{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 13 oktober 2023

Vriendelijke vrijdag en het recept van oktober

Vriendelijke vrijdag en het recept van oktober


Vandaag is het de tweede vrijdag van oktober en is het tijd voor

"Recept van de maand"

en dat is een idee van Elizabeth (van Busy Bessy). Hier legt ze het idee uit.

Vorige maand was de eerste keer en het viel me op dat er veel pastarecepten waren! Vandaag deel ik ook een recept met pasta, namelijk de

Soepgroente lasagne

De inspiratie komt uit een oud kookboekje, maar is behoorlijk aangepast aan wat ik makkelijk vind en zo. Wij zijn niet heel erg van de zakjes kant en klaar, maar in dit recept gebruik ik dat juist wel 😉


Wat heb je nodig:
- een zakje soepgroente, voor 2 personen zou ik zeker 300 gram nemen, maar 't is maar net wat ik tegen kom.
- champignons, ik gebruik ongeveer een half bakje
- 1 ui
- gekruid gehakt, ongeveer 100 gram per persoon
- 1 zakje champignonsaus
- 1 bouillonblokje, groente of kruiden
- 450 ml water
- lasagnebladen
- geraspte kaas


Bak het gehakt rul. Snipper de ui en bak die mee. Snij de champignons in plakjes, ook meebakken. Leeg de zak met soepgroente erbij, ook even meebakken.

Strooi het zakje champignonsaus erover heen en doe het bouillonblokje erbij en het water. Goed doorroeren. Het kan nu, met het deksel erop, een tijdje pruttelen. Af en toe roeren.


Na enige tijd, een beetje op gevoel, even proeven. Je kunt er dan nog iets aan doen, zout, peper, misschien is 't zo ook al prima. Bedenk dat de smaak toch nog anders wordt.

Wij maken altijd een lasagne per persoon. Dat heeft als voordeel dat ik voor mezelf veel minder lasagne doe dan voor echtgenoot. Je wist het misschien wel: ik heb diabetes en eet graag minder koolhydraten. 

In een ovenschaal eerst een schep saus, dan een (of meer) lasagneblad(eren), dat wissel je een paar keer af, tot de saus op is. Je eindigt met de saus.
In mijn geval leg ik saus, 1 blad, helemaal rechts, saus, 1 blad, helemaal links, saus, etc.
Zo liggen de bladeren alleen in 't midden een beetje dubbel en heb ik 4 bladeren. Echtgenoot is dol op lasagne en eet er zeker 6. Voor hem gebruik ik meestal een iets groter schaaltje, dan kunnen er 2 bladeren naast elkaar liggen.


Tot slot gaat er geraspte kaas over. Smaak en hoeveelheid naar keuze.

Het gaat ongeveer 30 minuten in de oven, op + 180º. En dan krijg je de bovenste foto.
Echtgenoot kan ook hele lekkere lasagne maken, maar dat is echt een recept op gevoel. Daarvan kan ik geen recept delen.

Hier zijn de links naar blogs die in het begin inschreven dat ze mee wilden doen. Leuk om even te kijken of er weer lekkere recepten gedeeld worden!

Judy - Daphne - Janny - Irene - Willy - 
Conny - Mieke - Marthy - Céline - Josephine - 
Toos - Miriam - Annet - Marja - Anita - Dini - Elizabeth - Annemarie

Update: Het is op het moment dat ik dit schrijf 24 oktober. Wij waren in deze maand op vakantie en ik ben daardoor wat laat met reageren op alle recepten. Ik plaats vandaag alsnog reacties bij de deelnemers en voeg hier de links toe naar de deelnemers van deze maand die een recept gedeeld hebben:


Leuk, een aantal nieuwe deelnemers!
De volgende keer is op 10 november, doe je ook mee?

🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗

Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

12 opmerkingen:

  1. Wij zijn dol op pasta en elke variant is welkom!
    Handig om zo verschillende hoeveelheden te maken voor jezelf en je man... Dankjewel voor dit recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een slim idee om het per persoon te maken. Gebruik je dan ook volkoren lasagnebladen voor jezelf? Het ziet er erg lekker uit en lijkt me ook makkelijk te maken! Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt, halfvolkoren lasagne gebruik ik. Volkoren schijnt bij lasagne niet te bestaan.

      Verwijderen
  3. Deze variant kende ik nog niet, lijkt me heerlijk. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Slim om 2 aparte schaaltjes te maken, het ziet er lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We eten veel pasta, maar weinig lasagne. En de aparte schaaltjes is ook een idee. Dank je. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk experimenteren kun je met lasagne en wanner je ieder je eigen schaaltje hebt, kun je naar ieders smaak het schaaltje vullen. Goed idee ! Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lasagne is een van mijn favoriete recepten. Dit lijkt me een lekkere variatie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk recept Akkelien, dit is letterlijk een Lasagne eens op een totaal andere manier. Lekker veel groenten is
    altijd welkom. Een mooie variatie die ik zeker eens ga proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is wel heel lang geleden dat ik lasagne maakte, dit lijkt me een lekkere variatie. Tijd om weer eens lasagne te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lasagne eten wij graag.
    En ook hier wordt het wel met soepgroente gemaakt.
    Toch is jouw recept weer een andere variatie, maar het ziet er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen