{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 21 november 2018

Over Klømpelømpe

Over Klømpelømpe


Kort geleden kreeg ik een mooi breiboek in huis:


Klømpelømpe, de vier seizoenen. Het boek is geschreven door de Noorse vriendinnen Hanne Andreassen Hjelmås en Torunn Steinsland. 
Ik schreef een review over het boek voor Breiclub.nl, misschien heb je het al gelezen. Je vindt die review hier.
Ik heb er nog wat over te vertellen!


Een boek met patronen voor alle seizoenen
en feestdagen. En voor 't hele gezin.

Als ik een blog voor bijvoorbeeld Breiclub.nl schrijf, laat ik het altijd lezen door een vriendin. Ik heb er twee die ik daar meestal voor vraag, ik wissel het wat af. Ze kijken dan of het leuk is om te lezen en ook of er geen rare fouten in zitten. 
En soms krijg ik een andere vraag of opmerking. Zo vroeg Irene deze keer wat Klømpelømpe eigenlijk betekent.

Mooi hé, dit vestje! Ik ben er weg van!

Ik had al ontdekt dat de streepjes door de o's een Nederlandse toevoeging zijn, in het Noors heet het boek gewoon Klompelompe! Met die streepjes erdoor ziet het er veel Noorser uit.
Voor de betekenis heb ik contact gezocht met Tara (van Made by Tara). Zij spreekt namelijk Noors, geeft er zelfs les in. 
Het is eigenlijk geen woord. Lompe is een soort pannenkoekje waar bijvoorbeeld een worstje in gerold wordt en klompe zou eigenlijk klumpe moeten zijn en dan is het een klont of een brok. Dat heeft helemaal niks met breien van kleding te maken, maar het "bekt" wel lekker! Het is vast een woord dat een staat voor gezelligheid en warmte, schat ik in.
Het boek is prachtig en ik ben vooral weg van dat mooie vestje!
Mocht ik binnenkort eens tijd hebben.... 😄


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

6 opmerkingen:

  1. Bij ons in de bieb staat een ander boek van deze dames en dat heb ik al twee keer geleend. Het is een leuke stijl, maar je moet er wel van houden denk ik...
    Dit boek ken ik niet, maar ik houd het in de gaten!
    Fijne dag, groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me iets voorstellen bij de warmte of gezelligheid van zo'n "klompelompe", maar blijf het toch bijzonder vinden.

    Veel plezier als je tijd vindt om een Noorse creatie te breien...

    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er zo op de foto al aantrekkelijk uit.
    groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een aparte titel! Het heeft niets met op klompen lopen te betekenen, maar daar doet het me wel direct aan denken, hihi.
    Ik zal eens bij de Breiclub naar je review kijken, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goede vraag! En een geweldige en vooral verrassende uitleg over ‘klompelompe’. Het bekt inderdaad heel lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als het net zo mooi is als hun andere boek..dat vind ik echt geweldig en sfeervol.En een Noorse trui zou ik voor mezelf ook graag nog eens gaan breien.

    BeantwoordenVerwijderen