{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 24 april 2024

Zelfgemaakte keukendoekjes in de praktijk

Zelfgemaakte keukendoekjes in de praktijk


Een tijdje terug deelde ik in deze blog een patroon dat ik bedacht had voor een blog die ik schreef voor Breiclub. Om een of andere reden kon ik dat patroon niet meer terug vinden bij hen. Zelf maar weten, het is nu gewoon bij De Breimeisjes te vinden.

In die blog ging het om dit doekje:


Ik had nog nooit zelf geprobeerd of zo'n doekje prettig werkt en dat heb ik inmiddels eindelijk gedaan. Ik heb twee versies uitgeprobeerd, ik vond ook dit doekje terug:


Ik las in deze blog dat ik van plan was om er een patroontekening van te maken en het patroon in mijn Ravelryshop te zetten. Hmmm, dat heb ik nog steeds niet gedaan 🤔
Het patroon op zich is te vinden in deze Breiclubblog.

En dan nu de doekjes in de praktijk.


We ontdekten dat je ze wel even moet wassen voor gebruik. Had ik kunnen weten! Nieuwe handdoeken moet je ook even wassen voor je ze gebruikt. En daarna werken ze prima! De bovenste is gemaakt van 100% katoen, de andere is gemaakt met Scheepjes Mighty. Dat bestaat uit 32% jute en 68% katoen. Allemaal natuurlijke materialen dus. En ze doen het allebei prima, nemen goed vocht op en je kunt er ook mee schoonmaken. Wassen op 60º is ook geen probleem. Ik vind zelf dat het bovenste doekje wat aan de kleine kant is, maar verder zijn het allebei doekjes die goed bruikbaar zijn.
Ik zag onder het label "keukendoekje" nog een paar doekjes. Die ga ik opzoeken, die kunnen dan ook in gebruik genomen worden!

Heb jij ook zelfgemaakte doekjes in gebruik?


Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.

12 opmerkingen:

  1. Wat mooi. De kantsteek is ook heel mooi geworden door de kleurwissel.
    Deze ga ik zeker eens maken.
    Nu eerst nog te druk met de sock madness.😀
    Groetjes Flora

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om eens te lezen hoe de doekjes in de praktijk hun werk doen en of ze goed te wassen zijn.
    Wat raar dat jouw patroon zomaar verdwenen was zonder jou in te lichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, ik heb ze nog nooit zelf gebruikt. Goed om te weten dat ze dus best voldoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja en dat kan dus verschillen ik vond ze niet goed droogmaken maar kan ook aan de katoen liggen natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook gebreide doekjes maar niet in gebruik.
    voor de sier.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke keukendoekjes. Deze gebreide keukendoekjes zijn hier in Noorwegen heel populair. Ik vind ze zelf goed, ze absorberen prima.
    Ze werden op kerstmarkten en dergelijke goed verkocht. Pakte ze in met een leuke afwasborstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ze niet en gebruik ze dus ook niet. Goed dat je laat weten dat je ze ook echt kunt gebruiken, ik twijfelde er inderdaad aan. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gebruik al jaren deze ( zelf ) gebreide katoenen keukendoekjes met veel plezier. Ze zijn echt heerlijk om mee te werken, daar kan geen enkele soort vaatdoek van welk merk dan ook tegenop. !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi te lezen dat ze goed functioneren, het lijkt me alleen dat het lang duurt voordat ze droog zijn. Normaal leg ik zoiets dan op de kachel maar verwarm mijn huis nu met airco.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lang geleden, 40 jaar, breide ik vaak van deze doekjes. Waarom ik ermee opgehouden ben? Waarschijnlijk omdat ik het te saai vond van ongebleekte katoen en ze te klein waren. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, je kunt ze altijd groter maken natuurlijk. En vandaag de dag hoeven we ons niet tot ongebleekt katoen te beperken.

      Verwijderen