{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 12 december 2018

Adventskalender 2018 dag 12 Sneeuwballen met borduurwerk

Adventskalender 2018 dag 12 Sneeuwballen met borduurwerk


Dit jaar heb ik meegewerkt aan een adventskalender. Van 1 t/m 24 december kun je elke dag een blog vinden bij Breiclub.nl met daarin een handwerkidee, passend bij deze tijd van het jaar. Ik deed dit samen met Alexa, Bianca, Sietske, Wietske en Lara schoof ook nog aan. De adventsblogs kun je steeds vinden bij Breiclub én op de blog van degene die de betreffende blog maakte.

Uiteraard vind je bij mij elke dag een link.
Vandaag mijn derde bijdrage:

Sneeuwballen breien

Een witte kerst, dat lijkt me altijd zo leuk! In werkelijkheid gebeurt dat bijna nooit. Een goede reden om sneeuw als thema te nemen voor mijn aandeel van de Adventskalender 2018 van Breiclub.nl.



In plaats van kerstballen brei ik dit jaar daarom sneeuwballen en die worden nog mooier als je er een sneeuwvlok op borduurt.



Wat heb je nodig?
- Ik gebruikte garen uit mijn voorraad, een witte acryl. Katoen is ook heel geschikt om op te borduren.
- Rood borduurgaren en een naald
- 5 breinaalden nr 2½
- Eventueel een haaknaald nr 2½ om het ophanglusje te haken
- Schaar en naald voor het afhechten
- Fiberfill



Werkwijze:

In het patroon beschrijf ik tussen de *sterretjes* steeds dat wat je op 1 van de 4 naalden doet. Dit herhaal je op de andere 3 naalden. Achter de toer staat tussen haakjes het aantal steken dat je dan hebt.
Zet 12 steken op, verdeeld over 4 naalden. Met naald 5 ga je breien.
Toer 1: alle steken recht (12)
Toer 2: *2 steken recht, meerder 1 steek in de steek onder de laatste steek, laatste steek recht*, herhaal van * tot * (16)
Toer 3: *3 steken recht, meerder 1 steek in de steek onder de laatste steek, laatste steek recht*, hethaal van * tot * (20)
Toer 4: *4 steken recht, meerder 1 steek in de steek onder de laatste steek, laatste steek recht*, hethaal van * tot * (24)
Toer 5: *5 steken recht, meerder 1 steek in de steek onder de laatste steek, laatste steek recht*, hethaal van * tot * (28)
Toer 6: *6 steken recht, meerder 1 steek in de steek onder de laatste steek, laatste steek recht*, hethaal van * tot * (32)
Toer 7:  *7 steken recht, meerder 1 steek in de steek onder de laatste steek, laatste steek recht*, hethaal van * tot * (36)
Toer 8: *8 steken recht, meerder 1 steek in de steek onder de laatste steek, laatste steek recht*, hethaal van * tot * (40)

Toer 9: *9 steken recht, meerder 1 steek in de steek onder de laatste steek, laatste steek recht*, hethaal van * tot * (44)
Toer 10: *10 steken recht, meerder 1 steek in de steek onder de laatste steek, laatste steek recht*, hethaal van * tot * (48)

Toer 11 t/m 26: alle steken recht (48)

Vanaf nu ga je minderen.

Toer 27: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 10 steken recht*, herhaal van * tot * (44)

Toer 28: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 9 steken recht*, herhaal van * tot * (40)

Toer 29: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 8 steken recht*, herhaal van * tot * (36)

Toer 30: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 7 steken recht*, herhaal van * tot * (32)

Toer 31: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 6 steken recht*, herhaal van * tot * (28)

Toer 32: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 5 steken recht*, herhaal van * tot * (24)

Toer 33: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 4 steken recht*, herhaal van * tot * (20)
Toer 34: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 3 steken recht*, herhaal van * tot * (16)
Toer 35: *2 steken samenbreien door de achterlussen, 2 steken recht*, herhaal van * tot * (12)

Knip de draden af, zorg dat je zeker zo'n 50 cm aan de sneeuwbal laat. Met een naald haal je die draad door alle 12 steken die nog op de breinaalden staan, dan kunnen de breinaalden eruit. Maak de onderkant van de bal dicht met het begindraadje. Vul de bal met fiberfill en trek dan de draad die je door de steken geregen hebt heel goed aan en hecht het goed af. Met het restant van de draad kun je nu een ophanglusje haken, zo'n 30 lossen. Zet dat goed vast en werk het laatste draadje af naar binnen.

Dan borduur je een sneeuwkristal op de gebreide bal, in het deel zonder meerderen. Je kunt er ook meer op borduren, er is ruimte voor 4!


Deze blog vind je ook hier bij Breiclub.nl

Veel brei- én borduurplezier!


December 2018, het jaar loopt ten einde. Omdat ik meedoe aan de Adventskalender 2018 van Breiclub.nl vind je van 1 t/m 24 december in ieder geval een link naar de adventsbijdrage mét patroon van de dag. 


Verder heb ik vast en zeker ook nog wel eens wat te vertellen al kan het best zijn dat het mystery nu eens op dinsdag zal zijn en de poppen naar woensdag verhuisd zijn, of misschien nemen ze wel een paar weken vakantie! 
Je bent van harte welkom om regelmatig hier langs te komen.



Een fijne decembermaand gewenst met veel happy momenten🍀!

Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl



Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

5 opmerkingen:

  1. Leuk he, zo'n gebreide kerstbal. Bij mij is het traditie er eentje per jaar te maken. Inmiddels heb ik al een leuk voorraadje voor de boom!
    Groetjes
    Mar10

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee om ze te borduren! Het resultaat mag er zijn, ik vind het erg mooi geworden.👍🏼

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inbreien vond ik altijd erg leuk om te doen, maar je zag soms toch wel wat onregelmatigheden bij de wisselingen van draad.
    Dit is een heel goed alternatief, vooral voor de wat kleinere en fragiele motieven!

    BeantwoordenVerwijderen