{ 'anonymize_ip': true }

maandag 21 oktober 2019

Nieuw garen uitproberen: Bamboo Soft

Nieuw garen uitproberen: Bamboo Soft


Als brei- en/of haakster is het altijd fijn om nieuwe wolletjes te ontdekken. Als je dan ook nog eens regelmatig ontwerpen maakt, is dat helemaal een feest.
Kort geleden maakte ik voor het eerst kennis met de term Vegan bij garen. Dat was bij Scheepjes Organicon. Scheepjes lanceert weer een nieuw Vegan garen, de Bamboo Soft. Ik ga je er vandaag het een en ander van vertellen.

Ik heb twee bolletjes waarmee ik experimenteer:


Dit zijn de kleuren Deep Cherry (nr 251) en Smooth Cocoa (257).

Het garen is een blend van 50% bamboe met 50% katoen. De dikte noemt men "fingering" en volgens het etiket is het geschikt voor naalddikte 3 - 3½. Een bolletje weegt 50 gram en meet maar liefst 150 meter! Bamboe is lichter dan katoen, dat zal verklaren dat er toch zo'n 25 meter meer op zit dan op een gebruikelijke bol katoen. 
Het is wasbaar op 40° en je mag het ook strijken.


Ik had toevallig een handwerkavond en besloot samen met die dames het garen uit te proberen en maakte kleine bolletjes:


Wat houdt dat "Vegan" nu precies in, was een vraag. Dat heb ik nu opgezocht. Bij de productie van dit garen wordt gebruik gemaakt van 100% biologische afvalwaterzuiverings. Dat betekent dat het gebruikte water op een veilige manier gerecycled en hergebruikt wordt.
Er worden geen dierlijke producten gebruikt bij het maken van het garen en de kleurstoffen zijn 100% plantaardig.
Deze informatie en meer vind je hier op de site van Scheepjes. Je kunt daar ook direct zien in welke kleuren het gemaakt wordt. Het kleurenpalet is min of meer geïnspireerd op pauwen, las ik ergens. Heel leuk: Renske ontwierp een sjaal met dit garen, de Pauwla

Tijdens de handwerkavond haakten we voornamelijk blaadjes met dit garen:


Over het algemeen vond iedereen het garen heerlijk zacht en prettig haken. De kleur is mooi, het heeft ook een mooie glans. Twee dames waren iets minder enthousiast, het had bij hen de neiging tot splijten. Op de volgende foto zie je de blaadjes die zij gehaakt hebben:


Grappig is dat Hedy met haaknaald nr 2½ het linkerblad haakte en Margriet met nr 3 het rechterblad, dat veel kleiner is. Margriet haakt heel strak en Hedy heel los.

Volgens Scheepjes is het garen geschikt voor "prachtige zachte en lichtgewicht kledingitems. Het is ideaal voor kantachtige brei- en haakpatronen, filethaken en andere technieken. Ook voor home deco projecten die een luxe uitstraling vereisen is dit garen bij uitstek geschikt" (= een citaat van de website van Scheepjes).

Wij van de handwerkavond denken dat het goed gebruikt kan worden voor heerlijk zachte knuffeltjes en dat het ook heel fijn is voor bijvoorbeeld babydekentjes: heerlijk licht, 100% natuurlijk materiaal en zo zacht.

Ik zag ook een review van Bianca, die vind je hier.

Ik vind het wel een aanrader!
De gehaakte blaadjes, daar kom ik in een andere blog op terug!


Fijne dag!


Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

8 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! Zelf gebruik ik vaak wat ik heb liggen, maar ik snap dat het voor jou anders werkt... Leuke uitdaging om eens heel nieuw garen uit te proberen. Dit zijn ook hele passende warme tinten om te gebruiken voor herfstblaadjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is altijd leuk om nieuwe garens te 'proeven'.
    Heb je het strijken ook al geprobeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 😄 Ik ben niet zo'n strijker, dus het antwoord op deze vraag is nee.

      Verwijderen
  3. Bij de term vegan dacht ik even “Alle katoen is toch vegan?” Maar er komt veel meer bij kijken. Het is bio vegan. Interessant en leuk om te weten. Leuk ook dat je het meenam naar de handwerkavond zodat we een mening krijgen van meerdere gebruikers. Zo is het gelijk een mooie review. Grappig hè dat het resultaat zo afhangt van de haakster...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie nieuwe garens! Lekker herfstig ook. XX esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ziet er goed uit, mooie kleuren en uitstraling. Splijten gind ik wel heel vervelend bij het haken van amigurumi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook vervelend, maar daar hadden wij niet allemaal last van, dat waren slechts 2 van de 7. Ik vond het zelf juist heel fijn garen!

      Verwijderen
  6. mooie blaadjes voor de herfst en ja dan is een niuew garen eerst een hot item

    BeantwoordenVerwijderen