{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 17 oktober 2018

Rood met witte stippen en de tafels

Rood met witte stippen en de tafels


Afgelopen zondag kwam er weer een blog van mij online bij Breiclub.nl. Als je De Breimeisjes volgt via Facebook of Instagram, dan heb je het waarschijnlijk wel gezien. Wil je die blog lezen, kijk dan hier.

De blog ging over het haken van een rondje met halve stokjes. 
Jaren terug schreef ik al eens over spiraalsgewijs haken, over de tafels van 6, 9 en 12. Best een goed idee om daar weer eens op terug te komen, want iedere dag zijn er nieuwe mensen die het haken ontdekken en die wel wat extra tips kunnen gebruiken. 

Ik haakte voor de Breiclub-blog een rood rondje, om een deksel  mee te bekleden:


Halve stokjes haken lekker vlot, iets meer werk dan een vaste, veel sneller wat hoogte in je werk. En toch houd je er stevigheid mee.
Dit is ook nog eens een ideaal werkje om spiraalsgewijs te haken en dat geeft een extra mooi resultaat. 


.
Ik haak het zo:

In een magische ring haak ik 3 vaste en 6 halve stokjes. Dan trek ik de magische ring dicht en ga door met de tweede toer. 
Het kan handig zijn om een markeerder te gebruiken om te zien waar de toer begint, zelf gebruik ik meestal het begindraadje. Dat leg ik dan tussen de laatste steek van de vorige toer en de eerste steek van de nieuwe toer naar voren.

Toer 2: in elke steek 2 halve stokjes (18)
Doordat de eerste 3 steken lager zijn dan de halve stokjes, kun je doorhaken zonder te toer te sluiten. Hierna kun je steeds spiraalsgewijs door haken met de halve stokjes.

Toer 3: in de eerste steek 1 half stokje, in de tweede steek 2 halve stokjes, herhaal van * tot * tot je tond bent (27)

Het mooist is het als je de meerderingen steeds op een wisselende plaats hebt, ik doe dat altijd op de manier die ik hier beschrijf.

Toer 3: in de eerste steek 1 half stokje, in de volgende steek 2 halve stokjes, *in de volgende 2 steken elk 1 half stokje, in de derde steek 2 halve stokjes*, herhaal van * tot * en eindig met 1 x 1 half stokje (36)

Toer 4: *in de eerste 3 steken elk 1 half stokje, in de vierde steek 2 halve stokjes*, herhaal van * tot * (45)

Toer 5: in de eerste 2 steken elk 1 half stokje, in de volgende steek 2 halve stokjes, *in de volgende 4 steken elk 1 half stokje, in de vijfde steek 2 halve stokjes*, herhaal van * tot * en eindig met 2 x 1half stokje (54)

Toer 6: *in de eerste 5 steken steeds 1 half stokje, in de zesde steek 2 halve stokjes*, herhaal van * tot * (63)

En zo verder: in iedere toer meerder je 9 steken. Tot het groot genoeg is naar je zin.




Eindig met 2 vasten en een halve vaste en hecht de draad netjes af.

Door zo regelmatig te meerderen blijft je werk mooi plat.
Dit is ook goed te gebruiken voor een poef, dat heb ik al eens gedaan, kijk hier.
Een vloerkleed zou je ook zo kunnen haken.

Als je rond haakt met vasten gebruik je de tafel van 6.
Als je rond haakt met stokjes gebruik je de tafel van 12.
Blogs hierover volgen!

Dit rode rondje kun je opleuken met witte stippen. Die kun je borduren, of je kunt kralen, lovertjes of knopen gebruiken:



Als je er draadje langs de rand rijgt kun je het op een potje bevestigen en maak je van een potje jam of een potje met ander lekkers een cadeautje in herfstsfeer. 

Als je er een poef van maakt kun je ook witte rondjes haken en die erop zetten. En je weet vast welke tafel je daarvoor moet gebruiken 😉
Ik zie het al voor me: een rode poef met witte stippen!



Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

4 opmerkingen: