{ 'anonymize_ip': true }

maandag 2 maart 2020

Het vest van mijn moeder

Het vest van mijn moeder


Op zolder zocht ik naar iets en.... vond wat anders! Ken je dat?

Ik vond een enveloppe met daarin het patroon van het Noorse vest dat mijn moeder heel lang geleden breide. En ook de bonnen van het garen dat ze ervoor gebruikte en van de knopen die erop zitten. Waarom ik dat heb, ik heb geen idee. Wel heel leuk en wat ook bijzonder is: mijn moeder heeft dat vest nog steeds en ze draagt het echt vaak!


Mijn moeder koos als hoofdkleur zwart:


Het garen bestelde ze 46 jaar geleden bij 3Suisses. De knopen kocht ze bij "Het Couponhuis" in Sneek, een speciaalzaak in damestoffen en mode-artikelen.


Mooi zijn ze hé! En het vest is ook nog steeds prachtig!


Over dit vest schreef ik al een blog voor Breiclub.nl, dat was ineens al op dinsdag online. Je kunt die blog hier lezen. Daar lees je wat ik hierdoor leer van mijn moeder.

Ik vind het vest mooi genoeg om ook nog op mijn eigen blog te laten zien. De binnenkant is ook zo netjes gedaan!


Leuk om weer eens een werkstuk van mijn moeder te laten zien!


Fijne dag!


Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

9 opmerkingen:

  1. Wat geweldig is dit!
    Allereerst natuurlijk een goot compliment voor je moeder, het vest ziet er heel mooi uit! Geweldig ook dat garen zich al zo lang zo goed houdt.
    En wat leuk dat je het originele patroon nog hebt en de nota's.
    Grappig dat je moeder de dubbele rand aan de onderkant te dik vond worden; ik heb het een paar keer gebruikt (ook in het vest waar ik nu mee bezig ben) en vind het eigenlijk mooier dan een 'gewone' boord. Hoewel ik die met een kleinere pen brei, gaan ze toch vaak wat lubberen en dat is niet het geval bij mijn dubbele rand. Smaken verschillen.
    Ga je nu hetzelfde vest voor jezelf breien? 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze heeft het uiteindelijk met verdraaid recht, averecht gebreid. Het ziet er echt nog steeds heel goed uit!
      Ik heb zelf ook vaak aanpassingen in patronen, erfelijk belast ;-)

      Verwijderen
    2. Bij mij klopt er bijna geen een patroon en volgens mij komt dat bij bijna iedereen voor. Ik heb eens gelezen dat de patronen voor 'gemiddelde' afmetingen zijn en niemand is daar gelijk aan (de ene maat 42 is de andere maat 42 niet😉)

      Verwijderen
  2. Wauw wat een knap staaltje breiwerk en wat geweldig dat het nog bestaat en hoe goed het er nog uitziet na 46 jaar. Leuk om ook dit moois van 'de moeder van de poppenkleertjes' te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk blog :) dat de bon, het patroon en waar de knopen gekocht zijn, nog bewaard is gebleven!
    Het vest is prachtig, zal wel een heel werk geweest zijn, maar als je er dan zo lang mee kunt doen en nog steeds doet, dan is het achteraf bezien, het zeker waard :) Wie weet ga ik ook nog eens een vest breien. Ik denk dat ik dan ook wel voor duurder garen kies. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is echt een geweldig mooi vest! Heb je geen zin om het in een andere kleur voor je zelf te breien?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 3Suisses, dat is echt jeugdsentiment. Daar kocht mijn moeder vroeger ook haar garen, en dat was echt kwaliteitsgaren, dat blijkt wel uit het vest van je moeder, dat na al die jaren nog steeds zo mooi is. Leuk dat je de bonnetjes nog hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. erg mooi vest en geweldig dat ze het nog steeds draagt !!

    BeantwoordenVerwijderen