{ 'anonymize_ip': true }

zondag 23 december 2018

Adventskalender 2018 dag 23 Winters huisje

Adventskalender 2018 dag 23 Winters huisje


Dit jaar heb ik meegewerkt aan een adventskalender. Van 1 t/m 24 december kun je elke dag een blog vinden bij Breiclub.nl met daarin een handwerkidee, passend bij deze tijd van het jaar. Ik deed dit samen met AlexaBiancaSietskeWietske en Lara schoof ook nog aan. De adventsblogs kun je steeds vinden bij Breiclub én op de blog van degene die de betreffende blog maakte.

Uiteraard vind je bij mij elke dag een link.

Vandaag mijn vijfde ( en laatste) bijdrage:


Winters huisje


Een witte kerst, dat lijkt me altijd zo leuk! In werkelijkheid gebeurt dat bijna nooit. Een goede reden om sneeuw als thema te nemen voor mijn aandeel van de Adventskalender 2018 van Breiclub.nl.

Dit huisje verscheen al eerder op mijn blog. Leuk genoeg om nog eens te delen, zeker omdat het zo'n echte sneeuwlaag heeft!

Voor dit 3D-huisje gebruikte ik restjes acryl. Dat vind ik wel goed bij de winter passen. Wollig garen is ook heel geschikt. Verder heb je een bijpassende haaknaald nodig, wat fiberfill om het op te vullen en een schaar en naald voor het afwerken/afhechten.



Het huisje haakte ik met rood:
Toer 1: begin met een magische ring en haak daarin 6 vasten
Toer 2: in iedere steek 2 vasten (12)
Toer 3: in de eerste vaste 1 vaste, *in de volgende steek 2 vasten, in de volgende 2 steken elk 1 vaste*, herhaal van * tot * 3 x, bij de laatste herhaling slechts 1 vaste na de meerdering (16)
Toer 4: *in de eerste 3 steken elk 1 vaste, in de 4e steek 2 vasten*, herhaal van * tot * 3x (20)
Toer 5: in de eerste 2 steken elk 1 vaste, *in de volgende steek 2 vasten, in de volgende 4 steken elk 1 vaste*, herhaal van * tot * 3x, bij de laatste herhaling slechts 2 vasten na de meerdering (24)
Toer 6: *in de eerste 5 steken elk 1 vaste, in de 6e steek 2 vasten*, herhaal van * tot * 3x (28)
Toer 7: in de eerste 3 steken elk 1 vaste, *in de volgende steek 2 vasten, in de volgende 6 steken elk 1 vaste*, herhaal van * tot * 3x, bij de laatste herhaling slechts 3 vasten na de meerdering (32)
Haak vervolgens een aantal toeren vasten zonder te meerderen. Ik haakte er 6. Sluit af met een halve vaste. Je hoefd dit niet heel netjes af te werken, omdat je de draad naar binnen kunt doen als je het dak erop bevestigd.



Het dak haakte ik met wit, dat is het dikke pak sneeuw!
Toer 1: begin met een magische ring en haak hierin 8 vasten.
Toer 2: in elke steek 1 vaste (8)
Toer 3: in elke steek 2 vasten (16)
Toer 4: in elke steek 1 vaste (16)
Toer 5: *in de eerste 3 steken elk 1 vaste, in de 4e steek 2 vasten*, herhaal van * tot * 3x (20)
Toer 6: in de eerste 2 steken elk 1 vaste, *in de volgende steek 2 vasten, in de volgende 4 steken elk 1 vaste*, herhaal van * tot * 3x, bij de laatste herhaling slechts 2 vasten na de meerdering (24)
Toer 7: *in de eerste 5 steken elk 1 vaste, in de 6e steek 2 vasten*, herhaal van * tot * 3x (28)
Toer 8: in de eerste 3 steken elk 1 vaste, * in de volgende steek 2 vasten, in de volgende 6 steken elk 1 vaste*, herhaal van * tot * 3x, bij de laatste herhaling slechts 3 steken na de meerdering (32)
Toer 9: *in de eerste 7 steken elk 1 vaste, in de 8e steek 2 vasten*, herhaal van * tot * 3x (36)
Toer 10: in de eerste 4 steken elk 1 vaste, *in de volgende steek 2 vasten, in de volgende 8 steken elk 1 vaste*, herhaal van * tot * 3x, bij de laatste herhaling slechts 4 steken na de meerdering (40)
Toer 11: *in de eerste 9 steken elk 1 vaste, in de 10e steek 2 vasten*, herhaal van * tot * 3x (44)
Nu is het dak groot genoeg om aan het huisje vast te zetten en steek toch ook wat over. Haak er een onregelmatige rand aan. Ik "deed maar wat":
- 1 vaste, 1 half stokje, 2 stokjes in 1 steek, 1 half stokje, 1 vaste
- 5 lossen, in de 2e losse vanaf de haaknaald 1 vaste, in de volgende steken vasten tot je weer bij de dakrand bent, 1 halve vaste in de dakrand
- sla 2 steken over en haak in de volgende steek 6 stokjes, sla 2 steken over en haak in de volgende steek 1 halve vaste
- haak 6 lossen, haak in de 3e lossse vanaf de haaknaald (1 vaste, 1 half stokje, 2 stokjes), haak in de volgende lossen ieder 1 vaste, 1 halve vaste in de dakrand
Wissel dit naar eigen inzicht af en varieer op gevoel!


Het dak zet je vast op het huisje met het garen van het dak. Als het bijna dicht is, vul je het op met fiberfill en daarna sluit je het helemaal.

Als deurtje haakte ik met een donkere kleur een rondje: 12 stokjes in een magische ring. Dat bevestig je met de einddraad op het huisje.


Ik haakte een ophanglusje van zo'n 30 lossen en die zette ik met de begin- en einddraad vast op het puntje van het dak.
Ik haakte voor wat extra kerstgevoel hulstblaadjes met groen die ik losjes op het dak vast gezet heb. Ik had rode belletjes, die heb ik als besjes gebruikt. Je kunt hiervoor ook kraaltjes nemen. 
Er zijn op het internet allerlei patroontjes te vinden voor gehaakte hulstblaadjes. Ik maakte zelf ooit mijn eigen variant, je vindt deze hier.


 Veel haakplezier!





December 2018, het jaar loopt ten einde. Omdat ik meedoe aan de Adventskalender 2018 van Breiclub.nl vind je van 1 t/m 24 december in ieder geval een link naar de adventsbijdrage mét patroon van de dag. 


Verder heb ik vast en zeker ook nog wel eens wat te vertellen al kan het best zijn dat het mystery nu eens op dinsdag zal zijn en de poppen naar woensdag verhuisd zijn, of misschien nemen ze wel een paar weken vakantie! 
Je bent van harte welkom om regelmatig hier langs te komen.

Een fijne decembermaand gewenst met veel happy momenten🍀!



Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

2 opmerkingen: