{ 'anonymize_ip': true }

maandag 25 maart 2024

Als je het andersom doet... Foutje!

Als je het andersom doet... Foutje!


Momenteel brei ik voor de tweede keer sokken "andersom", van de teen naar de boord. Hierbij heb ik nog wel een patroon nodig, ik "ken" het nog niet uit m'n hoofd. De eerste is al klaar, ik liet hier al iets zien. Van de tweede sok was ook het moeilijkste deel, de hiel, al klaar en ik dacht nog "eventjes het beengedeelte" tot ik gisteravond ontdekte dat ik een fout maakte:


De achterkant deed ik nog steeds alleen recht, terwijl ik nu rondom 3 recht, 1 averecht had willen breien.

Ik heb de steek die averecht had moeten zijn, 26 toeren "laten vallen":


waarna ik de steek met behulp van een haaknaald weer opgehaald heb. Dat deed ik aan de binnenkant, omdat dit handiger gaat.


Dit heb ik 7 keer gedaan en nu klopt het weer 🙂


Als je het andersom doet, moet je wel goed opletten!

Heb je dit ook wel eens gehad?

Deze sok is bijna klaar, m'n derde paar van dit jaar!


Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

15 opmerkingen:

  1. Dat heb je handig op gelost inplaats van uithalen.Elke maand een paar sokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, dat durf ik nu nooit! Ik ben zo bang dat het een grote zooi wordt... Fijn dat het jou gelukt is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wanneer je die gevallen steken op deze manier netjes op kan halen ben je in mijn ogen een brei genie.
      Toen ik lang geleden nog kon breien lukte het mij nog niet netjes met twee toeren lager gevallen steek en heb daarom wel eens een vergevorderd breiwerk helemaal opnieuw gedaan.
      Ger

      Verwijderen
    2. Elizabeth, gewoon doen hoor! Jij hebt zoveel brei-en haak-ervaring, dat het appeltje-eitje voor je is.

      Verwijderen
    3. Mocht het niet lukken, dan kun je het altijd nog helemaal uithalen, toch! ;-)

      Verwijderen
  3. Slim! Moet je wel lef voor hebben lijkt mij. Al is het ergste wat je kan gebeuren dat je opnieuw moet beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, heb het afgelopen weekend exact hetzelfde gedaan bij de mouw van een vest, over ruim 40 toeren. Gaat veel sneller dan uithalen en opnieuw breien, en inderdaad, haal je de steken aan de binnenkant op, ziet het er aan de buitenkant netjes uit. (ik gebruik een patroon uit de 40-er jaren, opnieuw uitgegeven, maar het lijkt erop dat er stukken tekst zijn weggevallen!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, wel jammer dat je twijfelt over de volledigheid van het patroon... Ja, het is absoluut de moeite waard om het in ieder geval te proberen. Zolang je geen lastige kabels of ajourpatronen breit, is het het heel goed te doen.

      Verwijderen
    2. Dit is een vest, volledig in ajour, haha. En uiteindelijk heb ik dat stuk mouw helemaal uitgehaald, omdat het ook daar echt niet klopt, je moet zoveel steken minderen dat een kinder armpje er niet eens in zou passen. Maar ik ga straks weer met frisse moed opnieuw eraan breien. En ik hoop stiekem dat ik het dan dit weekend echt af kan maken (want ben het heel erg zat! ). Zou het voor mijzelf zijn, had ik het allang uitgehaald, maar het is voor mijn dochter. Zij kocht het garen en boek met patronen en ik wil het heel graag voor haar afmaken.

      Verwijderen
    3. Ja, dat is echt ingewikkeld, met ajour en dan zo'n stuk terug haken/breien... Jammer. Maar het komt uiteindelijk vast goed, schat ik zo in :-)

      Verwijderen
  5. Jazeker komt bij mij ook wel eens voor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vaker sokken breien van teen naar been, dan wordt het net zo gewoon als van been naar teen. Ik los een foutje ook zo op, tenzij het een ingewikkeld verspringend patroon is. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het ging op zich al best lekker, zo van teen naar boord, maar ja... toen was ik toch even in de war!

      Verwijderen
  7. Ik kan me voorstellen dat je even 'in de war' was nu je de andere kant op moest breien. Maar gelukkig ben je handig genoeg om het te repareren zodat je niet een heel stuk hoefde uit te halen. Dat uithalen kan altijd nog als het 'repareren' niet lukt.
    Ik heb het ook al verschillende keren moeten doen; lang leve de haaknaald!

    BeantwoordenVerwijderen