{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 12 januari 2024

Vriendelijke vrijdag en het recept van januari

Vriendelijke vrijdag en het recept van januari


Vandaag is het de tweede vrijdag van januari en is het tijd voor

"Recept van de maand"

en dat is een idee van Elizabeth (van Busy Bessy). Hier legt ze het idee uit.


Deze keer deel ik een echt snertrecept.
Dit is een recept dat we heel lang geleden uit een tijdschrift haalden en het is een reclame van Maggi. Ik heb het al zeker 30 jaar in een map en ongeveer een keer per jaar maakt echtgenoot het. Ik ga de tekst voor je over tikken, want dit is niet te lezen zo:


Ik leuk het op met foto's van toen echtgenoot snert maakte op 9 december 2023. En af en toe, in deze kleur blauw, een opmerking uit de praktijk.

"Dit is wat je noemt een SNERT recept.
Voor alle Nederlanders die 't nog nooit zelf hebben gemaakt, volgt nu het Enige Echte Originele Oerhollandse Erwtensoeprecept.


Wat heb je nodig?
Een pond spliterwten
400 gram schouderkarbonade
1 theelepel zout
3 preien in ringen gesneden
1 kleine knolselderij in blokjes
1 gesnipperde ui
3 aardappelen in blokjes (dit doet echtgenoot er nooit in 🤔)
een bosje gehakte bladselderij
een lekkere rookworst van een half pond of zo (bij ons meestal wat meer, maar dan is 't ook voor veel meer personen)
1 wortel (deze wordt niet genoemd in het originele recept, maar die zat er dus bij ons wel in)
en... het geheime ingrediënt: 3 tabletten Maggi Goudmerk Kruidenbouillon


Het feest kan beginnen. Was de spliterwten en doe ze in een soeppan met 2 liter water, de schouderkarbonade en het zout. Breng dit aan de kook en laat het anderhalf uur lang lekker zachtjes doorkoken.


Haal het vlees eruit en wrijf de erwten door een zeef. 
Tip van nu: je kunt ook even met de staafmixer aan de slag in de pan! Dat gaat veel makkelijker!

Voeg de groenten en blokjes aardappel toe en laat de soep nog 15 minuten zachtjes doorkoken. Wel af en toe roeren, hoor. Doe de rookworst erbij en laat het weer 15 minuten zachtjes koken. Haal de worst er weer uit en snij hem in plakjes, snij het andere vlees in blokjes en doe alles weer in de soep.
Echtgenoot laat het langer koken met de groenten erin en dus zonder de aardappelen. Hij snijdt de worst gewoon al voordat die de soep in gaat.


Ruik je het al? Vul zonodig de soep met wat water bij. Breng de soep om smaak met 3 tabletten Maggi Goudmerk Kruidenbouillon. En misschien nog wat zout en peper.


 Dan hebben we nog een tip. Geef bij de soep sneetjes roggebrood met katenspek, met voor de liefhebber mpg wat mosterd erop gesmeerd. Nou, dat viel toch best mee?"


Echtgenoot maakt dit een dag voor we het eten. De volgende dag is 't namelijk altijd veel lekkerder!

Handig dat ik dit recept nu ook in mijn online archief heb! 

Hier zijn de links naar blogs die in vorige maand meededen. Leuk om even te kijken of er weer lekkere recepten gedeeld worden!

Judy - Janny - Irene -
Conny - Mieke - Josephine - 
Toos - Miriam - Anita - Dini - Elizabeth -
Annemarie - Ger - Sylvia - Ilse - Marjan


Hier zijn de links naar de recepten van januari:


🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗

Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

14 opmerkingen:

  1. Zo'n oud recept vind ik altijd weer leuk om te zien in een kookboek (vooral als het wat gevlekt is door het jarenlange gebruik, ik vind dat een herkenningsteken voor iets dat echt lekker is).
    Gisteren heb ik toevallig ook snert gemaakt, maar dan een vleesloze versie. Ik kan me voorstellen dat die heel anders smaakt, maar we vonden het weer heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, er was een tijd dat ik beslist een keer per week vegetarisch wilde eten. Nu ik diabetes (type 1) blijk te hebben, heb ik dat los gelaten. Vlees heeft namelijk geen koolhydraten, dat is voor mij een heel groot voordeel.

      Verwijderen
  2. Ik maak deze snert ook al jaren op deze manier.
    Mijn recept stond op de achterkant van een pak spliterwten.
    Roggebrood met katenspek serveer ik er ook altijd bij, plus mosterd, maar dat zet ik in een schaaltje op tafel omdat niet iedereen daar liefhebber van is. Roggebrood met zult erbij is ook lekker (voor de liefhebbers)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, die kruidenblokjes maken het wel... Ik maak de erwtensoep ook zo ongeveer klaar, maar i.p.v. schouderkarbonade gebruik ik krabbetjes. En ook geen aardappel, want de knolselderij is voldoende.
    Heerlijk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn oude snert recept is toch ook net iets anders: speklapjes (in stukjes) ipv karbonade. Echt een heerlijke wintersoep

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, dat lijkt me ook lekker! En handig, want dan zit je niet met het bot.

      Verwijderen
  5. Lekker hoor maar ik doe er krabbetjes in en de spliterwten niet door een zeef :))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben toevallig net snert op, heerlijk :)
    Wij maken het met een hamschijf, maar de rest is het zelfde.
    Klopt wat je schrijft, de volgende dag is hij nog lekkerder.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo lekker! Misschien ga ik het toch nog eens proberen en dan porties invriezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt een lekker ouderwets snert recept Akkelien, en als ik
    het zo zie staat de lepel er wel bijna rechtstandig in. Lekker
    gevuld dus 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat lekker. Wij zijn gek op dit soort gevulde soepen. Er komt vast nog koud weer, en dan ga ik dit zeker koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Erwtensoep heb ik mijn hele leven zowat gemaakt en gegeten en eigenlijk altijd volgens hetzelfde recept, geen afgewogen lijstje met ingrediënten maar uit de losse pols.In de begin jaren met varkenshielen en later met procureur(varkensnek zonder bot), geen gezeef en wortel.Helaas verdraagt mijn slokdarm vanwege aandoening niks meer wat gerookt is en erwtensoep zonder rookworst is voor mij geen snert.Dochterlief een echte keukenprinses kookt regelmatig erwtensoep in een hele grote pan uit grootmoeders keuken en dan kan haar vader en kinderen rekenen op een pan van haar heerlijke soep en dan blijft er nog over voor in de vriezer,
    Terwijl ik dit tik en naar jou foto's kijk loopt het water mij in de mond.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. creatieshaken-ria14 januari 2024 om 16:20

    Dat ziet er super lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen