{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 15 november 2023

Babysokjes

Babysokjes


Een collega van echtgenoot is in september vader geworden. We kregen een geboortekaartje, heel leuk. Dus ik wilde wel iets maken!

Ik had hier al laten zien dat ik een wolletje meenam op vakantie, al kwam het ongebruikt terug. Thuis heb ik het tot een bolletje gewikkeld en maakte er babysokjes van. Ik heb verrassend weinig foto's. 


32 steken opgezet op naalden dikte 2½. 24 toeren gebreid met boordsteek 2 recht, 2 averecht.

Het volgende stukje, over de hiel, heb ik herschreven na de eerste reactie bij de blog. Soms denk je dat je iets goed formuleert. Dan snap je het zelf prima, maar als je het dan nog eens leest.... zie je dat het echt niet duidelijk is. Ik hoop dat het nu begrijpelijk is.

De hiel gaat over 16 steken en die liet ik beginnen precies op het punt dat ik 1 recht had gebreid (van de 2 van boordsteek 2 r, 2 av). Zo krijgt de bovenvoet aan het begin en eind ook 1 rechte steek en daar tussen gewoon de boordsteek. Ik houd ervan als het aan beide kanten hetzelfde is. De hiel is 16 toeren hoog en ik heb aan elke kant 9 steken opgenomen (de helft van het aantal toeren + 1).

Ik heb een versterkte hiel gebreid. Niet echt nodig, maar ik vind dat wel mooi.
Daarna de voet, met spie. Ook hier heb ik aan de bovenkant de boordsteek 2 recht, 2 averecht gebreid. Toen ik weer op 32 steken zat, heb ik nog ongeveer 10 toeren gebreid, voor ik aan de teen ben begonnen.

Voor de minderingen voor de teen hield ik aan:
1 toer minderen
2 toeren zonder
1 toer minderen
1 toer zonder
1 toer minderen
1 toer zonder
De volgende toeren minderen tot er nog in totaal 8 steken over zijn.
De laatste 8 steken maakte ik met de kitchener stitch dicht.


Zo'n lange boord kan je ook mooi omslaan, lekker warm.
De sokjes lijken heel klein, maar er zit heel veel rek in!
Leuk garen, volgens mij is dit van de hand van Koperdraadje. Ik heb het uit een box handgeverfde "snoepjes". Ik heb nog meer van dat soort strengetjes liggen, Erg leuk voor babysokjes!

Ik maakte er nog wat bij. Een kerstbal, met bijpassende kleuren.


Die kerstbal laat ik later zien.

Ik heb het inmiddels helemaal los gelaten, 1 paar sokken per maand 🙂


Fijne dag 🍀🍀🍀


Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

9 opmerkingen:

  1. Leuk patroontje,. Maar ik heb een vraagje? Als je met 16 st de hiel breit en begint met 1 recht dan kun je toch niet met een rechte steek eindigen? Je hebt nl een even aantal steken.
    Graag hoor ik je reactie af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, ik zag inderdaad dat dit helemaal niet zo duidelijk beschreven was... Ik heb de tekst aangepast en hoop dat het nu wel begrijpelijk is! Anders hoor/lees ik het graag!

      Verwijderen
  2. Wat een leuke sokjes, perfect om wat restjes op te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schattig en zo leuk om te krijgen dat weet ik zeker

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O Akkelien wat leuk, bedankt voor het patroon, ik heb nog een restje sokkenwol over, ik ga ze ook maken, alleen weet ik nog niet wanneer ;) Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag. Wat een schattige sokjes. Ik brei ze ook graag. Hoeveel toeren brei jij voor de hak, en hoeveel voor de voet? Dank voor je reactie. Mir.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Mir, dank voor je reactie! Ik heb het nu toegevoegd in de blog. Dat was inderdaad wat onvolledig.

      Verwijderen