{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 21 juni 2024

Vriendelijke vrijdag en de langste dag

Vriendelijke vrijdag en de langste dag


Vandaag, 21 juni, is het de langste dag van het jaar. Het hoogtepunt van de zomer?
In ieder geval wel een goed idee om juist vandaag een zomerse blog te maken! Een blog met een zomertip.


Dit is een bloemetje van vlas. Van vlas wordt het zomerse linnen gemaakt. Ik heb in een ander jaar wel eens een blog geschreven over de Vlasroute en meer foto's vind je in deze blog, die ik schreef met als onderwerp linnen.


Ook dit jaar is er een vlasroute, deze heet hier in Friesland Follow the blue line en alle informatie vind je hier. Het gaat om een route van zo'n 30 kilometer in het noordoosten van Friesland. Je komt langs vlasvelden, het vlasmuseum, er is een tentoonstelling onderweg en nog andere plekken die "iets" met vlas hebben. Die leuke wolwinkel van Nynke, Selden Sá, is opgenomen in de route!

In de maanden juni, juli en augustus kun je op ontdekkingsreis langs deze mooie en zomerse route!

Linnen is heerlijk zomers, ik heb zelf een sjaaltje gemaakt van een bol lino en dat is echt een van m'n favorieten. De bol linnen zat bij een pakket voor het maken van deze vlaggetjes:


De vlaggetjes heb ik niet gemaakt. Ik denk nog steeds na over een ander project met het vrij dikke Barbante garen. Ik ben meer van het maken van soepeler vlaggetjes 😉
Van het maken van vlaggetjes en slingers houd ik wel, veel inspiratie vind je onder de labels "slingers" en "vlag".

Dan kun je ook deze slinger tegenkomen:


Wij zijn geen liefhebbers van voetbal, maar je kunt er niet omheen: momenteel is er "iets met voetbal" ⚽ Deze slinger maakte ik een aantal jaren terug voor onze neef. En eigenlijk vind ik nog steeds dat ik dat wel leuk had bedacht 😉
In deze blog beschrijf ik hoe ik de slinger gehaakt heb.


Ik slinger een eind aan deze blog, en slinger het weekend in, laten we er een feestje van maken 🎆🎆🎆


Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

5 opmerkingen:

  1. Linnen, ik ben er gek op! Ooit, toen we in de polder woonden, kregen we een keer vlas op de akker voir ons huis. Het was iedere dag een mooi gezicht zoals het gewas (en later de bloempjes) deinde op de wind. Overtrekkende wolken zorgden voor een mooi spel tussen licht en donker op het gewas.
    Toen het vlas gerekeld werd, leek het wel science fiction; de grote (en toen nog onbekende machine voor mij) reed tot diep in de nacht met grote lampen door de stofwolken die hij zelf veroorzaakte. Wat was het jammer dat er de volgende dag niets meer te zien was van de blauwpaarse bloempjes....
    Maar de linnen jurken die ik heb, gasn gelukkig nog wel heel lang mee.
    Leuk dat Friesland een mooie vlasroute heeft uitgeschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, ja, zo''n veld vol vlasbloemetjes, zo mooi! En inderdaad: wat een heerlijk materiaal, dat linnen.

      Verwijderen
  2. Het zijn zulke schattige bloemetjes, die blauwe vlasbloemen. Je hebt er toen toch ook eentje gehaakt voor je bloemenalfabet? Ja die voetbalslinger is heel toepasselijk nu en ik hoop dat je neef er nu lang plezier van mag hebben. Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou vlas doen, maar koos toch voor het vergeet me nietje in dat alfabet.

      Verwijderen
  3. Prachtig dat vlasbloemetje en dan een heel veld vol❤️

    BeantwoordenVerwijderen