{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 30 november 2023

Ster met 7 punten

Ster met 7 punten


De laatste donderdag van november. Dit hele jaar was donderdag dekendag bij mij. De ster met de 7 punten uit de titel heeft ook iets te maken met een deken, met de 7 zussen deken om precies te zijn.


In het verhaal van Merope, dat is het zevende deel, is een 7 puntige ster belangrijk. Ik had al in alle delen een ster verwerkt. Voor Merope werd het een ster met 7 punten:


Ik vond het leuk om nog iets te maken "in dit thema" en had eerder al een soort van ster gehaakt voor Wietske. Ik vond dat uiteindelijk meer een bloem en ben verder gaan puzzelen en voor de allereerste handwerkavond van dit jaar (!) heb ik het patroon uitgewerkt. Vandaag deel ik het hier.

Gebruik garen naar keuze met een bijpassende haaknaald, 

Haak in een magische ring 7 vasten en haak spiraalsgewijs door.
Toer 2: in elke steek 2 vasten (14)
Toer 3: *in de eerstvolgende steek 1 vaste, in de volgende steek 2 vasten*, herhaal van * tot * (21)

Nu komen de punten.
Let op: als je bij het "bobbeltje" aan de achterkant van de lossen insteekt in toer 4, dan krijg je aan beide kanten van de punt van die v'tjes. Dat is mooi én handig als je er twee aan elkaar wilt haken.

Toer 4: *1 halve vaste in de eerstvolgende steek, 5 lossen, in de tweede losse vanaf de haaknaald 1 vaste, in de volgende steek 1 half stokje, in de laatste 2 steken elk 1 stokje, sla 1 steek over op het rondje en haak 1 halve vaste in de volgende steek*. Herhaal van * tot * tot je 7 punten hebt. Hecht netjes af.
Hoewel... als je er 2 aan elkaar haakt, is 't niet nodig om de einddraadjes helemaal weg te werken natuurlijk.


Haak nog zo'n ster en haak ze dan met vasten aan elkaar, steeds door beide "binnenste" lusjes van de v'tjes, zie foto:


Haak bovenaan elke punt 2 lossen en dan 1 vaste door de voorste 2 lusjes van de laatstgehaakte vaste, zie foto:


Tussen de punten haak je 1 halve vaste.
Op 1 van de punten kun je direct een ophanglusje haken van + 30 lossen.


Geschikt als sleutel- of tashanger en de ster kan ook prima in de kerstboom 🎄

Wietske bedacht een 7 puntige stermandala! Ook leuk om te haken, ik schreef er hier al over en je vindt haar patroon hier.

En wil je nog een leuke deken breien? Onder het label "7 zussen breideken" vind je alles over dat ontwerp van mij.


Fijne dag 🍀🍀🍀

Liefs, Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗

Reacties zijn van harte welkom. Ik lees ze graag.


1 opmerking: