zeggen, het lijkt me ook heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat jullie samen tot het perfecte familierecept zijn gekomen. Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit lijkt me echt heerlijk Akkelien, en alleen al de naam doet je gedachten naar zonnige oorden gaan om even weg te dromen. Het gevulde bord ziet er ook ZEER aantrekkelijk uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk dat zo'n oud recept nog steeds gemaakt wordt. Mooi met die aantekeningen erbij. Heerlijk om het naar eigen smaak aan te passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het lijkt me erg lekker, al zou ik er denk ik toch iets minder sherry in doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben zojuist een heerlijk bord Pollo Jerez op!
    Zonder sherry en zonder olijven, maar het was heerlijk en voor herhaling vatbaar...

    BeantwoordenVerwijderen