{ 'anonymize_ip': true }

maandag 28 augustus 2023

Sokken, andersom

Sokken, andersom

Al ruim een jaar draag ik alleen nog zelfgebreide sokken. De laatste tijd zijn dat sneakersokjes en ik had al vijf paar, en heb er onlangs die romantische zomersokjes bij gebreid, waarvan ik het patroon deel in de blog (je vindt in deze blog alle links naar de verschillende delen). 

Deze blog gaat over deze sokjes, het paar voor augustus:

Als je een bol van 100 gram gebruikt, kun je daar twee paar sneakersokjes van breien. Althans, als je maat niet te groot is. Het kan zeker tot een maat of 40 á 41. En ik heb zelf maat 39. Ik had dus nog voldoende garen over van mijn bolletje Regia Cotton Color Springtime Mood voor een extra paar. Om mezelf uit te dagen, besloot ik ze deze keer andersom te breien. Beginnen bij de teen, dat heb ik nog nooit eerder gedaan.

Ik gebruikte dit patroon van Wol & Co.
Bij de opzet gebruikte ik dit YouTubefilmpje.


Het begin is een beetje lastig, vooral omdat het nieuw is.
Tip van mij: zet 2 steken "te veel" op. Je ziet in dat filmpje dat ze er per ongeluk al eentje laat vallen. Als je 2 extra hebt, dan kun je er ook gewoon eentje per ongeluk laten vallen 😉
En als 't gewoon lukt, dan laat je die extra steken alsnog gewoon vallen. 

En als je eenmaal dat begin gedaan hebt, is. het verder prima te doen en gaat het eigenlijk best snel.


Ik heb uiteraard wel een patroontje gebruikt, alleen maar recht breien vind ik een beetje saai. Ik heb een zigzaglijn gebreid en heb die op de tweede sok net andersom laten lopen.


Het patroon is heel goed te doen. Wat opvalt: je moet bij een sok vanaf de teen meerderen. Eerst bij de teen en later bij de spie.

Het keren van de hiel lijkt heel veel op hoe het bij een sok vanaf de boord gaat. Bij dit model is geen hileflap gebreid en je hoeft ook niet steken op te nemen. Het is echt heel erg naadloos en dat is best een voordeel.

Toen de eerste sok bijna af was, heb ik de tweede opgezet en nu gebruikte ik de buitenkant van de bol (ik brei eigenlijk altijd van binnenuit). 2 sokken aan de bol, dat werd op het laatst wel wat lastig, het leek een grote knopenbende, al viel dat uiteindelijk ook mee. Gelukkig!


Bij dit model moet je afhechten aan de bovenkant. Dan is 't wel heel belangrijk dat je een rekbare methode gebruikt. Ik heb wat gegoogled en vond een methode waarbij je eigenlijk steeds een omslag om de naald maakte voor je een steek breit en dan die omslag én de vorige gebreide steek over de laatste gebreide steek haalt. Ik kan het nu even niet terug vinden. Maar er staan diverse methodes op 't internet.


Gebreid met Regia Cotton Summertime Mood, een sokkengaren met 72% katoen. Uit 1 bol haalde ik met gemak 2 paar sneakersokken, maat 39.

Opmerking voor mezelf: ik zou wel met minder steken toe kunnen. Eens proberen met 52 of zelfs 48 steken?

Leuk om eens sokken op een totaal andere manier te breien en deze methode heeft beslist voordelen! Ik ga het vast vaker op deze manier doen. Heb jij wel eens sokken vanaf de teen gebreid? Wat vond je ervan?


Fijne dag 🧦🧦🧦

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

13 opmerkingen:

  1. Hallo Akkelien.ik heb weleens sokken vanaf de teen geprobeerd.ik ben gestopt.vooral het begin is lastig.en vanaf de boord heeft toch mijn voorkeur,gaat zonder nadenken.heb altijd sokken op de pen.groet,Henny.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het begin is inderdaad een beetje lastig, maar daarna valt het juist wel mee :-)

      Verwijderen
  2. Heel mooie sokken Akkelien. Leuk om jezelf daarbij ook een beetje uit te dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo, ik heb ook vanaf de teen gebreid en is eigenlijk fijner wat betreft het steeds moeten passen. Prima te doen 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het heeft absoluut bepaalde voordelen, dat van het passen klopt ook helemaal.

      Verwijderen
  4. Ik heb dat nog niet geprobeerd vanaf de teen.
    En als je die steek die teveel is laat vallen krijg je dan geen gaatje.
    Jouw sokken zijn erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, het klinkt inderdaad een beetje raar, maar je krijgt geen gaatje. Je krijgt juist een hele mooie naadloze teen!

      Verwijderen
  5. Alleen de sokken die ik brei tijdens Sock Madness en SWC brei ik vanaf het boord, maar alle andere sokken altijd vanaf de teen. Ideaal, makkelijk passen, nooit garen tekort (brei je gewoon 1 toer minder aan het boord) terwijl dat de andere kant op altijd maar afwachten is. Tip: zoek even een filmpje met Judy's magic cast on, dat geeft een mooie teen. Ik brei mijn sokken 2 tegelijk op 1 rondbreinaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze teen is ook mooi, maar ik ga zeker kijken naar die van Judy. 2 sokken tegelijk, dat lijkt mij niks, dat gestoei met het doortrekken van de draad van de rondbreinaald.... Respect voor wie dat kan. Echt knap vind ik dat!

      Verwijderen
  6. Mooi enkelsokjes heb ik 1x gebreid maar vond ze niet zo lekker zitten misschien nog eens proberen met ander garen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk patroontje heb je gebruikt. Mijn 2e paar sokken heb ik ook vanaf de teen gebreid, dat vond ik wel makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen