{ 'anonymize_ip': true }

zaterdag 26 oktober 2019

Een schat

Een schat


Het moet rond het jaar 1640 zijn geweest toen het schip verging vlakbij Texel verging....


In 2014 werd het gevonden, onder een dikke laag zand en ze gingen op zoek naar een schat.
Er werden bijzondere dingen gevonden, o.a. een prachtige jurk en ook zijden kousen. Hoe bijzonder dat dit zo goed behouden is gebleven! Het TRC (Textile Research Centre) in Leiden deed een groot onderzoek naar die kousen en als afsluiting daarvan is er komende zaterdag, 2 november 2019, een symposium. 
Hierover heb ik een blog geschreven voor Breiclub.nl. Misschien had je het al gezien, omdat je Breiclub óf De Breimeisjes volgt via Facebook.
Hier is nóg een kans om die blog te lezen. Daarin vind je ook mooie foto's van het TRC  en de link om kaartjes voor dat symposium te bestellen.

En nog even wat anders: gaan jullie naar de KreaDoe? Ik wel, ik ga woensdag! Met een paar dames van de handwerkavond, zin in 😊
Heel fijn weekend! 



Liefs van De Breimeisjes!



Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

6 opmerkingen:

  1. Een hele interessante verwijzing naar het artikel over de kousen van het Palmhoutwrak. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat moet het geweldig zijn om aan zo'n project mee te mogen doen! Leuk dat er internationaal gebreid wordt in deze poging de 'Nederlandse vondst' na te maken.
    Op een van de foto's denk ik te zien dat de Zwolse dame een vest van Christel Seyfarth aan heeft, ze heeft vast een heleboel brei-ervaring en dat zal goed van pas komen bij het 'lezen' van deze prachtige oude kousen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel bijzonder, deze vonst.
    Ik sla dit jaar de Kreadoe over. Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo bijzonder dat oude textiel zo goed bewaar is gebleven en nu een soort vervolg krijgt. Ik twijfel nog over de Kreadoe. Ik wens jou en de andere dames in ieder geval een fijne dag.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet te geloven dat iets zo goed geconserveerd kan blijven onder water. Zouden ze vroeger echt op dezelfde manier de kousen gebreid hebben? Het zal haast wel hè. (In het zuiderzee museum waren ze ook als vanouds netten aan het breien) De kousen waren vast alleen voor rijke dames en een ladder kwam er vast minder snel in (om door de arme dienstmeid weer opgehaald te worden). Ik ga eens verder kijken op de links die je erbij gedaan hebt. Altijd interessant de info van heel lang geleden.

    BeantwoordenVerwijderen