{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 8 december 2023

Vriendelijke vrijdag en het recept van december

Vriendelijke vrijdag en het recept van december


Vandaag is het de tweede vrijdag van december en is het tijd voor

"Recept van de maand"

en dat is een idee van Elizabeth (van Busy Bessy). Hier legt ze het idee uit.

Ik heb het al vaker verteld: ik kook bijna nooit. Wat ik zelf wel heel bijzonder vind, is dat die mannen hier in huis vinden, dat ik de lekkerste gehaktballetjes maak. En omdat dit de tijd van (kerst)ballen is, vond ik dat ik dan mijn recept hier maar eens moest delen.



Wat heb je nodig?


- ongekruid rundergehakt
- gehaktkruiden en kipkruiden (Verstegen, in dit geval kipkruiden traditioneel. Het kan ook met pikante kipkruiden, een smaakvariatie)
- 1 ei
- paneermeel
- croma
- een kom
- weegschaal
- een pan
- voor de jus: jusblokjes en van die hele kleine bouillonblokjes (Maggi)
- water
- wat keukengerei

Het is heel handig als je vooraf de jusblokjes en de bouillonblokjes vast verkruimeld. Op de jusblokjes staat dat je voor 250 ml 1 zo'n foliepakje nodig hebt, waar 2 blokjes inzitten. Voor wat extra smaak voeg ik daar 1 klein bouillonblokje aan toe, daarvan zitten er ook 2 in 1 zo'n foliepakje. In dit geval ga ik 500 á 600 ml water gebruiken en ik heb 2 foliepakjes jusblokjes en 1 foliepakje bouillonblokjes vast verkruimeld op het bordje van de laatste foto.

De kom zet ik op de weegschaal, ik zet de weegschaal op 0 en dan gooi ik het gehakt erin, het ei en kruiden. Het gehakt weegt ongeveer 570 gram, dan kun je 11 á 12 gram kruiden gebruiken. Ik doe dan 5 gram gehaktkruiden en 6 á 7 gram kipkruiden. Er gaat ook nog paneermeel in, dus 't is prima als 't een grammetje meer wordt.
De hoeveelheid paneermeel is een beetje een gok. Meestal ga ik tot een gewicht dat ik goed  kan verdelen.


Je ziet het: 681 gram. 
Nu moet je nog iets van me weten.
Ik wil maar 1 hand gebruiken voor het kneden en het maken van de gehaktballetjes. Ik wil 1 schone hand houden. Voor als de telefoon gaat of de deurbel of wat dan ook.
Daarom maak ik altijd kleine ballen. Van 35 tot hoog uit 40 gram.
Bijkomend voordeel: die zijn ook best snel gaar. En dan mag je er 3. Of soms ook meer. Het hangt ervan af, wat we erbij eten.


Alles goed door elkaar kneden en dan is 't tijd om de balletjes te maken.
Ik heb hier besloten om balletjes van ongeveer 36 gram te maken en dan pak ik steeds zo'n hoeveelheid dat er nog 649 op de weegschaal staat.


Nu zijn de balletjes gevormd en was ik mijn handen. Het wordt tijd om ze te bakken.


Croma in de pan en als dat er klaar voor is, de gehaktballetjes erin. Die moet je af en toe even draaien, zodat ze aan alle kanten bruin worden. Als je denkt dat ze wel ongeveer gaar zijn, haal je alle balletjes uit de pan en  het water erin en de verkruimelde blokjes erin, afwisselend een scheut water, wat van de kruimels. Roeren en aan de kook brengen. 

Als alles goed is opgelost en de jus kookt, kunnen de balletjes er weer in en kunnen ze nog even nagaren. 


Daar is de eerste foto weer!
Dus, de balletjes van deze mama zijn mede mogelijk gemaakt door Maggi, Verstegen en Croma 😉


Zoek je meer inspiratie?

Hier zijn de links naar blogs die in vorige maand meededen. Leuk om even te kijken of er weer lekkere recepten gedeeld worden!

Judy - Daphne - Janny - Irene -
Conny - Mieke - Marthy - Céline - Josephine - 
Toos - Miriam - Annet - Anita - Dini - Elizabeth - 
Annemarie - Ger - Sylvia - Ilse - Marjan


Hier zijn de links naar de recepten van december:


🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗🍅🥚🥗

Op deze vrijdag wens ik je graag een vriendelijke dag
en een heerlijk weekend 🍀🍀🍀

Liefs van Akkelien van De Breimeisjes 💗💗💗


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

14 opmerkingen:

  1. Gehaktballetjes... wie houdt daar nu niet van?
    Erg leuk om te lezen dat je een schone hand wil houden voor het geval dat... Want ja, dat gebeurt nu altijd precies op dat moment! Ik zorg daarom dat ik een klein afwassopje in de bak heb staan, dan zijn mijn handen zò schoon en vetvrij. Ook handig voor als je klaar bent met de balletjes draaien.
    Ik maak ook altijd kleine balletjes, die zijn veel sneller gaar en het staat ook zo leuk op je bord...
    Dankjewel voor je recept en alvast een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, balletjes maken met één hand. Wat is dit toch een leuke en lekkere topic! Genieten.
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zo kan zoon later ook nog lezen hoe hij de gehaktballetjes van z'n moeder zelf kan maken :-)

      Verwijderen
  3. De mannen proeven natuurlijk de liefde die erin zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een gehaktbal, dat is lang geleden dat wij die gegeten hebben, misschien weer eens tijd voor :) Bedankt voor het delen. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik maak ook altijd wat kleinere gehaktballen, maar dat komt omdat ik het korstje het lekkerst vind :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze balletjes lijken me heerlijk. Maak ze niet zoveel. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gehaktballen, die maakt mijn man graag. Ik ga dit recept doorgeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gehaktballetjes zijn heerlijk, maar ik begrijp de volgorde die je schrijft niet helemaal. Kruiden gaan toch niet alleen in de jus maar ook door het gehakt of lees ik het niet goed? Zelf kneed ik het gehakt altijd met wegwerp handschoenen, die trek je zo uit zo nodig. Grappig ook te zien dat ieder mens weer anders is, en gelukkig maar natuurlijk. Vind het grappig dat jou balletjes allemaal het zelfde gewicht moeten hebben. Eén ding is zeker, op deze manier van werken weet je zeker dat je balletjes altijd hetzelfde en het lekkerste zullen smaken voor jouw mannen. Mooie post heb je ervan gemaakt Akkelien👍

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ging het nog even teruglezen Akkelien maar zie dat ik er overheen gelezen heb. Er staan wel degelijk kruiden voor door het gehakt en kruiden voor de jus * * * * *
    SORRY!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, door je opmerking las ik het nog even terug en ik heb ook iets aangepast, zodat het nog wat duidelijker is :-) Dus helemaal geen punt, altijd leuk om je reacties te lezen!

      Verwijderen
  10. Gehaktballen klein of groot,bij de maaltijd of op de borrelplank gaan er altijd in.Grappig om te lezen hoe jij in de weer gaat met weegschaal en een hand om te kneden en te rollen.
    Ik kook heel graag en elke dag,meestal uit de losse pols en op het oog weeg zelden iets af(of het moet voor gebak zijn want dat komt nog al precies)Gebruik nooit kruiden of zakjes waar zout aan toegevoegd is,de strooibus zeezout of molen heb ik liever in de hand dan weet ik wat we binnen krijgen.Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot,com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn man kookt ook (bijna) altijd op gevoel en ik ben juist van wegen en vaste recepten.

      Verwijderen