{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 12 april 2024

Vriendelijke vrijdag en het recept van april

Vriendelijke vrijdag en het recept van april


Vandaag is het de tweede vrijdag van april en is het tijd voor

"Recept van de maand"

en dat is een idee van Elizabeth (van Busy Bessy). Hier legt ze het idee uit.


Op deze dag deel ik een recept van een gerecht dat meestal door mij wordt klaar gemaakt hier in huis. Het is een echt 1-pans-recept, een pilav-recept.

Je hebt nodig:
- kipfilet, ongeveer 300 gram
- chorizo, ongeveer 100 gram
- 1 blikje tomatenblokjes
- 1 paprika
- 1 ui
- broccoli
- 1 bouillonblokje (ik kies voor groente of kruiden)
- rijst, ongeveer 225 gram
- olie

De hoeveelheden zijn een beetje naar eigen inzicht in te vullen. Dit is wat ik voor 3 personen gebruik.


Snijd de kip en chorizo in stukjes, ook de ui, paprika en broccoli vast klein snijden en wassen.

Kies voor een pan met een goede bodem, het moet namelijk best lang op het vuur staan. Iets met een bodem die niet aanbakt is op zich ook fijn.

Olie in de pan en daarin bak je de kipfilet, de ui en de paprika:


Als de kip helemaal rondom gebakken is, kan de chorizo erbij:


Na weer even doorbakken kan de rijst erbij:


Weer even doorbakken. Daarna leeg je het blikje gepelde tomaten in de pan, dan vul je het blikje met water en dat doe je ook in de pan. Eventueel doe je er nog wat water bij, het geheel moet "onder water" staan:


Het bouillonblokje kan er nu ook bij:


Breng het aan de kook en doe dan de broccoli erbij:


Goed doorroeren:


Nu kan het deksel op de pan en nu moet het een tijd staan pruttelen. Wel goed om af en toe even te roeren!


Op een gegeven moment (dit duurt wel een tijdje, een half uurtje of zo)  is al het vocht weg:


Dat is het moment dat het zo'n beetje klaar is. Proef het wel even! Mocht de rijst nog niet gaar zijn, dan zou je er nog wat water bij kunnen doen en het nog even door laten pruttelen. Ik laat m'n mannen ook wel eens proeven en soms doen ze er nog wat sambal bij, maar dat kan ook als het op je bord ligt. Ieder z'n eigen smaak!
Ik vind het zo lekker genoeg. Mijn mannen doen er vaak nog olijven bij.


Ik vind dit een fijn recept. Je hebt eerst wel wat werk met het snijden en zo, maar als alles eenmaal in de pan zit, dan hoef je niet veel meer te doen. Lekker veel groente erin. En weinig afwas 😉


Hier zijn de links naar blogs die vorige keren meededen. Leuk om even te kijken of er weer lekkere recepten gedeeld worden! De links van de recepten van deze maand voeg ik later toe.

Elizabeth - Janny - Conny - Mieke - Josephine - Toos - Miriam - Anita - Ger - Ilse - Marjan
Daphne - Sylvia - Els - Dini - Willy - Irene


Hier vind je de links naar de recepten van april:


🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗

Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

17 opmerkingen:

  1. Wow, wat ziet dat er goed uit! Ik heb al wel een fijn pilav recept, maar deze van jou is weer heel anders. Dus dat wordt uitproberen en vergelijken:)
    En alles in één pan is natuurlijk heel fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker zo'n stoofpotje. Daar kun je vast lekker op variëren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me erg lekker en makkelijk alles in één pan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker recept met veel mogelijkheden. Ik houd hier wel van. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alles in een pan, dat is makkelijk. Komt op de lijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker recept en na het snijden zo klaar 😅 mijn stenen zoek ik gewoon onderweg. Santorini stenen kun je kopen bij schatmakertjes. En bij een bestelling krijg je er altijd een paar bij. Leuk om eens te proberen. Maar zelf zoeken en vinden vind ik leuker. En er liggen er wat onderweg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker recept en na het snijden zo klaar 😅 mijn stenen zoek ik gewoon onderweg. Santorini stenen kun je kopen bij schatmakertjes. En bij een bestelling krijg je er altijd een paar bij. Leuk om eens te proberen. Maar zelf zoeken en vinden vind ik leuker. En er liggen er wat onderweg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er heerlijk uit, lekker makkelijk recept. Mag ook wel eens ;) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kip Pilav is altijd goed. Jij hebt weer een andere variatie op het recept. Leuk is dat. Bedankt voor 't delen.
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel handig zo'n een-pans gerecht, het ziet er ook lekker uit. Maar wat ik me afvraag, broccoli zolang laten pruttelen??? Broccoli heeft maar max. 7 minuten nodig ook de stronken. En blijft de kleur prachtig groen. Krijg je dan geen sterke kool smaak?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich hoeft rijst normaal gesproken ook maar een minuut of tien te koken, maar als je met tien minuten stopt, dan is 't echt nog niet gaar bij dit recept. Ook de broccoli is mij dan nog te hard. Vraag mij niet hoe dat kan, ik ben geen expert, dit is meer praktijkervaring ;-)

      Verwijderen
    2. Ja wat vreemd is dat eigenlijk want inderdaad hoeft rijst ook maar 10 minuten op het vuur en nog nastomen met gas uit. Denk omdat de rijst bijna alle vocht heeft gebruikt om te zwellen dat de broccoli dan te lang zonder vocht in de pan ligt waardoor het minder goed gaart, en dat is jammer.

      Verwijderen
    3. Maar uiteindelijk is 't nog steeds lekker, het is wel een favoriet gerecht hier in huis! Ik was ooit geïnspireerd door zo'n soort gerecht en doordat ik iets groens zag op de foto, dacht ik dat het broccoli was. Het bleek daar om groene paprika te gaan ;-) Wij vonden het lekker met de broccoli, dus dat is een blijvertje geworden. Het is een hele andere manier van bereiden, in zo'n pilav.

      Verwijderen
  11. Pilav, heerlijk en deze combinatie heb ik nog niet eerder gezien. Het ziet er ook erg lekker uit. Dank je wel voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat ziet er lekker uit en fijn dat alles in één pan kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Qua ingrediënten erg lekker denk ik.
    Bizar hè, dat het langer moet koken !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat ziet er lekker uit Akkelien en ook handig - denk ik - voor als je visite krijgt. Je kunt het vooraf maken en dan kun je gezellig bij je visite blijven terwijl de pilav lekker stooft. Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen